Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Hypotéka i pro pouhé družstevníky

Máte možnost odkoupit podíl z družstevního bytu? Nevíte, jak by to bylo s jeho…

S Erikem Štefanovičem o digitalizaci, BIM a úspěšných projektech bytových domů

Skupina firem DELTA s hlavním sídlem v rakouském Welsu patří k vedoucím společnostem v…

MBA Management ve zdravotnictví: správná volba pro lékaře i manažery

V oblasti zdravotnických oborů získává titul MBA stále větší význam a často je jedním z…

 Obrněná vozidla - ilustrační foto
Obrněná vozidla - ilustrační foto
Autor: Archiv

Jak vypnout autopilota. Tendr na obrněnce může skončit průšvihem

Ondřej Stratilík 02. června, 15:00  -  Ondřej Stratilík
 Obrněná vozidla - ilustrační foto
Obrněná vozidla - ilustrační foto
Autor: Archiv
02. června, 15:00

Obří armádní zakázka se valí samospádem kupředu, i když zavání průšvihem panduřích rozměrů.

Před deseti lety si čeští vojáci oddechli. „Konečně jsme se dočkali,“ shrnul to asi nejvýstižněji Vlastimil Picek, tehdejší náčelník generálního štábu. V září 2009 dorazilo do Česka prvních sedmnáct kolových obrněnců Pandur II. Po sáhodlouhých peripetiích armáda získala jistotu, že nákup - byť značně okleštěný - skutečně proběhne.

Byla to anabáze. A teď nás nejspíš čeká další, i když současné vedení ministerstva obrany v čele s Lubomírem Metnarem (ANO) vlevo vpravo připomíná, že nebude opakovat staré chyby. Pomalu vychází najevo, že zkrocení čerstvého kontraktu na 210 pásových bojových vozidel pěchoty za zhruba 53 miliard korun nejspíš bude opět nad síly resortu. Chyby v dokumentaci, podivné a nečekané personální změny a třeba i zapojení výrobce, který nedokáže splnit požadavky vojáků, to jsou některé viditelné přešlapy, kterých se Metnar a jeho podřízení zatím dopustili.

Z 240 je najednou jen 107

Ani v případě pandurů nebylo ze začátku zřejmé, jak velký průšvih se rodí. V létě roku 2003 předala armáda ministerským úředníkům svůj požadavek na náhradu starých a takřka nefunkčních transportérů OT-64. Nových vozidel bude třeba 240, hlásili tenkrát vojáci. Ještě v listopadu toho roku nákup odkývla vláda Vladimíra Špidly.


Panduřina skříňka: kdo jsou lidé, kteří se točí kolem nákupu obrněnců za 53 miliard


Otevřené výběrové řízení se rozjelo v dubnu 2005, porovnávalo se sedm nabídek. Do finální fáze nakonec postoupila finská Patria a rakouský Steyr patřící do skupiny General Dynamics. Právě jeho pandury pak těsně porazily vozy AMV. Obchod za 23,6 miliardy korun kabinet Jiřího Paroubka schválil další rok v lednu, smlouvu už jen na 199 vozidel podepsal po několika měsících váhání „na rozloučenou“ odcházející ministr obrany Karel Kühnl.

Následné vojskové zkoušky ovšem pro pandury nedopadly vůbec dobře. Na konci roku 2007 vyšlo najevo, že vozidla neprošla testy. Tehdejší vláda Mirka Topolánka (ODS) zvažovala odstoupení od smlouvy a mluvilo se i o dalším snížení objednávky. Nová vlna testů tak už proběhla v situaci, kdy chtěl kabinet pořídit pouze 107 pandurů. Zkoušky se tentokrát povedly a v březnu 2009 podepsalo ministerstvo nový nákup za 14,5 miliardy korun.

Radost netrvala dlouho. Už za necelý rok se začaly objevovat informace a spekulace, že výběr obrněnců provázela korupce. Po vleklém mezinárodním vyšetřování se věc dostala až k soudu. Ten poslal za mříže Marka Dalíka, blízkého přítele Mirka Topolánka.


Metnarovi stojí další kontrakt. Nákup obrněnců Titus za 6,5 miliardy


Původně měl sedět čtyři roky za to, že si v roce 2007 při schůzce se zástupci firmy Steyr řekl o úplatek pro někoho z české vlády. Vrchní soud mu následně trest ještě o jeden rok zvýšil - Dalík podváděl, když na schůzce se zbrojaři předstíral vliv na tehdejší ministry. Do vězení nastoupil před dvěma roky v listopadu.

