Menu Zavřít

Není cestovka jako cestovka aneb Jaký je rozdíl mezi cestovní kanceláří a agenturou?

5. 12. 2019
Autor: Shutterstock

Běžný zákazník mezi nimi příliš nerozlišuje, pokud byste si ale chtěli vlastní „cestovku“ založit vy, je potřeba si nejprve ujasnit, jakou z nich máte na mysli. Z právního hlediska se totiž v případě cestovní kanceláře (CK) a cestovní agentury (CA) jedná o dva poměrně odlišné podnikatelské subjekty.

Hlavní rozdíl mezi CK a CA spočívá v tom, jaké pravomoci jsou jim na základě zákona přiděleny. Výhodou cestovní kanceláře je, že jako taková je oprávněna zájezdy nejen nabízet a prodávat, ale zároveň i sama organizovat. Aby si ji mohl živnostník, respektive osoba samostatně výdělečně činná (OSVČ) založit, musí k tomu disponovat koncesí.

Oproti tomu k provozování cestovní agentury podnikateli bohatě postačí takzvaná živnost volná, která se živnostenskému úřadu pouze oznámí. Její majitel nicméně musí počítat s tím, že podle zákona č. 159/1999 Sb. o cestovním ruchu smí zájezdy nanejvýš nabízet a prodávat, respektive zprostředkovávat jejich prodej, nikoliv však organizovat.

CA má povinnost konečného spotřebitele, respektive zákazníka informovat o tom, kdo je skutečným pořadatelem inkriminovaného zájezdu, a pro koho jej tedy zprostředkovává. Právní vztah tudíž nevzniká mezi agenturou a zákazníkem, nýbrž mezi zákazníkem a samotnou cestovní kanceláří. Ta je pak pochopitelně zodpovědná za jeho řádný a hladký průběh a jako taková musí být ze zákona pojištěná proti úpadku. Cestovní agentuře oproti tomu ze zprostředkované smlouvy žádné povinnosti neplynnou.

Definici zájezdu přitom podle zákona naplňuje předem sestavená kombinace minimálně dvou služeb (například doprava a ubytování), která je poskytována po dobu více než 24 hodin, případně která zahrnuje ubytování účastníků přes noc.

Ať zvolíte jedno, či druhé, cena bude stejná

Seznam CK a CA operujících na tuzemském trhu je vskutku dlouhý. Mezi nejznámější české cestovní kanceláře patří Čedok, Fischer či EXIM tours. Typickým zástupcem českých cestovních agentur je společnost Invia, velmi oblíbené jsou ale také online agentury typu TravelPortal.cz nebo Dovolena.cz.

V praxi pak spolupráce mezi cestovními kancelářemi a agenturami probíhá tak, že CK nabízí svůj zájezd skrze vlastní prodejní kanály (webové stránky, katalogy apod.) a zároveň k tomu samému na základě smlouvy o zastupování opravňuje i vybranou CA. Co se týče ceny zájezdu, ta je pro koncového klienta v obou případně naprosto shodná. Zisk agentury pramení z provize, kterou jí poskytuje sama cestovní kancelář.

U koho zájezd koupit?

Je lepší vaši dovolenou koupit u cestovní agentury, nebo se vyplatí zajít rovnou do cestovní kanceláře? Inu, záleží na okolnostech. Pakliže máte ve vybranou CK důvěru, už dříve jste jejích služeb využili a byli jste s nimi spokojeni, není od věci celou záležitost vyřídit přímo s ní. Pokud ale ještě nevíte, kam chcete vlastně jet, a hledáte někoho, kdo vám nabídne větší výběr a dokáže nezaujatě poradit, vyplatí se zavítat na webové stránky nějaké CA. Minimálně z pohledu ceny vás ovšem obě varianty vyjdou nastejno.

Čtěte také:

Chystáte se do Kanady na déle než půl roku? Pak potřebujete vízum

EBF24

Bez víza se do zemí jihovýchodní Asie nedostanete. Tedy většinou

Rusko si své hranice střeží pečlivě, bez platného víza vám bude vstup odepřen

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).