F1 je nuda, ale řešení je naštěstí nasnadě. Dostane čtyři vrtule a bude umět létat - Euro.cz

Předplatné

  • 49x týdeník Euro
  • 30x Speciál
  • Přístup k premium článkům
  • Web bez reklam
  • Týdeník v elektronické podobě
Výhody předplatného

Přihlášení

F1 je nuda, ale řešení je naštěstí nasnadě. Dostane čtyři vrtule a bude umět létat

, Tomáš Bohuslav,

Australský start-up Alauda Racing vyvíjí už déle než dva roky prototyp kvadrokoptéry, která bude určena ryze k závodním účelům. Nese označení Airspeeder Mark I, uveze jednoho jezdce, tedy pilota, bude létat pár metrů nad zemí a jejím úkolem bude zvítězit v šampionátu „vzdušných“ velkých cen. A to již v nadcházejícím roce! Informoval o tom web CNN.

Ačkoliv to na první pohled možná zní trochu jako sci-fi, ve skutečnosti dostává tento nápad zásluhou byznysmena Matta Pearsona celkem reálné obrysy. Prototyp má za sebou už několik testovacích letů – byť zatím pouze dálkově ovládaných – a jak se zdá, prozatím se jeho firmě daří postupovat přesně podle plánu.

„Sloučili jsme vůz F1 a závodní dron a přeměnili je v něco úplně nového,“ vysvětlil pro CNN Pearson. „Jedná se o elektrickou multi-koptéru s lidskou posádkou, která má lepší poměr výkon – váha než vůz F1 nebo stíhačka.“

Výkon jako 80 zásuvek

Podle jeho kalkulací by Airspeeder měl dosahovat rychlostí přes 200 kilometrů za hodinu, za což bude vděčit vyjímatelnému 500kilowattovému elektrickému motoru. Jeho součástí bude několik lithiovo-iontových baterií, jež by měly dodat výkon odpovídající 80 zásuvkám.

Převážnou většinu součástek tvořících kvadrokoptéru si společnost Alauda Racing vyrobí sama. Kromě pohonu se jedná například i o čtveřici dřevěných vrtulí či hliníkový rám.

Bezpečnost především

A pokud jde o bezpečnost, ta je pochopitelně na prvním místě. Létající monopost bude mít ve svých útrobách umístěno hned několik senzorů, jejichž úkolem bude zabránit hrozící srážce. Kromě toho bude vybaven i airbagy – to snad pro případ, že by došlo na nejhorší.

„Se vzduchem se dá v mnoha ohledech pracovat celkem snadno, můžeme vybudovat sport, který bude bezpečnější, než jak tomu bylo v motorsportu po celé minulé století.“

„Ve vzduchu můžete dělat věci, které byste v motorsportu nemohli. V robotice a autonomii existuje několik úžasných vychytávek, díky nimž z toho náš letový kontrolní systém učiní bezpečnou záležitost,“ přiblížil Pearson.

Nejsledovanější sport na světě

Jak přesně bude formát nové, a poněkud nestandardní závodní série vypadat, šéf společnosti Alauda Racing v tuto chvíli ještě netuší. Jisté je ale prozatím to, že se nebude jednat o žádné „časovkářské“ závody, jako tomu je například v případě Red Bull Air Race. V rámci seriálu „vzdušných“ velkých cen proti sobě budou piloti bojovat přímo, tedy kolo na kolo, respektive vrtule na vrtuli. Účastnit by se jej mělo celkem deset pilotů hájících barvy pěti různých týmů.

O tom, že by se jednalo ryze o závody na dálku ovládaných dronů, Pearson ani na chvíli neuvažoval. Je si totiž dobře vědom toho, že z pohledu diváka je lidský faktor naprosto klíčový.

„Myslím si, že to bude ten nejsledovanější sport na světě,“ uzavřel šéf firmy Alauda Racing.


Čtěte také:

Je tichý a má čumák jako kolibřík. Lockheed Martin představil svůj koncept nadzvukového dopravního letadla

Dopravní boeing jako bojová stíhačka. Zkušební odpal vesmírné rakety Virgin Orbit dopadl na jedničku

British Airways nasadí obří Jumba na půlhodinový let. Zájemci si připlatí, ekologové se bouří

Ohodnoťte tento článek
Diskuze