Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Protext Video: Konference CyberCon Brno 2019

Moderní technologie jako nástroj vládnutí, sociální inženýrství, novinky z oblasti…

Pronajaté auto vás může vyjít levněji než vlastní

Dvě třetiny Čechů si pořizují vozy maximálně za 200 000 korun. Volí tedy často starší…

Jak absolventi hodnotí náplň MBA studia? Zjistili jsme v unikátním průzkumu!

Jsou absolventi MBA studia spokojeni s jeho obsahovou náplní? Jak hodnotí odbornou a…

 Páral
Páral
Autor:

Ráj velkostatkářů

 Páral 04. března 2018, 08:00  -  Pavel Páral
 Páral
Páral
04. března 2018, 08:00

Za vlády jednoho z největších výrobců potravin v Evropě se v Česku sotva co změní.

Dobře se najíst je jednou z nejpodstatnějších radostí, jichž si člověk užívá. A řadu let to v Česku není radost zrovna snadno a lacino dosažitelná. Když se někdo pokouší na tomto stavu změnit cokoli k lepšímu, stojí to za pozornost.

Ne že by nebylo v současnosti možné sehnat, zejména v Praze, jakoukoli lahůdku. Ale jednak se při tom člověk hodně naběhá a za druhé velmi často skončí u dovážené produkce. Nebo si musí počkat na jarní otevření farmářských trhů.

Vše komplikuje i to, že český spotřebitel je nejen dost citlivý na cenu, ale také drobet nedůvěřivý a značka Bio ho moc neuchvátila, protože žije v poměrně silném přesvědčení, že normální farmář se od biofarmáře liší jen tím, že hnojí i ve dne, a důvod k enormní cenové přirážce nevidí.

Agresivní akvizice

Ale svůj díl viny má i politika. Jak ta komunální, tak vládní. Především struktura zemědělské výroby, v níž dominují velkofarmy a na ně navázané zpracovatelské kombináty, které se těší významné státní podpoře. Jak dotační v rozsahu v Evropě nebývalém, tak obecně politické při různých kampaních proti dovozu údajně nekvalitních potravin ze zahraničí, které cenou vytlačují kvalitnější českou produkci z obchodní sítě.

Následkem je vysoká koncentrace výroby horizontálně i vertikálně, což pro spotřebitele ještě nikdy nikde na světě nic pozitivního nepřineslo. A tvrdit, že české výrobky v českých řetězcích jsou kvalitnější, neřkuli levnější než polské v polských či německé v německých, může jen ten, kdo to nikdy nevyzkoušel.


Přijde český BioLidl? Branže kvalitních potravin hledá cestu z kruhu


To zdánlivě vytváří velký prostor pro každého, kdo chce nabídnout alternativu. Jenže to by se nesměl potýkat se silnou byrokratickou bariérou na straně jedné a aktivním odporem velkovýrobců na straně druhé. Každý řezník, který drobet vyroste a je schopen konkurovat kolem svého komína, má dnes hodně těžký život. K dotacím, které pobírá jeho velkovýrobní konkurence, se přes administrativní potíže dostane jen náhodou a dříve nebo později se tak jako tak stane terčem agresivní akvizice. Za vlády jednoho z největších výrobců potravin v Evropě se na tom sotva co změní.

Praze chybějí tržnice

Malým výrobcům a farmářům se podpory státu přitom nedostává, ač kvalita jídla má na zdraví populace o dost větší vliv než zákaz kouření v hospodě. Nejde zdaleka jen o dotace, ale také o zjednodušení regulace a snížení neúnosné byrokracie, která malé podnikatele dlouhodobě deptá. A v posledních čtyřech letech erár ještě citelně přitvrdil.

Ale jsou i jiné formy pomoci, k nimž není třeba nějaké vládní politiky. Je například nepochopitelné, proč Praha - jako snad jediná metropole v Evropě - nemá alespoň jednu opravdovou tržnici s celoročním provozem. Pokud za ni nebudeme považovat vietnamskou Sapu.

Pro drobné pěstitele a výrobce potravin není tak moc zajímavé putovat po pražských farmářských trzích a rozkládat a skládat stánky, hledat parkování a platit nezanedbatelné nájmy a v těchto podmínkách plnit tvrdé hygienické předpisy, o nějaké EET nemluvě. Koncept firmy Sklizeno, který se pokouší v nějaké decentralizované síti vytvořit producentům tržnici a zákazníkům místo, kde dostanou to, co skutečně chtějí, v den, kdy to chtějí, je určitě bohulibou aktivitou. A bylo by fajn, kdyby experiment uspěl. Leč optimismu se při pohledu na náš potravinářský trh člověku moc nedostává.

Čtěte další komentáře Pavla Párala:

Se skandálem

Ejdž ár Andrej

Strach z referenda

Soumrak nad babstapem

Zase ty daně

Tož, vypime si

Když musíš, tak musíš

Čerstvý vzduch

Kupředu leva. Bulharsko do dvou let zavede euro, na rizika nehledí

Chudák zrůda



Čtěte také

Události  Ilustrační foto

Vítěz americké krize studentských půjček? Armáda

Americká armáda tento týden oznámila, že již splnila náborový plán pro letošní rok. Do…

před 1 hodinou

 Vesnice Boca Chica je v těsné blízkosti kosmodromu Space X

Nenapadlo nás, že vás rakety budou rušit. SpaceX se snaží vykoupit rodinné domy v okolí kosmodromu

Společnost SpaceX miliardáře Elona Muska opožděně oslovila obyvatele vesnice Boca Chica…

před 2 hodinami

 Dřevo - ilustrační foto

Přebytek dřeva rozložil trh. Ceny dřevostaveb a nábytku ale neklesají

Na trhu je obrovské množství dřeva. Ceny dřevostaveb, nábytku a dalších výrobků však…

před 2 hodinami

Praha  Jan Brož

Babišův pomník v Letňanech nepůjde zakrýt plachtou

Záměr zbudovat vládní čtvrt není nic jiného než snaha Andreje Babiše postavit si vlastní…

před 3 hodinami

Globální pivovarská jednička Anheuser-Busch InBev, ilustrační foto

Pivovarský moloch AB InBev jde na burzu v Hongkongu. Potřebuje peníze na splácení dluhů

Anheuser-Busch InBev je největším výrobcem piva na světě. Belgický koncern trápí vysoké…

před 4 hodinami

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento komentář?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 5 | Průměrné hodnocení: 5.00

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Státní svátky 2019 - jak vycházejí podzimní svátky a Vánoce?
Kdy klesnou ceny bytů v ČR ve městech a na venkově
Jak a kde si v roce 2019 zařídit ošetřovné?
Jak se růst minimální mzdy dotkne rodičů, důchodců či OBZP?
Kolik milionů je třeba na předčasný důchod?
Auta
Další automobilka přichází s koloběžkou. „Mercedes mezi…
Srovnávací test H-D FXDR 114 vs. Ducati Diavel 1260 S: Mistři sprintu
Tesla už se na Nürburgringu cítí jako doma. Nejen že je (asi) rychlejší než Taycan, ale má tu i své nabíječky
Fiat o víkendu oslaví 120. výročí výstavou v Trojském zámku. Těšte se na nejméně 300 aut
Mazda do Tokia přiveze svůj první elektromobil. A to hned se dvěma typy pohonu
Hry pro příležitostné hráče