Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Apartmán v Krkonoších: chalupa 21. století bez starostí a s výnosem

Pokud si pořídíte vlastní horský apartmán, můžete trávit zimní a letní dovolenou…

Zajímavosti o golfu, které jste nevěděli

Golf je vyhledávaným sportem, který se těší čím dál větší oblibě. Má dlouholetou tradici…

AAA Auto: Zdaleka nejen obchodník s ojetými vozy

Síť autocenter AAA Auto působí v České republice už bezmála třicet let. Aktivity firmy…

Eurokomisař Maroš Šefčovič sní o evropských bateriích, ilustrační foto
Eurokomisař Maroš Šefčovič sní o evropských bateriích, ilustrační foto
Autor: Alexandros Michailidis/Alamy Live News/ Profimedia

Bateriová ofenziva Bruselu: eurokomisař Šefčovič chce v EU 20 gigatováren

15. října 2018, 13:59  -  František Novák
Eurokomisař Maroš Šefčovič sní o evropských bateriích, ilustrační foto
Eurokomisař Maroš Šefčovič sní o evropských bateriích, ilustrační foto
Autor: Alexandros Michailidis/Alamy Live News/ Profimedia
15. října 2018, 13:59

Až 20 gigatováren na výrobu baterií chce postavit v EU místopředseda EK a eurokomisař pro energetiku Maroš Šefčovič. Trh s ukládáním energie do baterií by podle něj neměl být ponechán asijským firmám CATL, Samsung, LG nebo Panasonic. Do iniciativy aliance EU pro baterie se zapojilo 250 firem.

Slovenský eurokomisař pro energetiku Maroš Šefčovič vyhlásil evropskou ofenzívu ve výrobě baterií. Evropská unie podle něj nesmí být závislá na dovozu baterií pro autoprůmysl ani pro úložiště elektrické energie od asijských výrobců. Trh s bateriemi v EU podle něj bude mít hodnotu 250 miliard eur.

„Naším cílem je postavit 20 gigatováren,“ řekl Šefčovič s odkazem na továrnu Elona Muska, jež se jmenuje Gigafactory 1 a staví se v nevadské poušti.

Výstavba továren pro výrobu baterií na území Evropské unie by měla podle sociálnědemokratického politika probíhat na bázi spolupráce mnoha firem, podobně jako je tomu při výrobě letadel Airbus. Evropské továrny mají konkurovat současným výrobcům baterií z Jižní Koreje (Samsung, LG), Japonska (Panasonic) a Číny (CATL).

Nejlepší auta i baterie z EU

Německý ministr hospodářství Peter Altmaier podporuje návrh s tím, že německý průmysl by měl odebírat baterie pro elektromobily na domácím trhu. Šefčovič tvrdí, že pokud EU chce i nadále vyrábět nejlepší automobily na světě, musí produkovat i nejlepší baterie na světě. Oba politici se mají opět setkat v listopadu, aby projednali detaily plánu.

Už nyní je sdruženo v takzvané Alianci pro výrobu baterií 250 evropských firem. Aliance má umožnit podle eurokomisaře masovou výrobu a tím zlevnit celou produkci. Altmaier dodal, že je třeba státní podpory pro počáteční fázi výstavby továren.

V případě projektů se zvláštním významem je možné pravidla EU, která státní podporu zakazují, obejít. Podporu už získala švédská firma Northvolt od Evropské investiční banky.

Slovenský eurokomisař Šefčovič usiluje o to, aby se stal kandidátem sociálních demokratů na pozici příštího předsedy EK. Volby do Evropského parlamentu se konají příští rok v květnu.

Související články:

Čína chladí lithiovou horečku. Cena suroviny letos klesla o pětinu

Povedená investice ČEZ: Sonnen si troufá na Elona Muska

Bez lithia. Elektrárna, jež ukládá zelenou energii do kapalného vzduchu, je v provozu

Ostrá slova energetiků: Ministerstvo průmyslu nic nedělá, rozvoj je zablokovaný

V Evropě vyroste 10 velkovýroben. Česko má jen nejistý projekt HE3DA


Čtěte také

 Ilustrace k eseji Freedom for Tibet y Catalunya

Esej: Freedom for Tibet y Catalunya

Proč jsou podpora nezávislosti Tibetu a názor, ze české národní zájmy jsou zpozdilým …

před 9 hodinami

Praha „Véčko“ na Pankráci

Vídeň, náš vzor. O osudu Prahy v UNESCO se rozhodne na jejím horizontu

Praha je v ohrožení. Kdo to nevěděl, mohl se to dočíst nejpozději na konci října ve…

před 9 hodinami

Miloš Zeman

Zeman pochybuje o pomníku pro vlasovce: Praze pomohli, ale byli to zrádci

Vlasovci sice pomohli v roce 1945 osvobodit Prahu, předtím se ale spoluprací s nacisty…

před 13 hodinami

Zdeněk Tůma

Zdeněk Tůma: Zatím se neříká, které země jsou ty špinavé

Zdeněk Tůma v sobě nezapře klasického makroekonoma, jímž byl celý profesní život od…

6. prosince 2019

 Otevření Konfuciova institutu na VŠFS se účastnil i hradní kancléř Vratislav Mynář.

Konfuciův institut v Praze povede 28letá expertka na Čínu

Posel čínského vlivu ve světě, síť Konfuciových institutů, zřídí od ledna příštího roku…

6. prosince 2019

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Jak připravit auto na zimu
Stres je všudypřítomný. Jak se jej zbavit?
Pro koho se příští rok sníží limit doplatků za léky?
Do čeho Češi nejčastěji spoří a investují
Nechodíte rádi do banky? Nevadí, již nemusíte
Auta
Nová studie ukázala, že výroba baterií je ekologičtější. Je…
Ford vyrábí autodíly z kávového odpadu od McDonald’s
Dähler vyladil nové BMW X3 M a X4 M až na 449 kW a 760 Nm. A to je prý teprve začátek
Nový mýtný systém v provozu
Tři roky, čtyři značky: Jozef Kabaň se ve skupině BMW neprosadil, vrací se pod křídla koncernu
Hry pro příležitostné hráče