zavřít

Ty to zvládneš.cz - ZDRAVOTNÍ STAV ŘIDIČŮ



Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Británie představí na EXPO 2020 interaktivní Pavilon poezie

Britský pavilon se na světové výstavě EXPO 2020 v Dubaji stane místem, z něhož…

Rozhovor: K čemu je dobré vzdělání LL.M. a MBA?

Tituly MBA či LL.M. za jménem poutají pozornost. Absolvováním profesního vzdělání si…

Na Bořislavce bude stát umělecké dílo Federika Díaze

Kancelářské a obchodní centrum Bořislavka přinese letos Praze 6 nejen výraznou a světově…

Vypuštění rakety LauncherOne z doravního Boeingu 747
Vypuštění rakety LauncherOne z doravního Boeingu 747
Autor: Virgin Orbit

Dopravní boeing jako bojová stíhačka. Zkušební odpal vesmírné rakety Virgin Orbit dopadl na jedničku

12. července 2019, 13:29 - Tomáš Bohuslav
Vypuštění rakety LauncherOne z doravního Boeingu 747
Vypuštění rakety LauncherOne z doravního Boeingu 747
Autor: Virgin Orbit
12. července 2019, 13:29

Společnost Virgin Orbit britského miliardáře Richarda Bransona má za sebou úspěšný test počáteční fáze odpalu své rakety LauncherOne zavěšené pod křídlem dopravního letounu Boeing 747. Firma o tom informovala na svých internetových stránkách. Pakliže vše půjde podle plánu i nadále, již na konci právě probíhajícího léta by mohla tato raketa vynést do vesmíru první komerčně využívané satelity.

Test byl úspěšně absolvován tento týden ve středu, přičemž jako místo konání této nezvyklé letecké podívané byl vybrán vzdušný prostor nedaleko Edwadsovy letecké základny, která se nachází v Mohavské poušti zhruba 150 kilometrů severně od Los Angeles.

Spatřit jej ze země prostým okem nicméně bylo téměř nemožné. Letoun Boeing 747, kterému lidé od Virgin Orbit přezdívají Cosmic Girl, tedy Vesmírná dívka, se totiž v inkriminovaném okamžiku pohyboval ve výšce zhruba 10,5 kilometru.

Místo paliva voda

Ačkoliv byla podle dostupných informací zmíněná raketa plně letuschopná, k žádnému zažehnutí motorů nedošlo. A vlastně ani nemohlo, neboť namísto paliva byla pro dostatečnou váhovou věrohodnost naplněna pouze vodou a nemrznoucí směsí. A k čemu tedy byl takový test ve skutečnosti vlastně dobrý?

V první řadě se inženýři potřebovali ujistit, že oddělení jimi navržené vesmírné rakety od nosiče proběhne bez sebemenších potíží. Kromě toho takto ale měli i příležitost pozorně prostudovat její trajektorii poté, co začala padat volným pádem vstříc k zemi.

„Dnešní (středeční) test byl pro nás monumentálním krokem vpřed,“ zdůraznil šéf společnosti Virgin Orbit Dan Hart. „Je to milník pro celý vývojový program, a to nejen co se týče rakety, ale také pro náš letadlový nosič, naše pozemní podpůrné vybavení a všechny naše letové procedury.“

Snazší než na simulátoru

A spokojen byl i testovací pilot Kelly Latimer, jenž mohl celý test sledovat z první ruky přímo z kokpitu tohoto speciálně upraveného Jumba: „Let probíhal neuvěřitelně skvěle. Odpal byl extrémně hladký, raketa se odpoutala pěkně. Letadlo se přesně podle očekávání trochu naklonilo na stranu. Vše se shodovalo s tím, co jsme viděli na simulátoru – ve skutečnosti byla dynamika odpoutání se a ovládání letadla ještě lepší, než jsme čekali.“

Do vesmíru na konci léta

Samotný testovací program společnosti Virgin Orbit trvá již více než čtyři a půl roku. V rámci jeho první fáze museli Bransonovi lidé dokázat, že jejich raketa obstojí v náročných pozemních zkouškách. Ty mimo jiné zahrnovaly test funkčnosti motorů, palivových nádrží a čerpadel. V další etapě přišla na řadu zkouška tahu motorů běžících na plný výkon. Poté následoval středeční zkušební odpal, respektive odpoutání se od nosiče, přičemž v rámci poslední fáze by mělo dojít již na plnohodnotný orbitální test.

