Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Jak připravit dům k prodeji

Prodáváte dům a stěhujete se do nového nebo si plánujete pořídit byt? Víte, co všechno…

PayU Hub zjednodušuje expanzi českých e-shopů do zahraničí

Český e-commerce trh každým rokem roste, nicméně úspěšné e-shopy se rozšiřují i za české…

Chcete získat a udržet zákazníky a platit jen za změřený výkon? Vyzkoušejte Rondo.cz

Kamenné prodejny i eshopy dlouhodobě bojují s tím jak získat a udržet zákazníky. Přitom…

Jak snížit karbonovou stopu: poplatek za čisté svědomí pasažéři ignorují

07. června, 06:00 - tre
07. června, 06:00

Letecká doprava má nemalý podíl na produkci skleníkových plynů. Aerolinie tak začaly cestujícím nabízet možnost přispět na snížení následků, které jejich let bude mít. Nad smysluplností opatření však panují pochybnosti, stejně jako nad tím, kam vlastně prostředky plynou.

Na globální produkci CO2 se letecká přeprava podílí minimálně dvěma procenty. V příštích letech se navíc očekává další mohutný rozvoj létání. Do roku 2036 se má objem přepravených cestujících zdvojnásobit na 7,8 miliardy ročně.

Podpisem Pařížské klimatické dohody se státy zavázaly udržet globální oteplování pod 2 stupni Celsia. Podaří se to, pokud roční produkce emisí nepřesáhne 2 tuny CO2 na člověka, což je jakýsi „osobní karbonový rozpočet“. Web Deutsche Welle uvádí, že jeden zpáteční let z Frankfurtu do Singapuru vypustí 6 tun CO2 na pasažéra. Každý člověk na palubě tak třikrát překročí svůj roční rozpočet.

Porovnání produkce emisí (v kg CO2)
Zpáteční let Frankfurt-Singapur 6000
Roční jízda autem po 35 km denně 2000
Roční chod lednice 100

Kompenzační platby se zdají být jako pohodlné řešení. Cestující dobrovolně přispějí k financování čistých energií či zalesňování v rozvíjejících se zemích. Jenže není to dost pohodlné řešení – podle mluvčího Lufthansy Thomase Jachnowa možnost zaplatit uhlíkovou kompenzaci využilo jen 1 procento klientů největšího německého leteckého přepravce. Možnost platby totiž není součástí objednávky letenky a od cestujícího vyžaduje samostatné úsilí.

Možná větší váhu než lenost má v rozhodování pasažérů nedůvěra. Klíčové jsou metody certifikace kompenzačního poplatku, uvádí DW. Plátce musí mít jistotu, že peníze jsou řádně převedeny a poslouží projektům, jejichž dopad musí být viditelný a měřitelný.


Čtěte také:

Temná stránka turismu: cestování se podílí 8 procenty na emisích skleníkových plynů

Lodní doprava produkuje víc emisí než Německo. Je čas jednat


Jenže přínosy kompenzačních projektů jsou právě těžko vyčíslitelné, což platí zejména u projektů zalesňování, uvádí Dustin Benton z ekologické organizace Green Alliance. „Pokud přispějete na vysazení lesa, nemáte ponětí, kolik CO2 les za svůj život z atmosféry pohltí,“ uvádí.

Jak se poplatek vypočítá?

Letecké společnosti často spolupracují s ekologickými skupinami, což má být záruka, že přepravci z poplatku nic nemají a jeho výše je vypočítána férově. Množství vypuštěného CO2 se velmi liší a je odvislé od hospodárnosti letadla, hmotnosti nákladu a počtu sedadel. Čím více místa v letadle cestující zabere, tím větší objem skleníkových plynů.

V případě letu Lufthansy na trase New York - Frankfurt vychází 0,9 tuny na cestujícího v ekonomické třídě, ale pasažér v byznys class už je zatížen 2,9 tuny CO2. Liší se i výše kompenzační platby za jednu tunu. Společnost Atmosfair, u níž je možné dobrovolně platit kompenzace za emise z letecké dopravy, považuje za „spravedlivou“ cenu 23 eur za tunu.

Úspory na straně aerolinií

Ke snižování ekologické zátěže letecké dopravy mohou ale nejvíc přispět samotné aerolinie. A také se o to snaží, tedy alespoň některé. Aktuálně stojí v čele pelotonu společnost Air Canada, která se rozhodla přiklonit se k obnovitelným zdrojům energie. V posledním roce uskutečnila osm letů výhradně na biopalivo. Let z Edmontonu do San Franciska z 2. května měl údajně o 20 procent nižší karbonovou stopu, než kdyby spoj pohánělo konvenční palivo. Oproti roku 1990 společnost zlepšila hospodaření s palivem u svých letů o 43 procent.

Podstatným kriteriem spotřeby je ale především hmotnost letadla. Aerolinie se tak zamýšlejí nad každým kilogramem v letadle. „Cokoli, co sníží hmotnost letadla, také sníží spotřebu,“ uvedl letecký expert John Strickland. A tak není divu, že Emirates Airline aktuálně představily letadlo bez oken. Cestující budou mít k dispozici „výhled“ z virtuálních oken. „Kvalita obrazu je vynikající, lepší než skutečné okno,“ tvrdí prezident aerolinií Tim Clark. Podle něj jde o budoucnost letecké přepravy.

Čtěte také:

22 otázek o cestování letadlem, na které jste vždycky chtěli znát odpověď

22 dalších otázek o cestování letadlem. Opravdu nemám po přistání tleskat?

10 nejnebezpečnějších aerolinek světa. Těmhle se raději vyhněte



Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Počet hodnocení: 6 | Průměrné hodnocení: 3.00

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Čtěte také

Komentáře

Finance
Jezdíte na vánoční trhy do zahraničí bezpečně?
Jak si spočítat daně u spolupracující manželky
Už se těšíte na Vánoce?
Kolik si do konce roku vložit na penzijko, stavebko a životko?
Akcie Apple a Alphabet vymazaly letošní zisky
Auta
BMW 530 MLE: Mnichovská automobilka připomíná jihoafrický…
Kolik dnes „žerou“ auta s výkonem kolem 600 koní? Třeba BMW M5 se vejde pod devět
Dálniční známky 2019: Vše, co potřebujete vědět
Škoda Kodiaq RS nenabízí sportovní emoce, ale především příjemnou dynamiku (první dojmy)
Galerie fotek, které se do AMS nevešly: Alfa Guilia QV, Jaguar i-Pace, Ateca Cupra
Technologie
Z Windows 10 zmizí funkce Lidé, ale přibude něco jako True Tone [spekulace]
Tipy na nejvýhodnější smartphony: rychlík, prcek i bezrámečkový krasavec
Intel odhalil big.LITTLE procesor s pěti jádry: 3D vrstvený čip s technologií Foveros
MediaTek vzdal high-end. Helio P90 ale zvyšuje výkon ve střední třídě
Nvidia opět zlevňuje a aktualizuje magickou krabičku Shield TV
Hry pro příležitostné hráče