Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Antorini: Ztělesnění rafinovanosti a ryzího luxusu

Módní značka Antorini představila v nové kolekci podzim/zima 2019 luxusní kabelku Chantal…

MBA v oblasti lidských zdrojů: prestiž a kvalita na Ústavu práva a právní vědy

Mezi nejžádanější profesní programy patří MBA Řízení lidských zdrojů a personální…

Zmrzlina vrací podnikatelům vstupní investici už za půl roku

Záleží samozřejmě na atraktivitě místa, dobrém produktu a dodržování propracovaného know…

Ondřej Stratilík
Ondřej Stratilík
Autor: Euro

Jak sestřelit vrtulník vidlemi

Ondřej Stratilík 26. března 2018, 09:28  -  Ondřej Stratilík
Ondřej Stratilík
Ondřej Stratilík
Autor: Euro
26. března 2018, 09:28

Hnutí ANO před dvěma lety zdemolovalo systém letecké záchranné služby. Teď si ale uvědomilo, že neví co dál, a snaží se křísit zbytky starých postupů.

Víte, kdo se nejvíc těší na Silvestra roku 2020? Přetížení medici a vojáci sloužící na armádních vrtulnících W-3A Sokol. Právě ve čtvrtek 31. prosince 2020 mělo skončit čtyřleté mezidobí, po které musí české vojsko nedobrovolně obsluhovat stanice letecké záchranky v Plzni a Bechyni.

Až do konce roku 2016 sloužili armádní záchranáři jen v západočeském regionu. A tak to mělo zůstat minimálně do roku 2024. Jenže před dvěma léty si pár chytrých hlav - a není divu, že se sešlo pod dohledem Andreje Babiše - řeklo dost. Chystaný osmiletý tendr na leteckou záchranku tehdy ministr financí Babiš a jeho tajemník Adam Vojtěch na poslední chvíli stopli (zdál se jím příliš drahý). Vidle byly hozeny, ale Babiš neměl připravené žádné řešení.

Což se později vymstilo vojákům a policistům. Ti provozovali po jedné stanici. Mlčky se ale museli smířit s tím, že nově budou živit celkem čtyři základny (armáda má přitom všeho všudy čtyři vrtulníky ve zdravotnické verzi, policie jen tři). O zbylých šest stanic se pak v tendru poprali soukromníci.

Babiš tak chtěl získat čtyři roky, během nichž vznikne státní podnik či neziskovka, která od 1. ledna 2021 převezme leteckou záchrannou službu nad Českem kompletně do své režie. Jenže jak už týdeník Euro napsal 12. března, Babiš i Vojtěch, dnes ministr zdravotnictví v demisi, nechali věc vyhnít. Teď je jasné, že založit a hlavně zprovoznit firmu není během následujícího dva a půl roku reálné. Nejsou piloti, vrtulníky ani certifikáty.


Kdo zachrání záchranku? Služba nemá vrtulníky ani piloty


A jak to tedy ANO nyní vyřeší? Ještě před pár týdny chtělo ministerstvo zdravotnictví hodit kompletní provoz záchranky na vojáky a policii. Pak ale Adam Vojtěch prohlásil, že jeho resort raději připraví nový tendr na další čtyřletý kontrakt pro období 1. ledna 2021 až 31. prosince 2024. Až pak by mohla službu převzít státní firma.

Ukazuje se, že hnutí Andreje Babiše rozkopalo funkční systém jen proto, aby rozpoutalo několikaletý chaos a stejně nakonec nic nevymyslelo. Žádné zjednodušení, žádné zlevnění. Ba naopak. Před dvěma lety převzaly část letecké záchranky i zahraniční společnosti, s nimiž lékaři nemají dobré zkušenosti. Tu se člověk dozví, že vrtulníky převážejí mnohem chudší záchranářskou výbavu, než bylo standardem v minulosti, jindy se zase rozkřikne, že piloti odmítnou přistát tam, kde se dříve běžně sedalo. A technické potíže helikoptér jsou pak tématem na samotný příběh.

