Špinavé nebe: nejúspornější letadla má minimum aerolinií - Euro.cz

Předplatné

  • 49x týdeník Euro
  • 30x Speciál
  • Přístup k premium článkům
  • Web bez reklam
  • Týdeník v elektronické podobě
Výhody předplatného

Přihlášení

Špinavé nebe: nejúspornější letadla má minimum aerolinií

,

Letecké společnosti na celém světě nedostatečně snižují uhlíkovou stopu svých letadel a neinvestují do nejúspornějších letadel. Nejlépe je na tom britská charterová společnost TUI Airways.

Letecké společnosti nemají ve svých flotilách dostatek moderních a úsporných letadel jako je Boeing 787-9 nebo Airbus A350-900 případně A320neo, které mají nižší spotřebu paliva než starší modely. Tvrdí to berlínská organizace Atmosfair, jež sestavuje žebříček leteckých společností, které mají nejmenší uhlíkovou stopu.

Žádná z hodnocených společností nezískala hodnocení A, které znamená, že se chová maximálně efektivně z pohledu produkce oxidu uhličitého. Jen dvě společnosti získaly hodnocení B, britské TUI Airways a brazilské LATAM Airlines Brazil.

Index Atmosfair Airline Index kromě úspornosti letadla bere v úvahu také kapacitu letadla a jeho obsazenost. Maximální počet bodů je 100.

Nejefektivnější letecké společnosti podle Atmosfair Airline Index 2018
Pořadí Název společnosti Země původu Počet bodů
1. TUI Airways Velká Británie 79,3
2. LATAM Airlines Brasil Brazílie 78,8
3. China West Air Čína 77,8
4. TUIfly Německo 77,6
5. Transavia.com France Francie 76,3
6. SunExpress Turecko 74,9
7. Thomas Cook Airlines Velká Británie 74,7
8. Air Europa Express Španělsko 73,4
9. Condor Flugdienst Německo 71,8
10. Juneyao Airlines Čína 70,9

Zdroj: Atmosfair Airline Index

Společnost dospěla také k závěru, že jen jedna z deseti leteckých společností udržuje emise skleníkových plynů na stejné úrovni i přes ekonomický růst. Jedná se o společnosti Thai Airways, Finnair, American Airlines a All Nippon Airlines.

Šéf Atmosfair Dietrich Brockhagen tvrdí, že aerolinie nedostatečně zvyšují svou efektivitu, a nepřispívají tak k cílům pařížské klimatické dohody, aby nedošlo k oteplení planety o více než dva stupně Celsia oproti předindustriálnímu období.


Podívejte se, jaká jsou nejhorší letiště na světě:

10 nejhorších letišť na světě. Podívejte se, odkud pravděpodobně neodletíte včas


K zavádění nových paliv podle něj v sektoru civilní letecké dopravy nedochází. Z evropských zavedených společností se dobře umístila například nizozemská KLM na 17. místě. Německá Lufthansa obsadila 66. místo, Air France 73. pozici, British Airways 74. místo. České aerolinie do žebříčku nebyly zařazeny.

Emise uhlíku v letecké dopravě loni rostly o 5 procent, počet nalétaných kilometrů vzrostl o 6 procent. Letecká společnost Virgin Atlantic miliardáře Richarda Bransona se umístila na 83. místě. Firma nedávno oznámila, že začne používat bioetanol vyrobený z oxidu uhličitého.


Jak snížit karbonovou stopu: poplatek za čisté svědomí pasažéři ignorují

 Letecký motor


Brockhagen dodal, že výroba syntetického paliva, které je uhlíkově neutrální, je zatím desetkrát dražší, než je běžně používané letecké palivo z fosilních zdrojů. Aby se v leteckém sektoru nová technologie rozšířila, musely by letecké společnosti více spolupracovat. To je ve velmi konkurenčním oboru zatím nepravděpodobné.

Zpozdil se váš let? Víme, jak získat nejvyšší možné odškodnění

 Letiště v Curychu

Dále čtěte:

Fronta na nebi: evropské letectví má za sebou rok výrazných zpoždění

Praha jako součást USA. Letiště se zajímá o americkou imigrační kontrolu

Business class je pro chudé. Největší komfort nabízí první třída Etihad a Emirates

Na kterém letišti se nejlépe najíte? Za nejvyšší kvalitou musíte do Asie

10 nejnebezpečnějších aerolinek světa. Těmhle se raději vyhněte

Příliš mnoho zavřených letišť. Berlín vyhlíží kolaps

 Letiště Berlin Brandenburg

Ohodnoťte tento článek
Diskuze