Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Český luxus ohromil svět: nabídky přicházejí z celého světa

Mezi zákazníky ANTORINI patří české a světové osobnosti, významní představitelé z oblasti…

Přemýšleli jste někdy o tom, jak při online nákupech ještě více ušetřit?

Ne vždy nám při nákupech v obchodech vydrží dobrá nálada po celý den. Hodně lidí, dlouhé…

Komunikace s úřady nyní jednoduše z mobilu či webu

Společnost QCM s.r.o. představuje systém na elektronickou komunikaci mezi občany a úřady.…

 Taxify, ilustrační foto
Taxify, ilustrační foto
Autor: Taxify

Taxify je přepravní služba, rozhodl soud. Do splnění podmínek pro taxi nesmí v Praze působit

04. prosince 2018, 16:18 - čtk
 Taxify, ilustrační foto
Taxify, ilustrační foto
Autor: Taxify
04. prosince 2018, 16:18

Společnost Taxify nesmí dál jezdit v Praze, dokud nebude dodržovat zákonné podmínky pro taxi. Dnes o tom rozhodl Městský soud v Praze, podle kterého firma provozuje přepravní služby, a musí tak dodržovat zákonné podmínky pro taxikáře. Rozhodnutí není pravomocné, estonská firma se chce proti rozhodnutí odvolat.

V hlavním městě podle dnešního rozhodnutí soudu nesmí dál pod Taxify působit řidiči, kteří nevlastní taxikářskou licenci a nesplnili další podmínky podle zákona, jako je například znalost místopisu, náležité označení vozidla nebo kvalifikovaná obsluha taxametru. Provoz společnosti podle soudu vykazuje znaky nekalé soutěže.

Podle odůvodnění soudkyně Zuzany Čížkové Taxify poskytuje prostřednictvím své mobilní aplikace přepravní služby podle zákona o silniční dopravě, a tudíž se musí řídit zákonnými pravidly pro taxislužby. Odmítla tak tvrzení firmy, že je pouze vývojářem aplikace a za její použití není zodpovědná.

Soudkyně v odůvodnění nesouhlasila ani s argumentem estonské firmy, že jde pouze o spolujízdu. Podle ní spolujízda spočívá ve sdílení společné cesty, o jejímž cíli rozhodne řidič, který převeze spolujezdce pro částečné sdílení nákladů. V případě Taxify však o trase rozhoduje spolujezdec, nikoli řidič. „Proto v uvedeném případě se nejedná o spolujízdu,“ řekla soudkyně.

Advokát Taxify Matěj Krupa uvedl, že společnost s rozhodnutím nesouhlasí a odvolá se. Služba tak bude v Praze působit i nadále, rozhodnutí totiž není pravomocné. Společnost nadále trvá na tom, že je jen platformou a je zodpovědná pouze za vývoj a provoz aplikace.


Přečtěte si rozhovor se spoluzakladatelem Liftago:

Ondřej Krátký: Pojďme sdílet taxík


Podle Krupy je případ složitý a lze očekávat, že se případ může dostat až k Nejvyššímu soudu. Soud podle něj poskytl právní ochranu nároku taxikářských lobby, která nereflektuje vývoj moderních technologií a snaží se zachovat současný stav, který jim vyhovuje. „Naše služba je natolik pokroková, že není možné dále lpět na starých pořádcích a je potřeba se dívat vpřed. Myslíme si, že to je ta cesta, kudy by osobní doprava měla do budoucna směřovat,“ dodal.

Připravované odvolání potvrdil i šéf Taxify pro ČR a Slovensko Roman Sysel, podle nějž se jedná o prohru svobodné přepravy v Česku. „Doufáme, že v budoucnosti se Česká republika se svými zákony připojí k moderním zemím, které umožňují rozvoj svobodnějšího trhu v oblasti přepravy,“ řekl.

