Pro Jiřího Drahoše hlasovalo v prezidentském finále 47 procent jeho voličů především kvůli tomu, aby nevyhrál Miloš Zeman. Cíl skutečně zvolit Drahoše prezidentem mělo 52 procent jeho voličů. Vyplývá to z průzkumu Kantar TNS.
volební účast
sečtených okrsků
Jiří Drahoš
Miloš Zeman
2 853 390
2 701 206
-
-
Jiří Drahoš446 621 hlasů
68.8 % -
Miloš Zeman202 976 hlasů
31.2 %
-
-
-
Jiří Drahoš373 195 hlasů
53 % -
Miloš Zeman330 466 hlasů
47 %
-
-
-
Miloš Zeman177 791 hlasů
51.1 % -
Jiří Drahoš170 198 hlasů
48.9 %
-
-
-
Miloš Zeman165 145 hlasů
55 % -
Jiří Drahoš135 384 hlasů
45 %
-
-
-
Miloš Zeman77 451 hlasů
57.6 % -
Jiří Drahoš56 968 hlasů
42.4 %
-
-
-
Miloš Zeman231 047 hlasů
61.8 % -
Jiří Drahoš142 983 hlasů
38.2 %
-
-
-
Jiří Drahoš116 231 hlasů
50.6 % -
Miloš Zeman113 509 hlasů
49.4 %
-
-
-
Jiří Drahoš155 276 hlasů
50.7 % -
Miloš Zeman150 788 hlasů
49.3 %
-
-
-
Miloš Zeman148 698 hlasů
52.4 % -
Jiří Drahoš134 847 hlasů
47.6 %
-
-
-
Miloš Zeman163 267 hlasů
55.8 % -
Jiří Drahoš129 080 hlasů
44.2 %
-
-
-
Miloš Zeman331 631 hlasů
52 % -
Jiří Drahoš306 666 hlasů
48 %
-
-
-
Miloš Zeman200 413 hlasů
59.2 % -
Jiří Drahoš138 249 hlasů
40.8 %
-
-
-
Miloš Zeman175 405 hlasů
54.2 % -
Jiří Drahoš148 096 hlasů
45.8 %
-
-
-
Miloš Zeman383 104 hlasů
62.3 % -
Jiří Drahoš231 640 hlasů
37.7 %
-
V případě Zemana chtělo podle průzkumu primárně 77 procent jeho voličů, aby pokračoval v prezidentské funkci. Pro 22 procent Zemanových voličů bylo hlavním motivem to, aby se hlavou státu nestal Drahoš.
Výsledky korespondují s dalším šetřením Kantar TNS, podle něhož se pro Zemana 72 procent jeho voličů rozhodlo už před prvním volebním kolem, zatímco pro Drahoše to bylo 52,5 procenta. Po prvním kole a v následujícím týdnu se pro Drahoše rozhodlo 41,5 procenta voličů, pro Zemana 20 procent. Těsně před finále Zeman přilákal na svou stranu 7,5 procenta svých voličů, Drahoš 5,5 procenta.
Podívejte se, jak se slavilo vítězství v Zemanově štábu:
Zemanovy voliče nejvíce ovlivnily televizní debaty v týdnu před volbami, a to z 45 procent, uvedl průzkum. Podle jeho zpracovatele Pavla Ranochy sice přelivy mezi voliči v tomto týdnu nebyly výrazné, zejména úterní první duel kandidátů v televizi Primě mohl aktivizovat některé skupiny obyvatel.
Ze dvou pětin ovlivnily Zemanovy voliče podle průzkumu jak informace z médií, tak prezidentovy názory, jednání a zkušenosti s ním. Drahošovi voliči byli ovlivněni zejména informacemi z médií (59 procent), televizními diskusemi (34,5 procenta) a názory a zkušenostmi (31,5 procenta). Častěji než Zemanovi voliči byli ovlivněni sociálními sítěmi, doporučením přátel a rodiny. V nejmenší míře ovlivnilo voliče obou kandidátů doporučení osobností - u Zemanových voličů ze dvou procent, u Drahošových z 5,5 procenta.
Rozhodující den prezidentské volby jsme sledovali ONLINE
Zemanovi k vítězství pomohla podle zpracovatele průzkumu Pavla Ranochy zejména jeho voliči v Moravskoslezském, Karlovarském a Ústeckém kraji, kteří přispěli k celkovému nárůstu účasti na 66,6 procenta v porovnání s prvním volebním kolem. Zemana podle Ranochy volily čtyři pětiny podporovatelů KSČM a SPD, v menší míře pak také voliči ANO, kteří se k hnutí přiklonili od sociální demokracie.
Průzkum se uskutečnil v týdnu před druhým volebním kolem, mezi 21. a 25. lednem. Osloveno bylo 1060 respondentů.
Zahraniční tisk: Vyhrál populistický a proruský směr
O volbě prezidenta čtěte více v rubrice Prezidentské volby 2018:
