Menu Zavřít

Legendární Citroen slaví sedmdesátku

Autor: Euro.cz

SEDMDESÁT LET UPLYNULO OD ZAHÁJENÍ VÝROBY AUTA, KTERÉ SE STALO JEDNÍM ZE SYMBOLŮ MEZIVÁLEČNÉ FRANCIE. JDE O CITROEN TRACTION AVANT, KTERÝ BYL PŘEDSTAVEN PRODEJCŮM ZNAČKY V BŘEZNU 1934.

První zákazník si vůz odvezl sedmého května téhož roku. Této události předcházelo obrovské množství práce: zbourání a přestavba montážních závodů automobilky v Quai de Javel. Tyto závody byly přestavěny na velký komplex, ve kterém se pod prosklenou kanceláří André Citroena nacházely dvě paralelní montážní linky o délce 250 metrů. Výrobní kapacita této nové továrny byla tisíc vozů denně. Projekt modelu Traction Avant přinesl nový inženýr André Lefebvre. Majitele továrny Citroena přiměl k dočasnému přerušení rozvoje jeho dalšího nápadu - malého vozu pro širokou veřejnost s motorem se dvěma vodorovně uloženými válci (z tohoto nápadu časem vznikl slavný model 2 CV, který však představili až nástupci André Citroena). Na konci března 1933 je rozhodnuto - model Traction Avant musí být představen na autosalonu v příštím roce. Od zahájení projektu do vyrobení prvního kusu neuplyne ani 18 měsíců (oproti obvyklým 60 měsícům). 24. března 1934 byl model Traction Avant 7 hotov. Vůz měl revoluční karosérii (byl to mimo jiné vůbec první vůz bez stupačky), čtyřválcový řadový motor 1303 cm 3 , dosahoval maximální rychlosti 100 km/h, byl vybaven třístupňovou převodovkou, předními a zadními bubnovými brzdami, předními a zadními tlumiči s torzními tyčemi, nezávislým zavěšením předních kol a, jako první sériově vyráběný vůz, měl hnanou přední nápravu. Model Traction se vyráběl až do roku 1957 v různých modelových řadách.

  • Našli jste v článku chybu?

Kvíz týdne

Retro kvíz: Poznáte historické spotřebiče z našich domácností?
1/12 otázek