Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Jaké jsou výhody online půjčky?

Potřebujete doplnit svůj finanční rozpočet, ale do výplaty je daleko? Nebo se objevily…

Objevte e-shop specializovaný na obalové materiály

Dnes už není nic výjimečného vlastnit e-shop či jinak prodávat věci přes internet. Má to…

Let It Roll Open Air 2019 – Rozhovor Zdeněk Souček

Suki, vlastním jménem Zdeněk Souček, je jednou z nejdůležitějších postav české drum…

Ondřej Stratilík
Ondřej Stratilík
Autor: Euro

Jak sestřelit vrtulník vidlemi

Ondřej Stratilík 26. března 2018, 09:28  -  Ondřej Stratilík
Ondřej Stratilík
Ondřej Stratilík
Autor: Euro
26. března 2018, 09:28

Hnutí ANO před dvěma lety zdemolovalo systém letecké záchranné služby. Teď si ale uvědomilo, že neví co dál, a snaží se křísit zbytky starých postupů.

Víte, kdo se nejvíc těší na Silvestra roku 2020? Přetížení medici a vojáci sloužící na armádních vrtulnících W-3A Sokol. Právě ve čtvrtek 31. prosince 2020 mělo skončit čtyřleté mezidobí, po které musí české vojsko nedobrovolně obsluhovat stanice letecké záchranky v Plzni a Bechyni.

Až do konce roku 2016 sloužili armádní záchranáři jen v západočeském regionu. A tak to mělo zůstat minimálně do roku 2024. Jenže před dvěma léty si pár chytrých hlav - a není divu, že se sešlo pod dohledem Andreje Babiše - řeklo dost. Chystaný osmiletý tendr na leteckou záchranku tehdy ministr financí Babiš a jeho tajemník Adam Vojtěch na poslední chvíli stopli (zdál se jím příliš drahý). Vidle byly hozeny, ale Babiš neměl připravené žádné řešení.

Což se později vymstilo vojákům a policistům. Ti provozovali po jedné stanici. Mlčky se ale museli smířit s tím, že nově budou živit celkem čtyři základny (armáda má přitom všeho všudy čtyři vrtulníky ve zdravotnické verzi, policie jen tři). O zbylých šest stanic se pak v tendru poprali soukromníci.

Babiš tak chtěl získat čtyři roky, během nichž vznikne státní podnik či neziskovka, která od 1. ledna 2021 převezme leteckou záchrannou službu nad Českem kompletně do své režie. Jenže jak už týdeník Euro napsal 12. března, Babiš i Vojtěch, dnes ministr zdravotnictví v demisi, nechali věc vyhnít. Teď je jasné, že založit a hlavně zprovoznit firmu není během následujícího dva a půl roku reálné. Nejsou piloti, vrtulníky ani certifikáty.


Kdo zachrání záchranku? Služba nemá vrtulníky ani piloty


A jak to tedy ANO nyní vyřeší? Ještě před pár týdny chtělo ministerstvo zdravotnictví hodit kompletní provoz záchranky na vojáky a policii. Pak ale Adam Vojtěch prohlásil, že jeho resort raději připraví nový tendr na další čtyřletý kontrakt pro období 1. ledna 2021 až 31. prosince 2024. Až pak by mohla službu převzít státní firma.

Ukazuje se, že hnutí Andreje Babiše rozkopalo funkční systém jen proto, aby rozpoutalo několikaletý chaos a stejně nakonec nic nevymyslelo. Žádné zjednodušení, žádné zlevnění. Ba naopak. Před dvěma lety převzaly část letecké záchranky i zahraniční společnosti, s nimiž lékaři nemají dobré zkušenosti. Tu se člověk dozví, že vrtulníky převážejí mnohem chudší záchranářskou výbavu, než bylo standardem v minulosti, jindy se zase rozkřikne, že piloti odmítnou přistát tam, kde se dříve běžně sedalo. A technické potíže helikoptér jsou pak tématem na samotný příběh.

