O čekávané kladivo na řidiče prošlo ve Sněmovně prvním čtením. Pokud poslanci vizi ministra dopravy Šimonovského nepřistřihnou křídla, bude mít Česko jednu z nejdrakoničtějších norem pro jízdu na silnicích v Evropě. Bodový systém v podobě, jak jej navrhuje vláda, bude přísnější než ve Francii a Německu.
Rovněž pokuty až ve výši trojnásobku průměrné mzdy jsou raritou. Dokonce i tam, kde je tvrdost zákona oprávněná, při řízení vozidla v opilosti, je norma přísnější než jinde. I za jedno pivo či deci vína hrozí ztráta poloviny řidičáku a desetitisícová pokuta, zatímco v západních zemích je běžné, že se určité množství alkoholu toleruje. Ve Velké Británii, kde také platí bodový systém, je dokonce člověk trestán až ve chvíli, kdy v podnapilosti způsobí nehodu, nikoli za samotnou jízdu. Český zákon naopak povede k tomu, že místo jedné desítky si řidiči dají třeba deset dvanáctek. Vždyť pokud je chytí, vyjde to v podstatě nastejno, rozdíl bude jen jeden bod. Sotvakdo také bude opilý pomáhat obětem nehody - za neposkytnutí pomoci totiž hrozí menší sankce než za řízení v opilosti. Ve výčtu jednotlivých nelogičností zákona by se dalo pokračovat. To nejdůležitější však je, že je jako celek alibistický a populistický. Vláda neřeší, co udělat s korupcí v řadách policie. K bezpečnosti na silnicích by přeci stačilo dodržovat už dnešní zákon. Pokud se tak kvůli úplatnosti či neschopnosti policie neděje, vyšší tresty nepomohou. Jen zvýší příjmy korupčníků. Další příčinou vysoké nehodovosti a úmrtnosti jsou mizerné silnice včetně dálnic a starý vozový park. Pomohlo by, kdyby vláda nekradla řidičům peníze, které odvádějí za spotřební daň a postavila jim důstojné cesty. Také by mohla snížit daně, aby lidé nemuseli cestovat v životu nebezpečných popelnicích. Kabinet tvrdí, že u nového zákona hledal inspiraci na západě. Jenomže tam před zavedením mírnější podoby bodového systému, než má být ta naše, měli pořádné silnice, slušná auta a korektní policisty. Připravit pendrekový zákon je ovšem o hodně jednodušší.