(reakce na článek v Profitu č. 50/2007)
(reakce na článek v Profitu č. 50/2007)
Unie malých a středních podniků České republiky se staví proti francouzským návrhům zvýšit početní hranici pro definici malých a středních podniků. Naopak bychom podpořili návrh, který by vedl ke snížení současné velikostní hranice. Pojem malé a střední podniky vznikl jako reakce na tendenci vlád chránit – často neracionálně z čistě politických důvodů – největší podniky, které ještě do nedávné doby mnohdy patřily přímo státu nebo měly národní monopol; příklad najdeme v energetice. Malé a střední podniky se cítily právem znevýhodněny, protože s nimi stát nezacházel stejným způsobem a diskriminoval je.
Po určité době však vyšlo najevo, že takový přístup snižuje dynamiku rozvoje národní ekonomiky. Nejmenší podniky se dostaly do hledáčku veřejných činitelů, médií a států, respektive přímo Evropské unie. S malými a středními podniky se dá počítat jako s garanty rychlého ekonomického růstu a inovativnosti. Pro tyto účely byla zvolena arbitrární definice, která je velmi široká – zahrnuje 99 procent evropských podniků. Už z tohoto důvodu je jakékoliv další navyšování zvolené hranice absurdní.
Podstatné však je, že zvýšená hranice (uvažovaná kolem 500 zaměstnanců) jde úplně proti smyslu pojmu malých a středních podniků. Pomoc měl zajistit zejména rovný přístup na trh všem subjektům. Dalším cílem byla podpora investic do nových technologií a podpora inovací v těchto firmách, aby mohly naplno využít svůj potenciál a nebát se omezení daných jejich velikostí. Jinak řečeno: účelem bylo zvýšit soutěž na trhu ze strany nejmenších subjektů tak, aby ve výsledku vzrostla kvalita produkce a konkurenceschopnost.
Malé a střední podnikání bylo synonymem pro podporu podnikatelského ducha a rozvoj ekonomiky Evropské unie. Pokus o zvýšení hranice jde opačným směrem: Místo odbourávání byrokracie a snižování administrativní zátěže tak, aby podnikat mohl úplně každý, se vytváří formát pro nové státní podpory velkým a silným podnikům. Zvýšení hranice se obrací proti nejmenším podnikatelům.
Evropská unie by se místo zvyšování této hranice měla zaměřit na to, jak zvýšit atraktivitu podnikání pro všechny obyvatele Unie – zaměřit se na snížení byrokratické zátěže a zdanění.