Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Jak připravit dům k prodeji

Prodáváte dům a stěhujete se do nového nebo si plánujete pořídit byt? Víte, co všechno…

Výnos z dražby sběratelské kolekce „Muži 28. října“ získají váleční veteráni a děti po úrazech

Unikátní sběratelská kolekce „Muži 28. října“ vytvořená na počest 100. výročí vzniku…

Chcete získat a udržet zákazníky a platit jen za změřený výkon? Vyzkoušejte Rondo.cz

Kamenné prodejny i eshopy dlouhodobě bojují s tím jak získat a udržet zákazníky. Přitom…

Sedm kilometrů za miliardu a půl. Začala stavba dalšího úseku dálnice D11

15. května, 13:43 - čtk
15. května, 13:43

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) dnes zahájilo výstavbu dálnice D11 mezi Smiřicemi a Jaroměří. Silnice v délce 7,15 kilometru bude stát 1,5 miliardy korun bez DPH a hotová by měla být do konce roku 2021. Úsek je součástí stavby dálnice od jejího současného konce v Hradci Králové na hranice s Polskem v Královci na Trutnovsku. Ministr dopravy v demisi Dan Ťok (za ANO) uvedl, že s nyní zahájeným úsekem stoupla délka rozestavěných dálnic v Česku na 104 kilometrů.

Stavbu předcházejícího úseku D11 z Hradce Králové do Smiřic by chtělo ŘSD zahájit také letos. Do konce roku 2021 plánují silničáři dokončit celý úsek z Hradce Králové do Jaroměře o délce 23 kilometrů. Podle náměstka hejtmana Královéhradeckého kraje Martina Červíčka (ODS) je stavba D11 klíčovou stavbu dopravní infrastruktury pro rozvoj kraje.

Dálnice z Hradce Králové ve směru na Jaroměř odvede dopravu z nynější tranzitní silnice číslo 33 z Hradce Králové směrem na Náchod. Tato silnice patří k nejzatíženějším v Královéhradeckém kraji a její kapacita je podle silničářů již zcela vyčerpána. Denně po silnici z Hradce Králové směrem na Jaroměř nyní projede až 17 tisíc vozidel a v roce 2040 se počítá se zvýšením na 28 400 až 42 250 vozidel za den.

Dálnici ze Smiřic do Jaroměře postaví sdružení společností Porr a Porr Bau. Stavbaři v úseku vybudují devět mostů o celkové délce 676 metrů, dvě mimoúrovňové křižovatky a čtyři protihlukové stěny o celkové délce 6,5 kilometru.

Na rozdíl od zahajovaného úseku Smiřice - Jaroměř se na předcházejícím úseku Hradec Králové - Smiřice potýká ŘSD s problémy. Dosud nemá stavební povolení na část Hradec Králové - Předměřice nad Labem, protože po námitce hnutí Děti Země se tam stavební řízení opakuje. ŘSD podle generálního ředitele Jana Kroupy již pro úsek Hradec - Předměřice požádala o vydání stavebního povolení. Kroupa odhadl, že v případě hladkého průběhu by ŘSD mohlo mít pravomocné stavební povolení v srpnu. Na úsek Předměřice nad Labem - Smiřice silničáři pravomocné stavební povolení mají.


Výstavba dálnic v Česku vázne. Kde se bude stavět letos?


Celý úsek Hradec Králové - Smiřice o délce 15,46 kilometru bude stavět sdružení vedené společností Eurovia, dalšími členy sdružení jsou firmy Metrostav a Swietelsky. Cena má činit 2,59 miliardy korun bez DPH.

Starosta Jaroměře Jiří Klepsa (Volba pro město) upozornil, že uvedení dálnice do provozu je podmíněno vybudováním obchvatu Jaroměře, jehož výstavba má zpoždění. „Stejně důležitá jako stavba D11 je i stavba obchvatu,“ řekl. Podle Kroupy má obchvat pravomocné územní rozhodnutí a nyní se pracuje na dokumentaci pro stavební povolení. „Dokončujeme geometrické plány, aby mohly začít výkupy pozemků,“ uvedl Kroupa. Dokončení obchvatu spolu s dálnicí do Jaroměře je podle něj reálné. ŘSD podle Kroupy ještě řeší vyvlastnění jednoho pozemku, který je důležitý pro vybudování kruhové křižovatky u sjezdu z dálnice u Jaroměře.

U posledních dvou úseků D11 z Jaroměře směrem ke státní hranici s Polskem silničáři usilují o vydání územního rozhodnutí, aby mohli začít vykupovat pozemky. Podle Ťoka by se dálnice z Jaroměře k hranicím mohla začít stavět v roce 2022 a hotová by mohla být v roce 2025.

Na zahájení stavby přítomný polský ministr infrastruktury a stavebnictví Andrzej Adamczyk řekl, že na polské straně by mohla být dálnice na hranice dokončena v roce 2023. „Věřím, že v letech 2024 až 2025 by se mohlo jet po dálnici z Prahy až k Baltskému moři,“ řekl.

Dálnice D11 z Prahy na polské hranice se začala stavět v roce 1978 a zatím je z plánovaných 154 kilometrů hotových necelých 91 kilometrů. Od loňského srpna dálnice končí na okraji Hradce Králové sjezdem do městské části Kukleny. V Královci u Trutnova se má D11 napojit na budovanou polskou silnici S3.

Čtěte více o dálnicích v Česku:

Stát vypsal tendr na stavbu dálnice D4. 32 kilometrů má vyjít na 25 miliard

Šéf Hochtiefu Koranda: Chceme stavět D4 do Písku

České fiasko: dálniční síť nebude hotová ani v roce 2050



Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Čtěte také

Komentáře

Finance
Jezdíte na vánoční trhy do zahraničí bezpečně?
Jak si spočítat daně u spolupracující manželky
Už se těšíte na Vánoce?
Kolik si do konce roku vložit na penzijko, stavebko a životko?
Akcie Apple a Alphabet vymazaly letošní zisky
Auta
Škoda Kodiaq RS nenabízí sportovní emoce, ale především…
Galerie fotek, které se do AMS nevešly: Alfa Guilia QV, Jaguar i-Pace, Ateca Cupra
Blockchain technologie píše novou kapitolu v automobilovém průmyslu
DB Schenker přináší revoluci v doručování
Retro: Alfa Romeo 75 3.0 V6 America (1991)
Technologie
Intel odhalil big.LITTLE procesor s pěti jádry: 3D vrstvený čip s technologií Foveros
MediaTek vzdal high-end. Helio P90 ale zvyšuje výkon ve střední třídě
Nvidia opět zlevňuje a aktualizuje magickou krabičku Shield TV
Čtvrtina domácností již přijímá DVB-T2, 4 % Čechů se obejde bez TV
Cnews FM: Produkty od Googlu mizí, herní obchody přibývají [podcast]
Hry pro příležitostné hráče