zavřít

Ty to zvládneš.cz - MOTORKÁŘI - ZRÁDNÁ RYCHLOST



Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Británie představí na EXPO 2020 interaktivní Pavilon poezie

Britský pavilon se na světové výstavě EXPO 2020 v Dubaji stane místem, z něhož…

Rozhovor: K čemu je dobré vzdělání LL.M. a MBA?

Tituly MBA či LL.M. za jménem poutají pozornost. Absolvováním profesního vzdělání si…

Na Bořislavce bude stát umělecké dílo Federika Díaze

Kancelářské a obchodní centrum Bořislavka přinese letos Praze 6 nejen výraznou a světově…

Klára Donathová
Klára Donathová
Autor: Euro.cz

Host má vždycky pravdu

Klára Donathová 20. ledna 2018, 21:16  -  Klára Donathová
Klára Donathová
Klára Donathová
Autor: Euro.cz
20. ledna 2018, 21:16

Možná ne docela, ale školení, nechť si personál nechá pro své kolegy.

Jsem pro vzájemný respekt mezi obsluhou a hosty. Hosté, kteří se k personálu chovají povýšeně až urážlivě mi vadí stejně, jako personál, který hostům vysvětluje, že se hluboce mýlí, ztracená rezervace nebo špatně připravené jídlo je jejich chyba, a když se jim to nelíbí, klidně mohou chodit jinam.

Je na majiteli či provozovateli, aby obsluhu naučil s hosty komunikovat, protože je to pro úspěšné fungování podniku naprosto zásadní, a špatná obsluha dokáže úplně znehodnotit práci kuchyně i investici do interiéru.

V tomto týdnu jsem šla na večeři do momentálně nejpopulárnější nové pražské restaurace, která i přes svou velikost neustále praská ve švech. Šli jsme v pěti, a tak jsem rezervaci dělala telefonicky snad týden předem, abych měla jistotu, že bude volný stůl. Když jsme dorazili, u vstupu byla fronta lidí, kteří řešili svou rezervaci a čekali na usazení. Někteří úspěšně, jiní méně. Byla jsem v klidu, rezervaci jsem dělala osobně, byť ne na vlastní jméno, a tak jsem si byla jistá, že na nás čeká stůl, o který jsem požádala.

Nejen, že nečekal. Pán, který měl rezervace a usazování na starosti, mi bez uzardění vysvětlil, že si příště nemám dělat rezervaci telefonicky, ale přes komerční rezervační systém, protože u nich pracují brigádníci a ti klidně mohou rezervaci ztratit a teď jsou z toho zmatky. Zalapala jsem po dechu, řekla mu, kdy jsem rezervaci dělala, na jaké jméno a o jaký stůl jsme požádali. Smůla. Místo nám sice našli, ale na hanbě v nejméně lákavé části podniku a všem nám začátek večeře otrávili.

Přitom by stačilo málo. Omluvit se za ztracenou rezervaci a vysvětlit, že jiný stůl bohužel k dispozici není a v ideálním případě nabídnout drink zdarma. A když už podnik nechce brát telefonické rezervace, bylo by fajn to uvést na webových stránkách a hlavně ty, kteří se o rezervaci po telefonu pokoušejí, upozornit na to, ať si rezervaci udělají přes rezervační systém.

Stejné chvilky trapnosti zažívám pokaždé, když se na dotaz, zda jsme s jídlem spokojeni, odvážím vznést nějakou výtku. Nezřídka mi obsluha vysvětlí, že kromě mě si nikdo nestěžuje, takhle u nich jídlo připravují, a když mi nechutná, je to můj problém. Zářnou výjimkou v tomto směru jsou restaurace spadající pod Ambiente, ve kterých se sice chyby stávají stejně často jako jinde, ale způsob, jakým je s hosty řeší, by mohl být součástí učebnic pro střední gastronomické školy. Totéž platí třeba pro restauraci Next Door, kde jsem nedávno vracela přesolené jídlo. Omluva, uznání chyby a trocha pokory, je mnohem víc než případný dezert zdarma.

Slovo „hospitality“ neboli pohostinnost, se v zahraničí skloňuje už delší dobu. Gastronomické hvězdy na otázku, co je pro provozování úspěšného podniku nejdůležitější, neodpovídají, že skvělé jídlo nebo nákladný interiér, ale „hospitality“ a komunikace. Je na čase, aby tuhle myšlenku u nás převzaly i podniky méně zvučných jmen, než shora uvedené.

Někdy mám sice tendenci přístup personálu omlouvat, když vidím, jak se k němu hosté chovají, ale práce ve službách holt vyžaduje určité sebezapření. Na druhou stranu, nejjednodušší cesta k milé obsluze, je chovat se k ní se stejnou úctou, jakou očekáváme my od ní. To platí pro i hosty i provozovatele podniků. Pojďme se k sobě navzájem chovat slušně, i když se to teď zrovna nenosí, určitě tím gastronomii posuneme o kousek dál.

Z food blogu Kláry Donathové dále čtěte:

Lokální bojovníci

Zapomeňte na to

Dobré zprávy nekončí

Dárky na poslední chvíli

Lokálnost dává smysl

Lesk a bída letiště

V radostném očekávání

Vyhipstřená kávička

Vlastní talíř s sebou

Přísně a spravedlivě



Čtěte také

Emisní povolenky, ilustrační foto

Výnosné povolenky. Obrat obchodů loni stoupl na rekord

Obrat obchodů s emisními povolenkami v loňském roce celosvětově vzrostl o 34 procent na…

25. ledna 2020

 Marian Jurečka

Výborného vystřídal v čele lidovců Jurečka, chce odstranit poraženectví

Opoziční KDU-ČSL povede poslanec a bývalý ministr zemědělství Marian Jurečka. Delegáti…

25. ledna 2020

Pivovar Kout, ilustrační foto

Zkažené koutské pivo. Tradiční pivovar uvízl ve stavu klinické smrti

Tradiční podnik Kout na Šumavě zavřel, uvnitř zůstaly stovky hektolitrů piva.

25. ledna 2020

 Byty v Berlíně - ilustrační foto

Naděje na zkrocení bytové krize v nedohlednu. Ceny nájmů v Německu prudce rostou

Levná Žitava je jen anomálie. Bydlení v Německu prudce zdražuje, řešení hledají radnice…

25. ledna 2020

 V Česku se rozmáhá hypoteční přeběhlictví - ilustrační foto

V Česku se rozmáhá hypoteční přeběhlictví. Bankám hrozí miliardové ztráty

Divoký vývoj úrokových sazeb dal vzniknout novému fenoménu. Turistika klientů za…

25. ledna 2020

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento komentář?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 19 | Průměrné hodnocení: 3.63

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Zvýšení minimální mzdy daňovým pohledem
Jak vypočítat daň z nemovitých věcí v daňovém přiznání?
Pravděpodobné pojistné je opět vyšší
Růst průměrné mzdy - co všechno ovlivní v roce 2020?
Zaměstnanci a daně: roční zúčtování a slevy
Auta
Škoda potvrdila Octavii RS s hybridním pohonem. Odhalí ji…
VW Arteon Shooting Brake míří i k českým zákazníkům. Dorazí na podzim spolu s faceliftem
Elektrický a pro každodenní ježdění. Bugatti plánuje svůj druhý sériový model
Škoda Kodiaq vozí záchranáře nejen u nás, ale i v Británii
Nový ředitel Renault Trucks pro ČR a SR
Hry pro příležitostné hráče