Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

S Erikem Štefanovičem o digitalizaci, BIM a úspěšných projektech bytových domů

Skupina firem DELTA s hlavním sídlem v rakouském Welsu patří k vedoucím společnostem v…

Proč se vyplatí investovat do drahých kovů?

V dnešní době existuje celá řada investičních příležitostí, a to i pro lidi, kteří nejsou…

Siemens představí na MSV digitální budoucnost průmyslu

Expozice novinek a řešení společnosti Siemens na Mezinárodním strojírenském veletrhu …

Kolový obrněný transportér Titus na podvozku Tatra
Kolový obrněný transportér Titus na podvozku Tatra
Autor: čtk

A opravovat to bude kdo? Obrana neuzavřela smlouvu na servis nových obrněnců

Ondřej Stratilík 27. července, 13:00  -  Ondřej Stratilík
Kolový obrněný transportér Titus na podvozku Tatra
Kolový obrněný transportér Titus na podvozku Tatra
Autor: čtk
27. července, 13:00

Obrana kupuje 62 obrněnců Titus za šest miliard, smlouvu na jejich servis ale neuzavřela.

Je to jen pár dnů, co se Lubomíru Metnarovi (za ANO) citelně ulevilo. Byl pod tlakem nejen premiéra Andreje Babiše, ale i francouzské ambasády. Téměř na den přesně rok od svého nástupu do čela ministerstva obrany mohl oznámit, že komplikovaná zakázka na 62 česko-francouzských vozidel Titus je u konce.

„Celý projekt má mezinárodní rozměr a propojuje Francii s Českou republikou. Podpis smlouvy je významným okamžikem jak pro český průmysl, tak pro jednotky Armády České republiky,“ mohl si Metnar oddechnout.

Nehledě na fakt, že se o kontraktu za 6,072 miliardy korun jednalo čtyři roky a vláda se jím zabývala dokonce dvakrát, cíl je ještě velmi daleko. Jak zjistil týdeník Euro, součástí nákupu není dohoda nebo alespoň memorandum, které by řešily mimo- a pozáruční opravy a údržbu vozidel. „Uzavřená smlouva zahrnuje dodávky 62 vozidel ve dvou variantách a záruční servis na dobu dvou let. Mimozáruční servis bude řešit návazná rámcová dohoda,“ potvrzuje Petr Sýkora z tiskového oddělení ministerstva obrany.

na objednávku Škoda Citigo-e iV
Elektromotor
Automatická
Motor:
61 kW
Výbava:
Style
421 302 Kč
s DPH
na objednávku BMW M4 Coupé
Benzín
Manuální
Motor:
M4 Coupé
Výbava:
M4
1 500 590 Kč
s DPH
na objednávku Mazda CX-30
Benzín
Manuální
Motor:
2.0 Skyactiv/90 kW
Výbava:
Skyaktiv-G
557 653 Kč
s DPH
skladem Hyundai Tucson
Benzín
Manuální
Motor:
1.6 GDi 97 kW
Výbava:
TUCSON
444 990 Kč
s DPH
na objednávku Jeep Wrangler Unlimited
Nafta
Automatická
Motor:
2.2 CRD
Výbava:
Sport
1 115 334 Kč
s DPH
na objednávku Hyundai Ioniq EV
Elektromotor
Automatická
Motor:
EV
Výbava:
Ultimate
711 322 Kč
s DPH
na objednávku Volvo XC90
Nafta
Automatická
Motor:
B5 AWD
Výbava:
Momentum
1 453 405 Kč
s DPH
na objednávku Hyundai i30 Fastback
Benzín
Manuální
Motor:
1.0 T-GDI/88 kW
Výbava:
Komfort
369 990 Kč
s DPH
na objednávku Jeep Grand Cherokee
Nafta
Automatická
Motor:
3.0 V6 Diesel 140 kW
Výbava:
Laredo
1 095 920 Kč
s DPH
na objednávku Hyundai i30 Fastback N Line
Benzín
Manuální
Motor:
1.4 T-GDI/103 kW
Výbava:
N Line
474 990 Kč
s DPH
na objednávku Volkswagen Passat
Benzín
Manuální
Motor:
1.5 TSI 110 kW
Výbava:
Business
585 810 Kč
s DPH
na objednávku Peugeot Rifter
Nafta
Manuální
Motor:
1.5 BlueHDI 96kw
Výbava:
Active
532 000 Kč
s DPH

