Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Víte, jak sedět, aby vám práce nezničila zdraví?

Nedostatek pohybu a špatné pracovní podmínky vážně ohrožují naše zdraví. To sice všichni…

Můžeme od nového roku očekávat zdražení povinného ručení?

Povinné ručení se díky mnoha změnám v pojišťovnictví bude nejspíše nadále zdražovat.…

Výměna výtahu a potřebná povolení

Životnost výtahu v bytových domech je 15–25 let (doba životnosti je ovlivněna prováděnou…

Jak sestřelit vrtulník vidlemi

Ondřej Stratilík 26. března, 09:28  -  Ondřej Stratilík
26. března, 09:28

Hnutí ANO před dvěma lety zdemolovalo systém letecké záchranné služby. Teď si ale uvědomilo, že neví co dál, a snaží se křísit zbytky starých postupů.

Víte, kdo se nejvíc těší na Silvestra roku 2020? Přetížení medici a vojáci sloužící na armádních vrtulnících W-3A Sokol. Právě ve čtvrtek 31. prosince 2020 mělo skončit čtyřleté mezidobí, po které musí české vojsko nedobrovolně obsluhovat stanice letecké záchranky v Plzni a Bechyni.

Až do konce roku 2016 sloužili armádní záchranáři jen v západočeském regionu. A tak to mělo zůstat minimálně do roku 2024. Jenže před dvěma léty si pár chytrých hlav - a není divu, že se sešlo pod dohledem Andreje Babiše - řeklo dost. Chystaný osmiletý tendr na leteckou záchranku tehdy ministr financí Babiš a jeho tajemník Adam Vojtěch na poslední chvíli stopli (zdál se jím příliš drahý). Vidle byly hozeny, ale Babiš neměl připravené žádné řešení.

Což se později vymstilo vojákům a policistům. Ti provozovali po jedné stanici. Mlčky se ale museli smířit s tím, že nově budou živit celkem čtyři základny (armáda má přitom všeho všudy čtyři vrtulníky ve zdravotnické verzi, policie jen tři). O zbylých šest stanic se pak v tendru poprali soukromníci.

Babiš tak chtěl získat čtyři roky, během nichž vznikne státní podnik či neziskovka, která od 1. ledna 2021 převezme leteckou záchrannou službu nad Českem kompletně do své režie. Jenže jak už týdeník Euro napsal 12. března, Babiš i Vojtěch, dnes ministr zdravotnictví v demisi, nechali věc vyhnít. Teď je jasné, že založit a hlavně zprovoznit firmu není během následujícího dva a půl roku reálné. Nejsou piloti, vrtulníky ani certifikáty.


Kdo zachrání záchranku? Služba nemá vrtulníky ani piloty


A jak to tedy ANO nyní vyřeší? Ještě před pár týdny chtělo ministerstvo zdravotnictví hodit kompletní provoz záchranky na vojáky a policii. Pak ale Adam Vojtěch prohlásil, že jeho resort raději připraví nový tendr na další čtyřletý kontrakt pro období 1. ledna 2021 až 31. prosince 2024. Až pak by mohla službu převzít státní firma.

Ukazuje se, že hnutí Andreje Babiše rozkopalo funkční systém jen proto, aby rozpoutalo několikaletý chaos a stejně nakonec nic nevymyslelo. Žádné zjednodušení, žádné zlevnění. Ba naopak. Před dvěma lety převzaly část letecké záchranky i zahraniční společnosti, s nimiž lékaři nemají dobré zkušenosti. Tu se člověk dozví, že vrtulníky převážejí mnohem chudší záchranářskou výbavu, než bylo standardem v minulosti, jindy se zase rozkřikne, že piloti odmítnou přistát tam, kde se dříve běžně sedalo. A technické potíže helikoptér jsou pak tématem na samotný příběh.

Vojtěchův plán dalšího čtyřletého kontraktu jen zakonzervuje současný problém a provozovatelé - kteří nemají dlouhodobou vidinu byznysu - nebudou modernizovat své stroje a školit další piloty. Kdyby si pak náhodou Babiš nebo kterýkoliv jiný politik vzpomněl, že se zase zaspalo nebo spuštění státního podniku je zbytečně drahý špás, žádné nouzové řešení v podobě dalšího tendru už nemusí být k mání.

Tenhle příběh dokazuje několik věcí. Že rozbíjet je velmi jednoduché a líbivé a zvládne to kdokoliv, ale vymyslet funkční řešení vyžaduje aspoň minimální úroveň dovedností. A navíc se odkrylo i to, jak užitečný eunuch je z armády od roku 2014, kdy ANO ovládlo ministerstvo obrany. Vojsko plní politické úkoly, na které mu nezbývá příliš sil a techniky, zároveň si ale musí nechat zajít chuť na důležité nákupy. Na ty totiž Babišovi ministři odvahu nemají.

Přečtěte si další komentáře Ondřeje Stratilíka:

Co je víc? Rambohafík, nebo vojsko?

Zpátky do minulosti

Krycí jméno mluvka bez odvahy

Skalní Vodička

Sázka na správného koně

Martin, král jednoprocentní

Umanutý jestřáb versus zdravá holubice

Bude únor přelomový?

Karlino novoroční poselství

Když chybí tah na branku

Armáda jako personální agentura

Svatý Mlátička, patron výsluhářů



Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento komentář?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 16 | Průměrné hodnocení: 4.50

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Čtěte také

Komentáře

Finance
Dnes slavíme 17. listopadu, obchody zůstanou otevřené
Hypotec?ni? sazby leti? nahoru. Ceny bytu? poprve? vystoupaly nad 3 miliony
Jak moc je opravdu výhodné vaše stavební spoření
10 morových ran české krajiny: sucho a chemie
Jen obyčejná bolest hlavy, nebo migréna?
Auta
Los Angeles zavádí nákladní dopravu na vodík
Subaru poslalo na trh nejrychlejší WRX STI v historii. Nás to bohužel zajímat nemusí
Toyota Corolla přichází ve 12. generaci. Prohlédněte si historii nejprodávanějšího auta světa
Na výstavu Czechbus do Holešovic míří autobusy dvaceti značek
Vše, co jste chtěli vědět o dvouspojkové převodovce DQ200
Technologie
AMD přidává dvě nebo tři hry zadarmo k Radeonům RX 580 a RX 570 a Vegám
KVÍZ: Vynalezli počítače, mobily i internet. Poznáte je?
14 věcí, které na vás čekají, když koupíte auto na CNG
Hynix má první paměti DDR5, běží na 5200 MHz. Do počítačů přijdou až v roce 2020
Milník pro digitální rádio. V Evropě budou auta muset povinně nabízet DAB+
Hry pro příležitostné hráče