Vojtěchův plán dalšího čtyřletého kontraktu jen zakonzervuje současný problém a provozovatelé - kteří nemají dlouhodobou vidinu byznysu - nebudou modernizovat své stroje a školit další piloty. Kdyby si pak náhodou Babiš nebo kterýkoliv jiný politik vzpomněl, že se zase zaspalo nebo spuštění státního podniku je zbytečně drahý špás, žádné nouzové řešení v podobě dalšího tendru už nemusí být k mání.

Tenhle příběh dokazuje několik věcí. Že rozbíjet je velmi jednoduché a líbivé a zvládne to kdokoliv, ale vymyslet funkční řešení vyžaduje aspoň minimální úroveň dovedností. A navíc se odkrylo i to, jak užitečný eunuch je z armády od roku 2014, kdy ANO ovládlo ministerstvo obrany. Vojsko plní politické úkoly, na které mu nezbývá příliš sil a techniky, zároveň si ale musí nechat zajít chuť na důležité nákupy. Na ty totiž Babišovi ministři odvahu nemají.

Přečtěte si další komentáře Ondřeje Stratilíka:

Co je víc? Rambohafík, nebo vojsko?

Zpátky do minulosti

Krycí jméno mluvka bez odvahy

Skalní Vodička

Sázka na správného koně

Martin, král jednoprocentní

Umanutý jestřáb versus zdravá holubice

Bude únor přelomový?

Karlino novoroční poselství

Když chybí tah na branku

Armáda jako personální agentura

Svatý Mlátička, patron výsluhářů



Čtěte také

Ilustrační foto

Německá ekonomika dál slábne, Berlín připravuje stimulační opatření

Německá ekonomika přes léto pravděpodobně dál zeslábla, protože kvůli nedostatku zakázek…

19. srpna 2019

 Basketbalový tým Brooklyn Nets kupuje čínský miliardář Joe Tsai

Rekordní sportovní obchod. Zakladatel Alibaby kupuje basketbalový tým za 2,35 miliardy dolarů

Spoluzakladatel Alibaby Joe Tsai se stane stoprocentním vlastníkem amerického…

19. srpna 2019

 Apple Pay, ilustrační foto

Pohodlné, úsporné a vždy k dispozici. Chytrým telefonem platí již téměř třetina Čechů

Podíl Čechů platících svým chytrým mobilem je 31 procent, zatímco v roce 2016 to bylo…

19. srpna 2019

 Ministr vnitra Jan Hamáček

Hamáček vyjednal miliardu navíc pro policii. Peníze půjdou na nákup vozidel, provoz a platy

Rozpočet ministerstva vnitra na příští rok se zvýší o 1,3 miliardy korun. Po dnešní…

19. srpna 2019

 ilustrační foto

Táta nádražáků: rozjela se velká hra o České dráhy

Na židli generálního ředitele Českých drah hodně fouká a málokdo z tohoto postu odešel v…

19. srpna 2019

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento komentář?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 16 | Průměrné hodnocení: 4.50

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Komu se příští rok zvýší dávky? A kdo ostrouhá?
Levnější dálniční známka aneb 5 důvodů, proč se vyplatí CNG
Co si pečlivě ohlídat u cestovního pojištění?
Hraboše do koše aneb proč bychom je měli otrávit?
Stárneme a musíme počítat i se staršími zaměstnanci
Auta
TPCA navazuje na dlouhodobou spolupráci s HZS
Z vysmívaného Nissanu Juke se stal úspěšný model. Nástupce se dočká až letos, téměř po deseti letech
Porušení zákazu předjíždění: Jaké jsou sankce, kolik bodů a hrozí zákaz řízení?
Mercedes představuje elektrifikované třídy A a B. Jejich motor najdete i v Dacii Duster
Test Jeep Wrangler 2.2 CRD Rubicon: Bezkonkurenční off-road
Hry pro příležitostné hráče