Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

S Erikem Štefanovičem o digitalizaci, BIM a úspěšných projektech bytových domů

Skupina firem DELTA s hlavním sídlem v rakouském Welsu patří k vedoucím společnostem v…

Proč se vyplatí investovat do drahých kovů?

V dnešní době existuje celá řada investičních příležitostí, a to i pro lidi, kteří nejsou…

Siemens představí na MSV digitální budoucnost průmyslu

Expozice novinek a řešení společnosti Siemens na Mezinárodním strojírenském veletrhu …

 Karel Feix
Karel Feix
Autor: Michael Tomeš, Mladá fronta

Ťok vyhodil 12 miliard, zlobí se šéf Kapsche Feix

 Weikert 15. října 2018, 15:53  -  Petr Weikert
 Karel Feix
Karel Feix
Autor: Michael Tomeš, Mladá fronta
15. října 2018, 15:53

Mýtný tendr mohl stát místo 10,75 miliardy klidně 5 miliard a ministr dopravy připravil stát celkem o 12,1 miliardy korun. Společnost Kapsch, která si stěžuje na rychlý podpis mýtné smlouvy s konkurentem, přišla s vážným obviněním. Vadí jí hlavně to, že ministr Dan Ťok couvl z rozšíření mýta na silnicích prvních tříd, přičemž právě tenhle argument zapříčinil, že vyhrál satelitní systém.

„Tak, jak je teď mýtná zakázka nastavena, je vlastně předražená,“ řekl ředitel společnosti Kapsch Karel Feix. Jeho společnost v mýtném tendru prohrála, protože za výběr na příštích deset let si řekla o více peněz než vítěz. Bylo to hlavně kvůli tomu, že musela připravit nový satelitní systém. Stávající mikrovlnný nákladově nesplňoval podmínky, které si stát pro výběrové řízení připravil.

Hlavním bodem bylo rozšíření mýta na 900 kilometrů silnic prvních tříd. Protože se na jedničkách nevyplatí stavět brány, každý nový zpoplatněný kilometr nahrával spíše satelitnímu řešení. A jen dva týdny poté, co se svým satelitním systémem uspělo sdružení CzechToll/SkyToll se stopou nejbohatšího Čecha Petra Kellnera, ministerstvo přišlo s tím, že 900 kilometrů silnic prvních tříd vlastně nezpoplatní. Ustupuje prý tlaku obcí a krajů, které se bojí stěhování dopravy na silnice druhých a třetích tříd.

Podobný model už funguje na Slovensku, kde mýto provozuje stejná rodina firem. „Takže s tím budou náklady na vybudování, ale vybírat se nebude nic. To je do nebe volající,“ zlobí se šéf českého Kapsche. Ministerstvo podle svého vyjádření satelit na jedničkách stejně využije. „Určitě zde budeme využívat mýtného systému, abychom mohli monitorovat to, co se na těch úsecích děje,“ vysvětlil ministr dopravy Ťok.


Přečtěte si rozhovor s šéfem Kapsche:

Georg Kapsch: Mýto si celé vezměte. Je to pro vás nejlepší


Čísly Kapsche vyjádřeno. Pokud by se „vypnuté“ silnice prvních tříd vůbec nesoutěžily, mohlo ministerstvo vypsat soutěž s odhadovanou cenou 8,9 miliardy za 10 let a v otevřeném tendru se mohlo dostat na 5 nebo 6 miliard. Nynější odměna pro vítěze je 10,75 miliardy.

Celkem pak přechod na nový systém bude stát podle Kapsche 12,1 miliardy. Do sumy započítal zůstatkovou hodnotu stávajícího systému, která je 3,35 miliardy a přijde víceméně vniveč. Dále pak 1,85 miliardy, o které by byl roční provoz stávajícího systému levnější, pokud by se zachoval, necelou miliardu, kterou mohl ministr vyjednat jako slevu s Kapschem, a 6 miliard, které se za dobu trvání tendru nevyberou na silnicích prvních tříd, kde zůstane systém vypnutý.

Firma si také stěžuje na způsob, jak rychle byl mýtný tendr uzavřen. Konkrétně na to, že antimonopolní úřad otevřel dveře k podpisu smlouvy během dvou hodin, když stejná procedura trvá jindy dny až týdny. Feix nevyloučil, že se jeho firma obrátí se stížností na soud i Evropskou komisi.

Dále čtěte:

Stát by převzetím mýta ušetřil za deset let dvě miliardy, tvrdí Kapsch

Ministr Ťok obvinil Kapsch ze lži a trestného činu

Devět set kilometrů mýta navíc? Málo, ukazují analýzy

Stát by měl vypsat nový tendr na provoz mýta, míní dopravci

Makáme aneb Mýty o mýtu

Mýto v bodě nula. Když ÚOHS tendr zruší, provozovatele se nepodaří vybrat včas


Čtěte také

 Jaroslaw Kaczyński

Volby v Polsku jasně vyhrála strana Právo a spravedlnost. Směřuje k další vládě

V Polsku bude zřejmě další čtyři roky vládnout národně-konzervativní Právo a spravedlnost…

13. října 2019

Události  Turecká ofenziva na severu Sýrie

Syrská vládní vojska vyrazila na sever bránit zemi proti Turkům

Na severu Sýrie pokračuje pátým dnem ofenziva turecké armády, která dnes pronikla…

13. října 2019

 Německá kancléřka Angela Merkelová

Merkelová vyzvala Erdogana k zastavení intervence v Sýrii, USA stahují vojáky

Německá kancléřka Angela Merkelová v dnešním telefonátu vyzvala tureckého prezidenta…

13. října 2019

Autor zprávy o kondici jaderného průmyslu Mycle Schneider.

Autor zprávy o jádru Schneider: Vítr a slunce jsou levnější

Pomalá, drahá, nekonkurenceschopná, tak vidí atomovou energetiku autor renomované ročenky…

13. října 2019

Ilustrační foto

Konec pivního romantismu v Česku: nadšenci uvolňují místo tradičním značkám

Český trh řemeslných piv se proměnil. Doba, kdy k dobrému odbytu stačilo, že pivo uvařil…

13. října 2019

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 1 | Průměrné hodnocení: 5.00

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Jak pomůže dětem v exekuci novela insolvenčního zákona?
Jak s námi operátoři jednají? Vata to tedy není
Svátek Všech Svatých a Dušičky, aneb proč to není státní svátek?
Jak se bude počítat důchod v roce 2020?
Česko a boom cirkulární ekonomiky
Auta
Fiat Talento modelový rok 2020
Kupé Škoda 763 bylo rychlejší než auta VB. Skončilo fiaskem, přispělo však ke vzniku Favoritu
DB Schenker posiluje pozici v logistice pro automobilový průmysl
Vodíková Toyota Mirai ve druhé generaci zcela mění podobu. Už vypadá jako auto
S Mercedesem třídy X na Sahaře: V poledne jsou duny nejzrádnější
Hry pro příležitostné hráče