British Airways nasadí na půlhodinový let obří Boeingy 747 - Euro.cz

Předplatné

  • 49x týdeník Euro
  • 30x Speciál
  • Přístup k premium článkům
  • Web bez reklam
  • Týdeník v elektronické podobě
Výhody předplatného

Přihlášení

British Airways nasadí obří Jumba na půlhodinový let. Zájemci si připlatí, ekologové se bouří

, Tomáš Bohuslav,

V rámci oslav 100. výročí od uskutečnění svého prvního mezinárodního letu chystají British Airways speciální připomínkovou akci, během níž dají vzpomenout na některé ze slavných okamžiků historie společnosti. Její součástí bude mimo jiné i série vnitrostátních letů z Londýna do vybraných měst v Anglii a ve Skotsku. A přestože pasažéři stráví ve vzduchu jen zhruba třicet minut, rozhodlo se vedení aerolinek na tyto lety nasadit obří Boeing 747, který se běžně používá třeba k cestám přes Atlantik.

Kdo se však této velkolepé oslavy bude chtít zúčastnit, musí počítat s tím, že si pořádně připlatí. Ceny letenek se totiž navzdory relativně malé vzdálenosti mezi jednotlivými místy budou pohybovat kolem 400 liber, tedy přibližně okolo 11,6 tisíce korun.

V praxi to pak mimo jiné znamená, že cestující na trase z Londýna do Manchersteru, kam společnost jeden z těchto letů naplánovala, zaplatí za každou absolvovanou míli (přibližně 1,6 km) 3,09 libry (cca 90 korun).

Je zřejmé, že řada skutečných leteckých nadšenců si tuto akci i přes vysokou cenu letenek ujít nenechá, zvláště pak když aerolinky pro tuto příležitost nechaly přebarvit tři ze svých velkokapacitních letounů typu Boeing 747 do podoby, v jaké brázdily nebe během minulého století.

Trup jednoho z těchto obřích strojů se tak bude honosit nápisem BOAC (British Overseas Airways Corporation), který odkazuje na jméno, pod nímž společnost operovala v letech 1939–1974. Zbylé dva pak budou hájit historické barvy již samotných British Airways.

Hlučná a neekologická

Ovšem právě volba letadla nasazeného na tyto lety je něco, co spustilo lavinu ostré kritiky ze strany tamních ochránců životního prostředí. Všechna Jumba, která britský národní dopravce vlastní, byla totiž vyrobena během devadesátých let a v porovnání s moderními letadly jsou o poznání hlučnější a méně ekologická.

„Myslím si, že se tento kousek (British Airways) vymstí,“ cituje list Independent Johna Stewarta, předsedu spolku Hacan ClearSkies bojujícího za čisté ovzduší nad londýnským Heathrow, kde se nachází jedno z nejrušnějších letišť na světě.

„Oslavit své výročí letem na krátkou vzdálenost něčím, co bylo nechvalně proslulé jako hlučné a špinavé letadlo, a to navíc za velice vysoké ceny, není dobrý nápad,“ míní Stewart.

Postelové lůžko pouze na deset minut

Společnost potenciálním zájemcům mimo jiné nabízí možnost okusit své speciálně upravené sedačky nacházející se v byznys třídě. Vzhledem k celkovému času strávenému ve vzduchu by to však znamenalo, že by si cestující směli tato komfortní sedadla sklopit a proměnit je tak v postelové lůžko přibližně na pouhých deset minut.

V běžné ekonomické třídě jsou sice ceny letenek na zpáteční let o 90 liber (přibližně 2 600 korun) levnější, takové občerstvení v nich ovšem zahrnuto není.

Vzpomínková akce je naplánována na neděli 25. srpna. Právě tehdy to bude totiž přesně 100 let, co British Airways, respektive jejich předchůdce Aircraft and Travel Limited (AT&T) uskutečnil svůj první mezinárodní linkový let z Londýna do Paříže. Kromě Manchesteru zavítají zbylé dvě speciálně zbarvené „sedmčtyřisedmičky“ také do Newcastlu a skotského Glasgow.

Dále čtěte:

Žena se za letu pokusila otevřít dveře. Aerolinky ji „odměnily“ několikamilionovou pokutou

Ohodnoťte tento článek
Diskuze