Hustý provoz na německé dálnici, ilustrační foto
Hustý provoz na německé dálnici, ilustrační foto
Autor: EPA-EFE/ Profimedia

Flixbus pro kamiony: Cargonexx zavádí do logistiky logiku

19. října 2018, 06:16  -  František Novák
Hustý provoz na německé dálnici, ilustrační foto
Hustý provoz na německé dálnici, ilustrační foto
Autor: EPA-EFE/ Profimedia
19. října 2018, 06:16

Německá firma Cargonexx chce změnit současný stav, kdy každý den německé dálnice zaplaví půl milionu kamionů. Více než třetina z nich je přitom bez nákladu. Software Cargonexxu sleduje volné kapacity v autech a plánováním tras zefektivňuje jejich provoz. Firma s ním slaví velký úspěch.

Zakladatel firmy Cargonexx Rolf Dieter Lafrenz na tak velký úspěch ani nepomýšlel, když firmu rozjížděl. Původně chtěl pomoci menším firmám přepravovat náklad v silniční nákladní dopravě efektivněji. Trápilo jej, že mnoho kamionů jezdí prázdných. Novou technologií hodlal konzervativní obor nákladní dopravy změnit.

Po roce fungování firmy musel koncept předělat, fakticky nově vymyslet. Myšlenka nabízet platformu online speditéra s umělou inteligencí se setkala s nečekaným zájmem. Místo toho, aby se firma zaměřila na vývoj platformy, rozhodla se vybudovat vlastní nákladní flotilu vozů a najímá si řidiče. Z poskytovatele softwaru menším přepravcům se stala partnerem velkých dopravních firem. Cargonexx nyní plánuje i expanzi do zahraničí.


Spor o český mýtný systém:

Ťok vyhodil 12 miliard, zlobí se šéf Kapsche Feix


Firma z Hamburku začala komerčně nabízet svůj software na začátku roku 2017. Od té doby roste tak rychle, že tomu Lafrenz nemůže stále uvěřit. „Úspěch na nás působí euforicky,“ přiznal. Rychle přibývají řidiči, kteří pracují exkluzivně pro jeho firmu.

Větší efektivita, nižší náklady

Společně se čtyřmi desítkami spolupracovníků plánuje trasy pro kamiony na principu autobusů Flixbus. Kamiony jezdí na plánovaných trasách a přebírají zboží. Softwarový program sleduje volné přepravní kapacity v jednotlivých nákladních automobilech. Proto je lze provozovat efektivněji a tudíž i levněji.

Chytrý systém by měl ulevit německým silnicím a dálnicím. Každý den zaplaví německou síť dálnic půl milionu nákladních aut. 36 procent z nich je přitom prázdných, uvádí statistiky německého spolkového úřadu pro nákladní dopravu. Většinou se jedná o jízdu zpět po vykládce zboží.

To znamená, že při objemu 30 miliard najetých kilometrů na dálnicích podléhajících mýtu pro nákladní přepravu se v roce 2017 ujelo zbytečně 11 miliard kilometrů. Větší počet kamionů způsobuje vyšší riziko dopravní zácpy a zvyšuje emise skleníkových plynů. Využití umělé inteligence je v sektoru silniční nákladní dopravy stále cizím elementem, tvrdí Lafrenz. V jeho řešení je tak velký potenciál.

Související články:

Roboti už jdou. Technologie pronikají i do nákladní dopravy

Mýto neumí ani Němci. V nejdražším sporu v dějinách dal Berlín 6 miliard jen za právníky

Mýtný tendr: ještě větší ostuda, než jsme doufali


Čtěte také

 Premiér Andrej Babiš

Babiš: Rozhodnutí Ústavního soudu o restitucích respektujeme, příjmy se ale mají danit

Premiér Andrej Babiš (ANO) trvá na tom, že církevní restituce byly předražené o 54…

před 9 hodinami

Události  Smog nad Prahou, ilustrační foto

Špinavý vzduch dál zabíjí. V Česku zemře předčasně více než 10 tisíc lidí ročně

V České republice každý rok předčasně zemře v důsledku znečištěného ovzduší 10 190…

před 9 hodinami

Letecký motor, ilustrační foto

Amoniak místo benzínu: letecký průmysl hledá zelenější palivo

Letecká doprava představuje pro životní prostředí významnou zátěž. V Norsku vědci…

před 10 hodinami

 OKD, ilustrační foto

V OKD zatím dobrý. Těžební společnosti se nebývale daří

OKD po krachu nebývale vydělává. Záměr těžit až do roku 2030 vsak patři spíše do říše…

před 10 hodinami

 Rýžové pole - ilustrační foto

Co s přebytečnou rýžovou slámou: britští vědci z ní dělají biopalivo

Pálením přebytečné slámy vzniklé při pěstování rýže znečišťují především asijští farmáři…

před 10 hodinami

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 3 | Průměrné hodnocení: 5.00

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Policie ani „havarijko“ nic nevyřeší, poškození auta na parkovišti lze ale předejít. Jak na to?
5 příkladů, kdy nemusíte platit daň z nabytí nemovitosti
Jak na výměnu nebo reklamaci dálniční známky
Co je dobré vědět o ochranné lhůtě?
Elektrická energie zdražuje: O kolik si domácnosti připlatí a vyplatí se změna dodavatele?
Auta
Země elektromobilů. V Norsku mizí čerpací stanice
Kvalitní moderní ojetý vůz šetří vaši kapsu a je bezpečnější
Fiat Talento modelový rok 2020
Kupé Škoda 763 bylo rychlejší než auta VB. Skončilo fiaskem, přispělo však ke vzniku Favoritu
DB Schenker posiluje pozici v logistice pro automobilový průmysl
Hry pro příležitostné hráče