Weikert
Weikert
Autor:

Uber jako predátor

 Weikert 03. října 2017, 10:45  -  Petr Weikert
 Weikert
Weikert
03. října 2017, 10:45

Ve dnech, kdy ulice dvou největších českých měst blokují taxikáři naštvaní na službu Uber, chystá ministerstvo dopravy narovnání podmínek, po němž nespokojenci tak hlasitě volají. Ale zpráva to pro ně není dobrá. Nové podmínky budou podle prvních informací nahrávat alternativním přepravním službám. A vlastně není čemu se divit.

S formou protestu taxikářů nesouhlasí zhruba 80 procent Pražanů, tvrdí výzkum společnosti NMS Market Research. Hněv se tak stává poslední emocí, provází konec taxikaření jako samostatné profese. Za pár let už bude drtivá většina jízd probíhat na základě pravidel, se kterými před časem přišel Uber.

Stát tomu jde naproti tím, že podle změny zákona, kterou chystá ministerstvo dopravy, bude možné používat mobilní aplikace místo taxametru. Změna je to na první pohled možná malá, pro služby typu Uber je to ale velký pokrok.

Při všem troubení taxikářů v ulicích totiž nerezonuje, jaká pravidla Uber vlastně porušuje. On sám tvrdí, že žádná, protože není taxikářskou firmou, ale tohle je jen hra se slovy, navíc už právně zpochybněná. Pokud tedy připustíme, že Uber je vlastně taxík, chybí mu podle zákona taxametr, žlutá svítilna a řidiči pak zkoušky z místopisu. To je celé. Živnostenský list řidiči mít musejí (tedy platí daně), stejně jako pojištění, musejí mít čistý trestní rejstřík a další náležitosti.

Jak vypadal včerejší protest taxikářů?

Pokud stát „narovná“ podmínky tím, že uzná mobilní aplikaci stejně jako taxametr, jedna ze tří překážek padne. Zkoušky z místopisu mimochodem znějí v době satelitních navigací také jako dost archaický požadavek zralý na zrušení a žlutá svítilna v době aplikací na objednání taxi jakbysmet. Pokud padne jedno pravidlo, za čas padnou i další.

To, oč ve sporu tradičních firem a Uberu ve skutečnosti jde, jsou peníze. Taxikáři mají řízení auta jako živnost, na rozdíl od řidičů Uberu. Podle údajů českého zastoupení firmy jich 91 procent má vedlejší příjem a taková finanční nezávislost je konkurenční výhoda jako řemen. Logicky řidičům tedy nevadí jezdit za méně peněz (25 procent z výdělku odevzdávají firmě) a volnou kapacitu v autě využít jako pouhý zdroj přivýdělku. Proti někomu takovému nemá taxikář – živnostník šanci uspět.

Ale proti tomu se bohužel nic dělat nedá. Přichází doba, kdy řidič, který poveze zákazníky, nebude na svou profesi životně odkázaný. Bude to kuchař, který má „krátký týden“, a jde si ve volnu přivydělat, učitel o prázdninách nebo někdo další. Kdo jezdí Uberem, tyhle příběhy ho nepřekvapují už teď. Koneckonců, člověk by si měl ty cesty užít, protože jednou už přijede auto, kde ani žádný řidič nebude.

Přečtěte si další komentáře autora:

Kšaft umírající matky ČSSD

Vstanou nové Blanky

Předseda spisovatel

Vyvolávač deště

Bohuslav Sobotka. Všimli jste si?

Umění mlčet

Marťan na Hrad

Utajené Lety



Čtěte také

Festival Designblok 2019

Gril ve tvaru vulkánu i chobotnice pro psy. Na Designbloku se představily originální české výrobky

Jedna z úvodních akcí, která se konala během prvního dne letošního ročníku pražského…

před 1 hodinou

 Prezident Miloš Zeman

Zeman: Turecko se v Sýrii dopustilo válečných zločinů

Turecko se při vojenské operaci na severu Sýrie dopustilo válečných zločinů, nemělo by…

před 3 hodinami

 Turecká invaze do Sýrie, ilustrační foto

Spojené státy přiměly Turky k přerušení bojů v Sýrii. Kurdové mají pět dnů na opuštění oblasti

Turecko a Spojené státy se dohodly na pětidenním klidu zbraní v severní Sýrii. Oznámil to…

před 3 hodinami

Rybolov, ilustrační foto

Rybáři na Baltu musí výrazně omezit lov. Regulace dopadne i na turisty

Sleď i treska jsou v Baltském moři v ohrožení. Proto kvóty na další rok výrazně klesly,…

před 5 hodinami

Tým vědců z technologického institutu v Karlsruhe (KIT) zkoumá využití vápníku v elektrických bateriích.

Jak nahradit drahé lithium? V Německu zkoušejí baterie s vápníkem

Vědci hledají řešení, jak při stoupající poptávce po akumulátorech nahradit kov lithium,…

před 5 hodinami

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento komentář?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 11 | Průměrné hodnocení: 3.91

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Čeho se nejvíce bojí začínající řidiči?
O kolik je zboží z DM drogerie v Česku dražší než v Německu?
Co když srazíte autem nějaké zvíře?
Počítač, internet a děti: Ano, či ne?
Pět příznivých důchodových zpráv pro rok 2020
Auta
Galerie: Na návštěvě v Lingottu, bývalé továrně Fiatu s…
Za volantem Range Roveru Velar SVA Dynamic Edition: Do roka a do dne
Každá funkce nemůže mít vlastní tlačítko, říká ergonom Škodovky
Mercedes–AMG C63 přijde o motor V8. Místo něj dostane čtyřválec
Pátý člen řady motorů Scania 13 l
Hry pro příležitostné hráče