Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Apartmán v Krkonoších: chalupa 21. století bez starostí a s výnosem

Pokud si pořídíte vlastní horský apartmán, můžete trávit zimní a letní dovolenou…

Zajímavosti o golfu, které jste nevěděli

Golf je vyhledávaným sportem, který se těší čím dál větší oblibě. Má dlouholetou tradici…

AAA Auto: Zdaleka nejen obchodník s ojetými vozy

Síť autocenter AAA Auto působí v České republice už bezmála třicet let. Aktivity firmy…

 Letiště Berlin Brandenburg
Letiště Berlin Brandenburg
Autor: picture alliance/Robert Schlesinger | usage worldwide/dp / Profimedia

Příliš mnoho zavřených letišť. Berlín vyhlíží kolaps

11. dubna 2018, 11:28  -  frn
 Letiště Berlin Brandenburg
Letiště Berlin Brandenburg
Autor: picture alliance/Robert Schlesinger | usage worldwide/dp / Profimedia
11. dubna 2018, 11:28

Nekonečný příběh je název knihy německého spisovatele Michaela Endeho. Dobře vystihuje i výstavbu nového letiště Willy Brandt Berlin Brandenburg. Letecký provoz hlavního města Německa nyní zajišťují letiště Schönefeld a Tegel, který ale do konce roku 2019 musí postavit nové odhlučnění. Otevření nového letiště je aktuálně naplánováno na říjen 2020. Ministr dopravy Německa Andreas Scheuer z CSU varuje před kolapsem.

Nová německá vláda musí řešit závažný problém s mezinárodním dopadem. Hlavnímu městu čtvrté největší ekonomiky světa hrozí, že na přelomu let 2019 až 2020 přijde o jediné letiště Tegel. Provoz tak bude zajišťovat přesluhující Schönefeld nacházející se na území Braniborska. V jeho sousedství už roky stojí nové mezinárodní letiště Willyho Brandta (BER), které mělo být podle původních plánů otevřeno už v roce 2012. Přestože je hotové, jeho otevření se neustále odkládá. S vyhlídkou nového vzdušného parku bylo již v roce 2008 uzavřeno letiště Tempelhof.

Letiště Berlín Tegel musí do konce roku 2019 vybudovat novou protihlukovou infrastrukturu. Tento termín je ale v ohrožení. Spolkový ministr dopravy Andreas Scheuer z CSU už varoval místní vlády Berlína i Braniborska, aby situaci ohledně letiště urychleně vyřešily.


Jak vypadají německé problémové projekty. Čtěte reportáž týdeníku Euro:

Pozdě, ale dražší. I Němci mají svůj "tunel Blanka"


„Situace s berlínskými letišti mě velmi zajímá. Pokud se nic nestane, hrozí Berlínu, že koncem roku 2019 nebude mít žádné letiště,“ varoval nový ministr dopravy v deníku Frankfurter Allgemeine Zeitung.

Tegel, který měl být touto dobou dávno zavřen, musí vybudovat nové odhlučnění. I když německá vláda dlouhodobě politiky na zemské úrovni varovala, že tato situace hrozí, nic se nestalo a podle ministra k nim „tvrdá realita“ nedorazila.

S dalším provozem Tegelu se začalo počítat poté, co vyšlo najevo, že kapacita nového letiště nebude dostačující. Pro zachování Tegelu se vyslovili loni také obyvatelé Berlína v referendu. Výsledek je ale nezávazný. Původně mělo být letiště v centru Berlína zavřeno do šesti měsíců od otevření nového letiště Willyho Brandta.

Kritika rudých koalic

Ministr kritizuje postoj místních politiků „že se to stihne“. Tento postoj ilustruje u letiště Berlín Braniborsko, kde se nové moderní letiště otevírá od roku 2012 a stále je jeho otevření v nedohlednu. V současné době už je letiště zastaralé. „A hodiny tikají,“ dodal ministr.