Hra na nakupování: armádní kontrakty jsou nad síly hnutí ANO


Takový postup by byl normální, kdyby si obrana pořídila třeba osobní auta, která dokáže opravit každý servis. Jenže jediným, kdo má licenci na opravy vozidel Titus, je dodavatelská společnost Eldis Pardubice patřící do holdingu Czechoslovak Group.

Ministerstvo obrany nemůže kontrakt na opravy vyjednat s nikým jiným, čímž se dostalo do nepříjemného klinče: Nikdo jiný obrněnce Titus opravovat nemůže, a Eldis si tak bude moci při licitaci o opravách diktovat podmínky. „Rámcová dohoda (na mimozáruční servis – pozn. red.) bude připravena tak, aby pokryla mimozáruční opravy od dodávek prvních vozidel v roce 2022. Je tedy hodně předčasné nyní hovořit o jejích parametrech či její předpokládané hodnotě,“ odmítá si Sýkora připustit jakýkoliv problém.

Jedinou pojistkou, kterou nyní mají ministerští úředníci v ruce, je příloha kupní smlouvy nazvaná „předběžné smluvní podmínky kompletní servisní podpory“ a ustanovení, že o ní budou strany jednat. Na to Andrej Čírtek, mluvčí holdingu Czechoslovak Group reaguje: „Jsme připraveni zajistit servis dle potřeb uživatele a v rozsahu, který si zadavatel určí.“

Scénář Pandur? Rozhodně ne

Důvod, proč Metnarovi nákupčí rovnou nevyjednali i servisní smlouvu, se prý neskrývá v resortu, ale je ho třeba hledat ve Strakově akademii.

Jak už se psalo loni na podzim, na miliardový kontrakt si posvítila vládní Pracovní skupina pro transparentní veřejné zakázky. Právě ona prý určila, že propojit samotný nákup se smlouvou na údržbu a opravy nejde.

Vega vs. Titus
Zakázkou na 62 podpůrných obrněných vozidel chtělo ministerstvo obrany podpořit český průmysl, a tak neproběhlo otevřené výběrové řízení.

Resort pak vybíral mezi stroji Vega (SVOS Přelouč) a Titus (Czechoslovak Group + Nexter Systems), oba na podvozku Tatra.

Díky dodávkám vozidel Titus bude armáda moci odstavit staré spojovací a velitelsko-štábní technologie na dávno přežitých platformách studené války BVP-1 a OT-90.

Podle dostupných informací odkazuje na to, že Eldis – jehož hlavní činností je výroba radarů – nemá kapacity k servisu tak velké vojenské techniky, jakými jsou šestikolové obrněnce Titus.

Velmi podobná situace v minulosti nastala i při pořízení kolových obrněných transportérů Pandur. Tehdy se vyjednávání o servisní smlouvě vleklo tak dlouho, že vozidla neměl kdo opravovat a vojáci je museli odstavovat. Když týdeník Euro u ministra Lubomíra Metnara zjišťoval, jestli se neobává toho, že stejný scénář se zopakuje i u značky Titus, vzkázal přes svého mluvčího, že taková situace rozhodně nenastane.


Čtěte komentář: Metnar selhává. Tlačí obranu do maléru


Nejasnosti ohledně oprav představují další kapitolu poměrně kontroverzního nákupu obrněnců Titus. Vozidla na podvozku Tatra a s nástavbou francouzské firmy Nexter Systems měla původně dodat firma Tatra Export, jenže jak se ukázalo, nedokázala splnit podmínku na bezpečnostní prověrku.

