zavřít

Ty to zvládneš.cz - MOTORKÁŘI - ZRÁDNÁ RYCHLOST



Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Británie představí na EXPO 2020 interaktivní Pavilon poezie

Britský pavilon se na světové výstavě EXPO 2020 v Dubaji stane místem, z něhož…

Rozhovor: K čemu je dobré vzdělání LL.M. a MBA?

Tituly MBA či LL.M. za jménem poutají pozornost. Absolvováním profesního vzdělání si…

Na Bořislavce bude stát umělecké dílo Federika Díaze

Kancelářské a obchodní centrum Bořislavka přinese letos Praze 6 nejen výraznou a světově…

Ondřej Stratilík
Ondřej Stratilík
Autor: Euro

Jak sestřelit vrtulník vidlemi

Ondřej Stratilík 26. března 2018, 09:28  -  Ondřej Stratilík
Ondřej Stratilík
Ondřej Stratilík
Autor: Euro
26. března 2018, 09:28

Hnutí ANO před dvěma lety zdemolovalo systém letecké záchranné služby. Teď si ale uvědomilo, že neví co dál, a snaží se křísit zbytky starých postupů.

Víte, kdo se nejvíc těší na Silvestra roku 2020? Přetížení medici a vojáci sloužící na armádních vrtulnících W-3A Sokol. Právě ve čtvrtek 31. prosince 2020 mělo skončit čtyřleté mezidobí, po které musí české vojsko nedobrovolně obsluhovat stanice letecké záchranky v Plzni a Bechyni.

Až do konce roku 2016 sloužili armádní záchranáři jen v západočeském regionu. A tak to mělo zůstat minimálně do roku 2024. Jenže před dvěma léty si pár chytrých hlav - a není divu, že se sešlo pod dohledem Andreje Babiše - řeklo dost. Chystaný osmiletý tendr na leteckou záchranku tehdy ministr financí Babiš a jeho tajemník Adam Vojtěch na poslední chvíli stopli (zdál se jím příliš drahý). Vidle byly hozeny, ale Babiš neměl připravené žádné řešení.

Což se později vymstilo vojákům a policistům. Ti provozovali po jedné stanici. Mlčky se ale museli smířit s tím, že nově budou živit celkem čtyři základny (armáda má přitom všeho všudy čtyři vrtulníky ve zdravotnické verzi, policie jen tři). O zbylých šest stanic se pak v tendru poprali soukromníci.

Babiš tak chtěl získat čtyři roky, během nichž vznikne státní podnik či neziskovka, která od 1. ledna 2021 převezme leteckou záchrannou službu nad Českem kompletně do své režie. Jenže jak už týdeník Euro napsal 12. března, Babiš i Vojtěch, dnes ministr zdravotnictví v demisi, nechali věc vyhnít. Teď je jasné, že založit a hlavně zprovoznit firmu není během následujícího dva a půl roku reálné. Nejsou piloti, vrtulníky ani certifikáty.


Kdo zachrání záchranku? Služba nemá vrtulníky ani piloty


A jak to tedy ANO nyní vyřeší? Ještě před pár týdny chtělo ministerstvo zdravotnictví hodit kompletní provoz záchranky na vojáky a policii. Pak ale Adam Vojtěch prohlásil, že jeho resort raději připraví nový tendr na další čtyřletý kontrakt pro období 1. ledna 2021 až 31. prosince 2024. Až pak by mohla službu převzít státní firma.

Ukazuje se, že hnutí Andreje Babiše rozkopalo funkční systém jen proto, aby rozpoutalo několikaletý chaos a stejně nakonec nic nevymyslelo. Žádné zjednodušení, žádné zlevnění. Ba naopak. Před dvěma lety převzaly část letecké záchranky i zahraniční společnosti, s nimiž lékaři nemají dobré zkušenosti. Tu se člověk dozví, že vrtulníky převážejí mnohem chudší záchranářskou výbavu, než bylo standardem v minulosti, jindy se zase rozkřikne, že piloti odmítnou přistát tam, kde se dříve běžně sedalo. A technické potíže helikoptér jsou pak tématem na samotný příběh.

