Telematika i komunikace s vozidly. Rozvoj inteligentních systémů v dopravě zatím stál 1,4 miliardy - Euro.cz

Předplatné

  • 49x týdeník Euro
  • 30x Speciál
  • Přístup k premium článkům
  • Web bez reklam
  • Týdeník v elektronické podobě
Výhody předplatného

Přihlášení

Telematika i komunikace s vozidly. Rozvoj inteligentních systémů v dopravě zatím stál 1,4 miliardy

, čtk,
Telematika i komunikace s vozidly. Rozvoj inteligentních systémů v dopravě zatím stál 1,4 miliardy
Zdroj: Profimedia.cz

Na rozvoj inteligentních dopravních systémů bylo zatím v Česku ze státního programu vynaloženo více než 1,43 miliardy korun. Zásadním bodem programu je projekt C-Roads vytvářející dálnici komunikující s projíždějícími vozidly. Systémy by měly do budoucna zlepšit plynulost i bezpečnost dopravy nebo například předvídat změny počasí.

Hlavní část investic dosud směřovala na rozvoj systému v silniční dopravě. Jedním z největším projektů spojených s C-Roads je stavba inteligentního dopravního systému (C-ITS) na úseku dálnice D1 mezi Mirošovicemi a Rudnou. Systém by měl řidiče informovat prostřednictvím palubních jednotek zabudovaných v automobilech o situaci v provozu a výrazně tak zvýšit bezpečnost na cestách. Vyplývá to z materiálu ministerstva dopravy, který v úterý projedná vláda.

Většina ostatních investic šla do modernizace a rozvoje stávajících telematických systémů podél dopravních komunikací, zkvalitnění kabelových tras nebo na upgrade systémových modulů. Postupnou modernizací prochází také sídlo Národního dopravního informačního centra (NDIC) v Ostravě, které zpracovává informace o provozu na silnicích.

Další část investic je určena pro železniční a vodní dopravu. Dosud byly dokončeny například řídicí systémy pro vlakovou dopravu. Z projektů vodní dopravy žádný projekt dokončen nebyl.¨


Revoluce ve stavebnictví: od roku 2022 musí být státní zakázky zpracovány digitálně

 Stavebnictví - ilustrační foto


Projekty plánované pro další roky jsou zaměřeny na modernizaci dopravních technologií a systémů. Jedním z plánovaných projektů je stavba systému vysokorychlostního vážení vozidel za jízdy (WIM) na dálnicích. Systém bude automaticky zaznamenávat hmotnost a značku projíždějících přetížených vozidel. Do programu dále patří mimo jiné úsekové měření rychlosti na dálnici D1.

K rozšiřování chytrých technologií v dopravě se vláda zavázala před třemi lety, kdy se rozhodla do roku 2020 za tyto technologie utratit více než 17 miliard korun. Část z těchto peněz by měla být financována z evropských dotací.

Do programu je zařazeno celkem 86 projektů, z nichž 14 je dokončeno a dalších 22 je v realizaci.

Přečtěte si také:

Peklo na D1. Řidiči nezvládají střídavou jízdu ve zúženích

Dálnice D3 z Prahy do Tábora se má začít stavět v roce 2021. Jde to pomalu, štve Babiše

Dopravní kolaps na obzoru: omezení na českých dálnicích v létě 2018

Sedm kilometrů za miliardu a půl. Začala stavba dalšího úseku dálnice D11

Vylepšete dopravní infrastrukturu, vzkázal Česku americký generál


Ohodnoťte tento článek
Diskuze