Czechoslovak Group proto jako dodavatele určil jinou firmu ze své družiny – radarového výrobce Eldis Pardubice. I když se předminulé ministryni obrany Karle Šlechtové taková škatulata nelíbila a o Eldisu mluvila jako o „průtokáči peněz“, vláda změnu dodavatele odsouhlasila.

Jednoduché podle zdrojů týdeníku Euro nebyly ani rozhovory s ministerskými úředníky o ceně vozidel Titus, a Czechoslovak Group musel svou nabídku několikrát předělávat. Přestože vojáci čekali, že první vozidla dostanou už za dva roky, kvůli zmíněným potížím při dojednávání kontraktu budou dodávky probíhat až v letech 2022 a 2023.

Přečtěte si také:

Jak vypnout autopilota. Tendr na obrněnce může skončit průšvihem

Metnarovi stojí další kontrakt. Nákup obrněnců Titus za 6,5 miliardy

Válka barev. Němci kvůli 53miliardovému českému tendru přestříkali své bojové vozidlo

Ani napotřetí. Přilby pro české vojáky v testech opět selhaly

Komentář: Politici na nákupech

Co tím myslíte? Zájemci o 53miliardový tendr zavalili obranu desítkami dotazů

Komentář: Armádní nákupy: než se obchod schválí, technika je zastaralá


Čtěte také

 Vedení. Zleva místopředsedkyně ČSSD a ministryně práce a sociálních věcí Jana Maláčová, předseda strany a vicepremiér Jan Hamáček, místopředseda ČSSD Roman Onderka a místopředseda strany a ministr zahraničí Tomáš Petříček.

Na hraně propasti: podpora ČSSD v září klesla na 5 procent

Podpora vládní ČSSD v září o jeden procentní bod klesla, menší vládní strana se podle…

13. října 2019

 Německá kancléřka Angela Merkelová

Merkelová vyzvala Erdogana k zastavení intervence v Sýrii, USA stahují vojáky

Německá kancléřka Angela Merkelová v dnešním telefonátu vyzvala tureckého prezidenta…

13. října 2019

Ilustrační foto

Konec pivního romantismu v Česku: nadšenci uvolňují místo tradičním značkám

Český trh řemeslných piv se proměnil. Doba, kdy k dobrému odbytu stačilo, že pivo uvařil…

13. října 2019

Události  Jaroslav Hašek

Psovská historie. Se psy kšeftoval už spisovatel Jaroslav Hašek

Za Rakouska-Uherska se na psech vydělávalo a už tehdy existovalo cosi jako psí množírny.

13. října 2019

 Pekingský palácový psík

Nejlepší přátelé člověka. Lidé svým psům kupují dárky k narozeninám a posílají je na wellness

Růst počtu domácích mazlíčků ve světě je důkazem blahobytu, ale také osamělosti.

13. října 2019

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 2 | Průměrné hodnocení: 5.00

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Jak pomůže dětem v exekuci novela insolvenčního zákona?
Jak s námi operátoři jednají? Vata to tedy není
Svátek Všech Svatých a Dušičky, aneb proč to není státní svátek?
Jak se bude počítat důchod v roce 2020?
Česko a boom cirkulární ekonomiky
Auta
Fiat Talento modelový rok 2020
Kupé Škoda 763 bylo rychlejší než auta VB. Skončilo fiaskem, přispělo však ke vzniku Favoritu
DB Schenker posiluje pozici v logistice pro automobilový průmysl
Vodíková Toyota Mirai ve druhé generaci zcela mění podobu. Už vypadá jako auto
S Mercedesem třídy X na Sahaře: V poledne jsou duny nejzrádnější
Hry pro příležitostné hráče