Vojtěchův plán dalšího čtyřletého kontraktu jen zakonzervuje současný problém a provozovatelé - kteří nemají dlouhodobou vidinu byznysu - nebudou modernizovat své stroje a školit další piloty. Kdyby si pak náhodou Babiš nebo kterýkoliv jiný politik vzpomněl, že se zase zaspalo nebo spuštění státního podniku je zbytečně drahý špás, žádné nouzové řešení v podobě dalšího tendru už nemusí být k mání.

Tenhle příběh dokazuje několik věcí. Že rozbíjet je velmi jednoduché a líbivé a zvládne to kdokoliv, ale vymyslet funkční řešení vyžaduje aspoň minimální úroveň dovedností. A navíc se odkrylo i to, jak užitečný eunuch je z armády od roku 2014, kdy ANO ovládlo ministerstvo obrany. Vojsko plní politické úkoly, na které mu nezbývá příliš sil a techniky, zároveň si ale musí nechat zajít chuť na důležité nákupy. Na ty totiž Babišovi ministři odvahu nemají.

Přečtěte si další komentáře Ondřeje Stratilíka:

Co je víc? Rambohafík, nebo vojsko?

Zpátky do minulosti

Krycí jméno mluvka bez odvahy

Skalní Vodička

Sázka na správného koně

Martin, král jednoprocentní

Umanutý jestřáb versus zdravá holubice

Bude únor přelomový?

Karlino novoroční poselství

Když chybí tah na branku

Armáda jako personální agentura

Svatý Mlátička, patron výsluhářů



Čtěte také

Události Ilustrační foto

Dvě stě milionů pro vědu. Manželé Dvořákovi podpoří rekordní částkou mladé vědce

Tuhle vazbu česká chemie potřebovala. Manželé Hana a Dalimil Dvořákovi se rozhodli…

před 2 hodinami

 První poslední Petra Weikerta

Konec Babišovy vesničky

Právě končí jeden kdysi výbušný příběh. Na jeho začátku byly výzva, aby Česko přijalo…

před 3 hodinami

Šunka, ilustrační foto

Sendvič se šunkou ze Šanghaje může zničit globální trh s vepřovým masem

Amerika se obává zavlečení prasečího moru z Číny do Spojených států. V Chicagu museli u…

před 3 hodinami

Nejsilnější vyráběná větrná turbína Haliade X výrobce GE, ilustrační foto

U Británie roste největší větrný park na světě. Celkový výkon přesáhne tři reaktory z Temelína

Začala výstavba největší větrné elektrárny na světě v Severním moři ve vodách Velké…

před 4 hodinami

 Premiér Andrej Babiš

Babiš by sloučil další resorty. Mohli bychom mít až o čtyři ministry méně, tvrdí

Premiér Andrej Babiš by si uměl představit sloučení ministerstev průmyslu a obchodu,…

před 5 hodinami

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento komentář?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 16 | Průměrné hodnocení: 4.50

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Vydavatelství Mladá fronta uhradilo smyšlenou pohledávku a vyzvalo soud k neprodlenému odmítnutí insolvenčního návrhu
5 případů, kdy musíte odevzdat přehled a nečekáte to
Rozhovor s Ondřejem Chládkem o whisky TREBITSCH a založení investičního fondu SICAV
Daňové povinnosti předčasných důchodců
Kdo bude letos muset zaplatit solidární daň?
Auta
Další test ukázal, že auta na plyn jsou ekologičtější než…
Remote Tacho Download v rámci služby DAF Connect
Právě vychází časopis Auto motor a sport 2/2020. Prohlédněte si fotky, které se do něj nevešly
I ty, Subaru? Japonská značka chce po roce 2035 prodávat jen elektroauta
Tesla chystá hatchback, kterým zaútočí na Volkswagen ID.3. Navrhne ho v Číně
Hry pro příležitostné hráče