Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Víte, jak sedět, aby vám práce nezničila zdraví?

Nedostatek pohybu a špatné pracovní podmínky vážně ohrožují naše zdraví. To sice všichni…

Můžeme od nového roku očekávat zdražení povinného ručení?

Povinné ručení se díky mnoha změnám v pojišťovnictví bude nejspíše nadále zdražovat.…

Výměna výtahu a potřebná povolení

Životnost výtahu v bytových domech je 15–25 let (doba životnosti je ovlivněna prováděnou…

Uber jako predátor

 Weikert 03. října 2017, 10:45  -  Petr Weikert
03. října 2017, 10:45

Ve dnech, kdy ulice dvou největších českých měst blokují taxikáři naštvaní na službu Uber, chystá ministerstvo dopravy narovnání podmínek, po němž nespokojenci tak hlasitě volají. Ale zpráva to pro ně není dobrá. Nové podmínky budou podle prvních informací nahrávat alternativním přepravním službám. A vlastně není čemu se divit.

S formou protestu taxikářů nesouhlasí zhruba 80 procent Pražanů, tvrdí výzkum společnosti NMS Market Research. Hněv se tak stává poslední emocí, provází konec taxikaření jako samostatné profese. Za pár let už bude drtivá většina jízd probíhat na základě pravidel, se kterými před časem přišel Uber.

Stát tomu jde naproti tím, že podle změny zákona, kterou chystá ministerstvo dopravy, bude možné používat mobilní aplikace místo taxametru. Změna je to na první pohled možná malá, pro služby typu Uber je to ale velký pokrok.

Při všem troubení taxikářů v ulicích totiž nerezonuje, jaká pravidla Uber vlastně porušuje. On sám tvrdí, že žádná, protože není taxikářskou firmou, ale tohle je jen hra se slovy, navíc už právně zpochybněná. Pokud tedy připustíme, že Uber je vlastně taxík, chybí mu podle zákona taxametr, žlutá svítilna a řidiči pak zkoušky z místopisu. To je celé. Živnostenský list řidiči mít musejí (tedy platí daně), stejně jako pojištění, musejí mít čistý trestní rejstřík a další náležitosti.

Jak vypadal včerejší protest taxikářů?

Pokud stát „narovná“ podmínky tím, že uzná mobilní aplikaci stejně jako taxametr, jedna ze tří překážek padne. Zkoušky z místopisu mimochodem znějí v době satelitních navigací také jako dost archaický požadavek zralý na zrušení a žlutá svítilna v době aplikací na objednání taxi jakbysmet. Pokud padne jedno pravidlo, za čas padnou i další.

To, oč ve sporu tradičních firem a Uberu ve skutečnosti jde, jsou peníze. Taxikáři mají řízení auta jako živnost, na rozdíl od řidičů Uberu. Podle údajů českého zastoupení firmy jich 91 procent má vedlejší příjem a taková finanční nezávislost je konkurenční výhoda jako řemen. Logicky řidičům tedy nevadí jezdit za méně peněz (25 procent z výdělku odevzdávají firmě) a volnou kapacitu v autě využít jako pouhý zdroj přivýdělku. Proti někomu takovému nemá taxikář – živnostník šanci uspět.

Ale proti tomu se bohužel nic dělat nedá. Přichází doba, kdy řidič, který poveze zákazníky, nebude na svou profesi životně odkázaný. Bude to kuchař, který má „krátký týden“, a jde si ve volnu přivydělat, učitel o prázdninách nebo někdo další. Kdo jezdí Uberem, tyhle příběhy ho nepřekvapují už teď. Koneckonců, člověk by si měl ty cesty užít, protože jednou už přijede auto, kde ani žádný řidič nebude.

Přečtěte si další komentáře autora:

Kšaft umírající matky ČSSD

Vstanou nové Blanky

Předseda spisovatel

Vyvolávač deště

Bohuslav Sobotka. Všimli jste si?

Umění mlčet

Marťan na Hrad

Utajené Lety



Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento komentář?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 11 | Průměrné hodnocení: 3.91

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Čtěte také

Komentáře

Finance
Dnes slavíme 17. listopadu, obchody zůstanou otevřené
Hypotec?ni? sazby leti? nahoru. Ceny bytu? poprve? vystoupaly nad 3 miliony
Jak moc je opravdu výhodné vaše stavební spoření
10 morových ran české krajiny: sucho a chemie
Jen obyčejná bolest hlavy, nebo migréna?
Auta
Los Angeles zavádí nákladní dopravu na vodík
Subaru poslalo na trh nejrychlejší WRX STI v historii. Nás to bohužel zajímat nemusí
Toyota Corolla přichází ve 12. generaci. Prohlédněte si historii nejprodávanějšího auta světa
Na výstavu Czechbus do Holešovic míří autobusy dvaceti značek
Vše, co jste chtěli vědět o dvouspojkové převodovce DQ200
Technologie
KVÍZ: Vynalezli počítače, mobily i internet. Poznáte je?
14 věcí, které na vás čekají, když koupíte auto na CNG
Hynix má první paměti DDR5, běží na 5200 MHz. Do počítačů přijdou až v roce 2020
Milník pro digitální rádio. V Evropě budou auta muset povinně nabízet DAB+
Zákulisní boje na Wikipedii. Editoři se přou o hesla
Hry pro příležitostné hráče