Proto si chce pozvat politiky z vedení Berlína i země Braniborsko na osobní schůzku. Nechce, aby mu později vyčítali, že je nevaroval, že hlavní město zůstane bez letiště. Berlínskou radnici nyní ovládá „rudo-rudo-zelená“ koalice SPD, Levice a Zelených. Braniborsku vládne rudo-rudá koalice SPD a Levice.

Kancléřka Angela Merkelová doposud vylučovala, že by letiště Tegel zůstalo v provozu i po otevření nového letiště BER. Tegel a Schönefeld loni odbavily 33 milionů pasažérů, letiště BER bylo v 90. letech naplánováno na kapacitu 22 milionů lidí.

Letiště Berlín Braniborsko:

Nové letiště se potýká se stále novými technickými problémy. Nejprve to byly nedostatky v protipožárním systému, naposledy se musely vyměnit informační LCD monitory, jež byly namontovány v roce 2011 před prvním plánovaným spuštěním letiště a nyní už jsou zastaralé.

Raději zbourat a postavit nové

Člen představenstva německých aerolinií Lufthasa Thorsten Dirsk dokonce řekl, že letiště se nikdy neotevře a mělo by být raději zbouráno a postaveno od základů nové. „Moje prognóza je následující. Letiště se zbourá a bude postaveno úplně nové.“

V roce 1995 byly náklady na výstavbu nového letiště odhadovány na 1,1 miliardy eur (28 miliard korun), v roce 2015 to bylo 6 miliard eur (152 miliard korun). V roce 2017 bylo proinvestováno 6,6 miliardy eur (167 miliard korun) a šéf projektu Engelbert Lütke Daldrup oznámil rozšíření letiště za dalších 2,3 miliardy eur (58 miliard korun). Německá „infrastrukturní pohádka“ stále pokračuje.

Dále čtěte:

Mýto neumí ani Němci. V nejdražším sporu v dějinách dal Berlín 6 miliard jen za právníky

Pád Air Berlin: masakr (nejen) nad Berlínem



Čtěte také

Události  Genetika, ilustrační foto

Navrhněte si dítě. Éra jedináčků přeje genetické optimalizaci potomků

Ve stínu úvah, co se stane, až počet obyvatel planety stoupne o další miliardy, zůstává…

před 5 hodinami

Šéf labouristů Jeremy Corbyn

Ruský vliv v britské kampani: Corbyn použil pochybný dokument

Dokument britské vlády o obchodních rozhovorech se Spojenými státy, který v předvolební…

7. prosince 2019

 Železniční přejezd, ilustrační foto

Přejezdy pro hvězdy. V Česku mají zmizet tisíce křížení kolejí a vedlejších silnic

Česko má železniční přejezd na každém kilometru trati. Správce železnice chce vymýtit…

7. prosince 2019

 Ilustrace k eseji Freedom for Tibet y Catalunya

Esej: Freedom for Tibet y Catalunya

Proč jsou podpora nezávislosti Tibetu a názor, ze české národní zájmy jsou zpozdilým …

7. prosince 2019

Praha „Véčko“ na Pankráci

Vídeň, náš vzor. O osudu Prahy v UNESCO se rozhodne na jejím horizontu

Praha je v ohrožení. Kdo to nevěděl, mohl se to dočíst nejpozději na konci října ve…

7. prosince 2019

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 3 | Průměrné hodnocení: 5.00

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Jak připravit auto na zimu
Stres je všudypřítomný. Jak se jej zbavit?
Pro koho se příští rok sníží limit doplatků za léky?
Do čeho Češi nejčastěji spoří a investují
Nechodíte rádi do banky? Nevadí, již nemusíte
Auta
Krásná Alfa Romeo 2600 Sprint byla v 60. letech postrachem…
Nová studie ukázala, že výroba baterií je ekologičtější. Je to definitivní vítězství elektromobilů?
Ford vyrábí autodíly z kávového odpadu od McDonald’s
Dähler vyladil nové BMW X3 M a X4 M až na 449 kW a 760 Nm. A to je prý teprve začátek
Nový mýtný systém v provozu
Hry pro příležitostné hráče