Stejný scénář

A teď zpátky do současnosti. Náčelník generálního štábu Aleš Opata si nepřipouští, že by se „panduří scénář“ mohl při nynějším obrovském tendru opakovat. Tedy že by vojáci nakonec získali mnohem méně vozidel, než potřebují. Ekonomická situace už nebude tolik růžová jako v minulých letech a škrty bezpochyby dopadnou i na armádu. Snížení počtu objednaných vozidel přitom může být jednou z nejrychlejších cest, jak ušetřit spoustu peněz.

Ministerstvo obrany zase ve svých vyjádřeních staví na první místo transparentnost, nicméně samo už provedlo několik přešlapů. Například když přizvalo do tendru německou společnost PSM, jejíž vozidlo Puma vůbec neodpovídá základním požadavkům vojáků.


Válka barev. Němci kvůli 53miliardovému českému tendru přestříkali své bojové vozidlo


A přestože už od začátku května obrana hodnotí přihlášky jednotlivých firem do tendru, stále nemá k ruce externí advokátní kancelář, která má po právní stránce pohlídat všechny kroky resortu v zakázce. Kontroverze způsobují i poslední personální rozhodnutí. Nečekaně se musel klidit Marek Špok, šéf státního podniku VOP CZ, který má v nákupu a údržbě pásových vozidel sehrát zásadní roli. Do křesla náměstkyně ministra, která právě nad státními podniky bdí, potom usedla mladá, blízká Metnarova kolegyně Kateřina Suchoňová. Už v lednu se náměstkem pro vyzbrojování z ministrova příkazu stal také poměrně nezkušený Filip Říha.

A navíc se na celý kontrakt - ještě před samotným zahájením - zaměřil antimonopolní úřad. Jak uvedly Lidové noviny, ministerští úředníci nejspíš v zadání udělali chybu.

Pokud se tak má kontrakt za 53 miliard podařit a ukázat ministerstvo obrany v nejlepším světle, bude se toho muset hodně změnit. To by ovšem musel mít někdo zájem, chuť a odvahu vypnout autopilota.

Čtěte také:

Hra na nakupování: armádní kontrakty jsou nad síly hnutí ANO

Ani napotřetí. Přilby pro české vojáky v testech opět selhaly

Komentář: Politici na nákupech

Co tím myslíte? Zájemci o 53miliardový tendr zavalili obranu desítkami dotazů

Komentář: Armádní nákupy: než se obchod schválí, technika je zastaralá


Čtěte také

 Patentovat lze výrobek, materiál nebo výrobní postup, naopak nelze jeho prostřednictvím chránit například vědecký objev.

BusinessInfo.cz: Jak na patenty a průmyslové vzory

V moderním obchodním světě představují ochranné známky, patenty a informace o nich…

před 56 minutami

 Solidní nejistota. Jiří Písařík se soudí o část své firmy Bohemia Energy. Celou společnost proto převedl do stabilnějšího Nizozemska.

Další pokuta pro miliardáře Písaříka. Bohemia Energy blokovala odchod lidí ke konkurenci

Největší alternativní dodavatel elektřiny na českém trhu Bohemia Energy entity dostal…

před 56 minutami

Události Sídlo OKD, ilustrační foto

Miliardové pohledávky Citibank za OKD jsou platné, rozhodl soud

Pohledávky za více než deset miliard korun, které za společností OKD přihlásila v roce 20…

23. října 2019

 Americký prezident Donald Trump

Trump ruší sankce uvalené na Turecko kvůli Sýrii. Ankara slíbila ukončení bojů

Americký prezident Donald Trump nařídil zrušit veškeré sankce, které Spojené státy minulý…

23. října 2019

 Boris Johnson

Johnson: Brexit k 31. říjnu je v nejlepším zájmu země

Odchod Británie z Evropské unie k 31. říjnu by byl v nejlepším zájmu země. Prohlásil to…

23. října 2019

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 3 | Průměrné hodnocení: 3.67

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Penzisté a cestovní pojištění do zahraničí
Kdy budou zvýšeny daňové slevy?
Zajištění na horší časy: Kdy a jak nakoupit zlato?
Jak stoupnout v očích zaměstnavatele? Titul má dnes skoro každý, na ERASMUS+ si však troufnou jen někteří
Co je dobré vědět o vratné jistotě u pronájmu?
Auta
Scania představuje novou generaci autobusů Citywide
Na výši slevy u ojetiny se výrazně podílí barva. Nejvíce ušetříte s béžovou
Jméno i podobu první elektrické Mazdy předčasně vyzradila média. MX-30 ujede až 240 km
Seznam kandidátů na Auto roku 2020 obsahuje dvě Škody, Teslu Model 3, nový Golf i Ferrari F8 Tributo
Tempomat Hyundai se přizpůsobí vašemu stylu jízdy. Ale jen pokud nejezdíte moc agresivně
Hry pro příležitostné hráče