Městský soud v souvislosti s Taxify řeší i jiný případ, ve kterém je žalující stranou společnost Liftago a týká se fungování Taxify v dalších českých městech. Soud na začátku října vydal ve věci předběžné opatření, které Taxify dočasně zakazuje provoz služeb s nelicencovanými řidiči v Ostravě, Olomouci, Plzni a Českých Budějovicích. Firma ovšem s odvoláním na svou pozici provozovatele platformy, nikoli přepravy, nadále jezdila i s řidiči bez taxikářské licence, za což dostala od soudu pokutu 590 tisíc korun. Od prosince společnost v těchto městech licence vyžaduje. Šéf Liftaga Ondřej Krátký však dnes řekl, že Taxify nadále pravidla porušuje, protože nesplnilo všechny povinnosti. O předběžné opatření, které by zakazovalo fungování společnosti i v Praze, v minulosti žádali také pražští taxikáři, soud jim však nevyhověl.

Taxify začala v Česku fungovat v srpnu 2015. V Praze podle údajů společnosti využívá aplikaci několik stovek aktivních řidičů. V dalších městech začala služba fungovat od letošního července.

Pražští taxikáři na protest proti působení Uberu a Taxify v hlavním městě několikrát blokovali dopravu. Uber argumentoval tím, že není taxislužbou, ale že zprostředkovává spolujízdu v rámci sdílené ekonomiky. S tím taxikáři nesouhlasí.

Dále čtěte:

Airbnb na kolech chce navždy změnit přístup k vlastnictví aut. Okouzlil i Daimler

Komentář: Uber jako predátor

Retro v mobilu. Škodovka Margaret vozila zákazníky Liftaga zadarmo


Čtěte také

Události Neprůstřelná skla palbě odolala

Oříškář je varoval. Před patnácti lety odrazili čeští policisté v Iráku útok na diplomatický vůz

Před patnácti lety došlo k prvnímu teroristickému útoku proti České republice. Naši…

před 1 hodinou

Ilustrační foto

Čistý zisk bank stoupl letos o 1,7 miliardy korun na 45,6 miliardy

Bankám a spořitelnám v Česku v prvním pololetí stoupl souhrnný čistý zisk meziročně o 1,7…

před 1 hodinou

 Britský premiér Boris Johnson

Británie udělala v jednáních s EU o irské pojistce obrovský pokrok, tvrdí Johnson

Británie učinila obrovský pokrok v jednáních s Evropskou unií o takzvané irské pojistce,…

před 1 hodinou

 Virtuální realita, ilustrační foto

Lepší než doopravdy: Česko zaujalo přední místo v byznysu s „chytrou“ virtuální realitou

Řada českých firem a projektů dokazuje, že virtuální realita zdaleka neznamená jen porno…

před 1 hodinou

 Beat Saber je nejúspěšnější hrou ve virtuální realitě

Fenomén Beat Saber. Čeští vývojáři vytvořili nejúspěšnější hru ve virtuální realitě

Vizionáři. Jiné slovo nevystihuje trojici Ján Illavský, Vladimír Hrinčár a Jaroslav Beck…

před 1 hodinou

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 1 | Průměrné hodnocení: 5.00

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Školkovné na děti nás nevytrhne, vymíráme
Kdy budou podzimní prázdniny?
Stěžujete si na zprostředkovatele energetických aukcí? Čím vám komplikují život?
Co je dobré vědět o zkráceném úvazku v 10 bodech?
Čeká banky digitální revoluce?
Auta
Vytlačovací rám policejních Octavií vyvolal pozdvižení.…
Elektrická dodávka z londýnského taxi
Na návštěvě v Trnavě: Jak se vyrábí nový Peugeot 208
Řidič dálniční formule může přijít o papíry na půl roku. Za to, že ohrožoval provoz chybějící značkou
VW manipuloval měření emisí i u novějších motorů normy Euro 6, tvrdí německá stanice
Hry pro příležitostné hráče