Vojtěchův plán dalšího čtyřletého kontraktu jen zakonzervuje současný problém a provozovatelé - kteří nemají dlouhodobou vidinu byznysu - nebudou modernizovat své stroje a školit další piloty. Kdyby si pak náhodou Babiš nebo kterýkoliv jiný politik vzpomněl, že se zase zaspalo nebo spuštění státního podniku je zbytečně drahý špás, žádné nouzové řešení v podobě dalšího tendru už nemusí být k mání.

Tenhle příběh dokazuje několik věcí. Že rozbíjet je velmi jednoduché a líbivé a zvládne to kdokoliv, ale vymyslet funkční řešení vyžaduje aspoň minimální úroveň dovedností. A navíc se odkrylo i to, jak užitečný eunuch je z armády od roku 2014, kdy ANO ovládlo ministerstvo obrany. Vojsko plní politické úkoly, na které mu nezbývá příliš sil a techniky, zároveň si ale musí nechat zajít chuť na důležité nákupy. Na ty totiž Babišovi ministři odvahu nemají.

Přečtěte si další komentáře Ondřeje Stratilíka:

Co je víc? Rambohafík, nebo vojsko?

Zpátky do minulosti

Krycí jméno mluvka bez odvahy

Skalní Vodička

Sázka na správného koně

Martin, král jednoprocentní

Umanutý jestřáb versus zdravá holubice

Bude únor přelomový?

Karlino novoroční poselství

Když chybí tah na branku

Armáda jako personální agentura

Svatý Mlátička, patron výsluhářů



Čtěte také

 Kandidát na ministra kultury Michal Šmarda

ČSSD trvá na nominaci Šmardy. K vyřešení situace jsme udělali maximum, tvrdí Hamáček

Předseda ČSSD Jan Hamáček nemíní měnit nominaci stranického místopředsedy Michala Šmardy…

před 3 hodinami

 Věra Jourová

Jourová, nebo Charanzová? Česko může do Evropské komise nabídnout dvě ženy, říká Babiš

Česko může do Evropské komise nabídnout dvě kandidátky, uvedl premiér Andrej Babiš. Jména…

před 3 hodinami

 Nejhodnotnější firmy světa, vývoj za posledních 20 let

Infografika: Vládci byznysu posledních 20 let

Průlomové vynálezy, mimořádné události či změny nálad na globálním trhu se promítají i do…

před 3 hodinami

 Šéf Hospodářské komory Vladimír Dlouhý

Vladimír Dlouhý: Během jediné generace můžeme západní Evropu dohnat

Vladimír Dlouhý už pět let stojí v čele Hospodářské komory a zastupuje zájmy českých…

před 3 hodinami

Labe u děčínské místní části Loubí, kde má stát nový jez

Na rozvoj dopravy po Labi dal stát téměř miliardu, přeprava zboží zůstává mizivá

Za dosud nepostavené plavební stupně na Labi stát zaplatil už 927 milionů korun, zjistil…

před 4 hodinami

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento komentář?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 16 | Průměrné hodnocení: 4.50

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Vybíráte peníze z bankomatu cizině?
Jaký typ tepelného čerpadla použít ve vašem domě?
Kdy vám mohou zvýšit příspěvek na živobytí?
Kdy je možné vyplatit ze společnosti s ručením omezeným podíl na zisku?
Zrušili nebo zpozdili vám let? Požádejte o odškodné
Auta
Brusel jako ukázka moderní mobility: Celoplošný limit 30 km…
Audi SQ7 po faceliftu: Změnilo se všechno možné, dieselový osmiválec ale (naštěstí) zůstal
Baterie elektroaut jsou jako v mobilech: Nabíjení na 100 % i rychlonabíjení jim škodí
Kia nabízí nový Ceed v akci se zvýhodněním až 35 000 Kč
Video: Škoda Scala v losím testu obstála. Porazila novou Mazdu3 i Kiu Ceed
Hry pro příležitostné hráče