„Naši další raketu, kterou si už objedná náš první platící zákazník, jsme odhodláni vypustit dva měsíce, možná deset týdnu po uskutečnění prvního testovacího letu,“ nechal se podle webu CNBC slyšet Hart.

Nevšední, flexibilní a finančně dostupné

Hlavní předností této alternativní formy odpalu vesmírných raket je podle vedení společnosti Virgin Orbit její flexibilita. Vzhledem k tomu, že budou „startovat“ z letadla letícího vysoko nad zemí, a nikoliv z pozemního odpaliště, budou moct být na oběžnou dráhu vypouštěny téměř z kteréhokoliv místa na Zemi.

Samotný projekt ovšem ve skutečnosti není ničím až tak úplně novým. Během devadesátých let minulého století se o něco podobného rovněž pokoušela americká zbrojovka Northrop Grumman. Ta k raketovým odpalům ze vzduchu používala pro změnu dopravní stroj Lockheed L-1011 Tristar.

Její pokusy však byly ve srovnání s těmi aktuálními finančně o poznání nákladnější. Jediný odpal ji totiž podle CNBC přišel na 40 milionů dolarů (v tehdejší cenové hladině tedy v přepočtu přes jednu miliardu korun). V případě Bransonovy společnosti Virgin Orbit je to o dost méně. Částka se pohybuje mezi 10 až 15 miliony dolarů (cca 227 až 340 miliony korun).


Čtěte také

 Slevy, ilustrační foto

Obchod jako škola podvodu. Nekalé praktiky českých prodejců se ale chýlí ke konci

Obchod je školou podvodu, napsal v osvíceném 18. století francouzský spisovatel a…

před 7 hodinami

 Premiér Andrej Babiš a ministr dopravy Vladimír Kremlík

Babiš navrhl odvolání Kremlíka. Ministerstvo dopravy má trvale řídit vicepremiér Havlíček

Premiér Andrej Babiš dnes navrhl prezidentu Miloši Zemanovi odvolání ministra dopravy…

20. ledna 2020

Ondřej Stratilík

Spojenecká základna v Ostravě? Svěží nápad i skvělé PR gesto

Přestože je zatím vize europoslance a místopředsedy občanských demokratů Alexandra Vondry…

20. ledna 2020

 Huawei, ilustrační foto

Huawei, nebo zpoždění o dekádu. Německo potřebuje Číňany pro stavbu 5G sítě

Německý ministr vnitra Horst Seehofer se postavil proti možnému vyloučení čínské firmy…

20. ledna 2020

 Google, ilustrační foto

USA hrozí Česku odvetou za zavedení digitální daně. Je to diskriminace, tvrdí Washington

Spojené státy varují, že kvůli takzvané digitální dani zavedou vůči Česku odvetná…

20. ledna 2020

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 3 | Průměrné hodnocení: 5.00

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Rozhovor s Ondřejem Chládkem o whisky TREBITSCH a založení investičního fondu SICAV
Daňové povinnosti předčasných důchodců
Kdo bude letos muset zaplatit solidární daň?
Dodavatel elektřiny a plynu pro rok 2020. Jak vybrat nejlepší společnost?
Pohřeb a práce: kdy máte nárok na volno?
Auta
Honda přivezla do Česka Civic po faceliftu. A hned nasadila…
Kvíz: Poznáte auto z těchto detailů?
MPV ještě neumírají. Ford Galaxy a S-Max vsadí na hybridní pohon
Víceúčelový autobus Scania pro rakouské hasiče
Vyplatí se elektromobil proti běžnému autu? Ano, musíte s ním ale jezdit až 10 let
Hry pro příležitostné hráče