Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Trvalý pobyt – vše, co o něm potřebujete vědět

Získat trvalý pobyt je sice právo českého občana, ale není povinnost jej mít. I když si…

Tiskovázpráva.online edituje zprávy před rozesláním do redakcí

Marketingová flotila e.vox spustila novou službu Tiskovázpráva.online. Je určená…

Prodávejte špičkové interiérové dveře s franchisou Solodoor

Interiérové dveře jsou klíčovou součástí domu či bytu. Hrají funkční roli i designovou.…

 Weikert
Weikert
Autor:

Uber jako predátor

 Weikert 03. října 2017, 10:45  -  Petr Weikert
 Weikert
Weikert
Autor:
03. října 2017, 10:45

Ve dnech, kdy ulice dvou největších českých měst blokují taxikáři naštvaní na službu Uber, chystá ministerstvo dopravy narovnání podmínek, po němž nespokojenci tak hlasitě volají. Ale zpráva to pro ně není dobrá. Nové podmínky budou podle prvních informací nahrávat alternativním přepravním službám. A vlastně není čemu se divit.

S formou protestu taxikářů nesouhlasí zhruba 80 procent Pražanů, tvrdí výzkum společnosti NMS Market Research. Hněv se tak stává poslední emocí, provází konec taxikaření jako samostatné profese. Za pár let už bude drtivá většina jízd probíhat na základě pravidel, se kterými před časem přišel Uber.

Stát tomu jde naproti tím, že podle změny zákona, kterou chystá ministerstvo dopravy, bude možné používat mobilní aplikace místo taxametru. Změna je to na první pohled možná malá, pro služby typu Uber je to ale velký pokrok.

Při všem troubení taxikářů v ulicích totiž nerezonuje, jaká pravidla Uber vlastně porušuje. On sám tvrdí, že žádná, protože není taxikářskou firmou, ale tohle je jen hra se slovy, navíc už právně zpochybněná. Pokud tedy připustíme, že Uber je vlastně taxík, chybí mu podle zákona taxametr, žlutá svítilna a řidiči pak zkoušky z místopisu. To je celé. Živnostenský list řidiči mít musejí (tedy platí daně), stejně jako pojištění, musejí mít čistý trestní rejstřík a další náležitosti.

Jak vypadal včerejší protest taxikářů?

Pokud stát „narovná“ podmínky tím, že uzná mobilní aplikaci stejně jako taxametr, jedna ze tří překážek padne. Zkoušky z místopisu mimochodem znějí v době satelitních navigací také jako dost archaický požadavek zralý na zrušení a žlutá svítilna v době aplikací na objednání taxi jakbysmet. Pokud padne jedno pravidlo, za čas padnou i další.

To, oč ve sporu tradičních firem a Uberu ve skutečnosti jde, jsou peníze. Taxikáři mají řízení auta jako živnost, na rozdíl od řidičů Uberu. Podle údajů českého zastoupení firmy jich 91 procent má vedlejší příjem a taková finanční nezávislost je konkurenční výhoda jako řemen. Logicky řidičům tedy nevadí jezdit za méně peněz (25 procent z výdělku odevzdávají firmě) a volnou kapacitu v autě využít jako pouhý zdroj přivýdělku. Proti někomu takovému nemá taxikář – živnostník šanci uspět.

Ale proti tomu se bohužel nic dělat nedá. Přichází doba, kdy řidič, který poveze zákazníky, nebude na svou profesi životně odkázaný. Bude to kuchař, který má „krátký týden“, a jde si ve volnu přivydělat, učitel o prázdninách nebo někdo další. Kdo jezdí Uberem, tyhle příběhy ho nepřekvapují už teď. Koneckonců, člověk by si měl ty cesty užít, protože jednou už přijede auto, kde ani žádný řidič nebude.

Přečtěte si další komentáře autora:

Kšaft umírající matky ČSSD

Vstanou nové Blanky

Předseda spisovatel

Vyvolávač deště

Bohuslav Sobotka. Všimli jste si?

Umění mlčet

Marťan na Hrad

Utajené Lety



Čtěte také

Radovan Vítek, archivní foto

Vítek napadne rozhodnutí lucemburských úřadů o převzetí Orco Property Group

Český miliardář Radovan Vítek je podle informací webu švýcarské veřejnoprávní televize…

před 6 hodinami

Praha  AirBnb, ilustrační foto

Zdaněné airdorádo: stát po 10 letech působení Airbnb v Česku uzákoní první regulaci

Tento týden bude Poslanecká sněmovna ve třetím čtení projednávat novelu zákona o místních…

před 6 hodinami

 Andrej Kiska

„Vraťme Slovensko všem lidem“. Kiska představil novou stranu, vymezil se vůči Směru

Bývalý slovenský prezident Andrej Kiska dnes představil svou budoucí stranu s názvem Za…

před 7 hodinami

 Majitel firmy Liko-s Libor Musil

Jak zabránit vysychání zastavěných oblastí: Liko-s staví domy jako stromy

Firma Liko-s spolupracuje s vědci na tom, aby vyvinula prototyp chladicí zelené fasády…

před 7 hodinami

 Předseda ČSSD Jan Hamáček

Dusno kolem Semína. Hamáček hrozí koncem koalice, podle Babiše ho ANO do Rady ČTK volit nebude

Pro sociální demokracii by bylo nepřijatelné zvolení kandidáta hnutí Svoboda a přímá…

před 8 hodinami

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento komentář?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 11 | Průměrné hodnocení: 3.91

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Hvězdárny a planetária zažívají velký třesk. Kam za nimi?
Co dělat, když autem na dovolené v cizině havarujete?
Nová pravidla oddlužení a osobního bankrotu pro rok 2019
Co se vám nebude počítat do důchodu?
Jak mít vyšší státní důchod?
Auta
Co se stane, když za jízdy zmáčknete tlačítko parkovací…
Otestujte své znalosti nezapomenutelného GTA San Andreas
Dálniční známky a poplatky za silnice a dálnice v Evropě v roce 2019
Test Bentley Continental GTC W12 TSI: Málo vídaný luxus
Volvo Trucks uvádí doprovozu autonomní vozidlo Vera
Hry pro příležitostné hráče