Menu Zavřít

Komfort bez terénních ambicí

Autor: Euro.cz

VYZKOUŠELI JSME - LEXUS RX 400 H - Lexus nabízí podnikatelům „jediné hybridní SUV“ na trhu. Jde o velký vůz s pohonem všech kol, který má jak benzinový agregát, tak dva elektromotory. Nabízí se i ve verzi N1 a vedle menšího sedanu IS je to v současnosti nejprodávanější model značky.

Japonský Lexus je takzvaná prémiová značka Toyoty. Orientuje se především na výrobu manažerských limuzín, v roce 1998 postavila svůj první sportovně-užitkový vůz RX 350. Ten měl to být něco mezi sportovní limuzínou a terénním autem. Největším lákadlem byl slib tiché jízdy v silném a špičkově vybaveném voze, který může sjet i mimo silnici.

TECHNICKÉ ÚDAJE

model - Lexus RX 400

  • * typ vozu - pětimístné SUV motor - benzinový šestiválec objem válců - 3,3 litru max. výkon - 155 kilowattů max. rychlost - 200 km/hod elektromotor přední - 123 kilowattů elektromotor zadní - 50 kilowattů zrychlení 0-100 - 7,6 sekundy spotřeba - 8,1 l/100 km kufr - 439 litrů cena - 1 544 000 Kč Auto má i svojí hybridní variantu s označením 400, která má k solidnímu výkonu přidávat ještě úspornost a ekologii. Benzinovému agregátu 3,3 litru tu pomáhají dva elektromotory, jeden na přední, druhý na zadní nápravě. Energii čerpají z velké baterie, která si vyměňuje energii s hlavním motorem. Zajímavostí auta jsou chybějící převodové stupně. Motory RX 400 převádějí sílu na kola plynule pomocí variátoru, není tu klasické postupné řazení. Hybrid se mírně liší od benzinové varianty i zvenku. Při bližším pohledu vidíme zvláštní zakulacené mlhové světlomety, a také 18 palcová pětipaprsková kola ze slitiny. Lexus nazývá čtyřstovku „revolučním hybridním automobilem“. Jízda na asfaltu je skutečně komfortní a bezproblémová. Jedinou výjimkou je prudká akcelerace, kdy kvůli dost divokému přiřazení tahu zadních kol ztratí přední kola na sekundu trakci. Jinak SUV splňuje všechna kriteria luxusní limuzíny, která je výkonná, pohodlná a má hodně místa v kabině. Ve více než 400 litrovém kufru navíc uveze i dost věcí. JAK SE HODÍ K PODNIKÁNÍ**

RX 400 umožňuje odpočet DPH, přestavba na užitkovou verzi N1 vyjde i s daní na 30 tisíc korun. Zvláštností verze je přepážka, uchycená jen k podlaze na třech místech, montuje se tedy bez nutnosti vrtání do stropu. Auto je typicky reprezentačním podnikatelským autem se zajímavým pohonem a ekologickou šetrností, ale bez velkých aspirací na praktičnost.

Horší je to v terénu. Japonci u RX zcela rezignovali na terénní prvky, auto nemá uzávěrky diferenciálu a vzhledem k chybějícím převodům ani jejich redukci. Jediným terénním prvkem je tedy přiřaditelný náhon zadních kol, který se hodí v závějích nebo v blátě, do členitého terénu je to ale málo. Auto je tedy městským SUV, které se může odvážit vyjet tak na hory pod sjezdovku.

MM26_AI

Mírně nás také zarazila spotřeba, která se při testu pohybovala mezi 11 a 13 litry benzinu na sto kilometrů, přestože výrobce udává o zhruba čtyři litry méně. Auto se nedávno dokonce objevilo v německém Autobildu v přehledu aut, jejichž výrobci lžou o spotřebě.

Lexus RX 400 je spíše reprezentativním než praktickým vozem, nejen svými vlastnostmi, ale především cenou. Základ vyjde na více než 1,5 milionu korun, a to se ještě připlácí za různé pakety. Jenom metalický lak vyjde na 30 tisíc korun. Auto ale zdobí nízké emise, solidní jízdní výkony a jedinečnost ve své třídě – žádný jiný terénní vůz s elektromotorem skutečně na trhu není.

  • Našli jste v článku chybu?

Kvíz týdne

Retro kvíz: Poznáte historické spotřebiče z našich domácností?
1/12 otázek