Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Ministerstvo průmyslu poradí, jak podnikat na vnitřním trhu EU

Ministerstvo průmyslu a obchodu zve na cyklus regionálních seminářů Vnitřní trh EU z…

Blíží se oslavy čínského nového roku 2019 ve znamení zemského vepře 25.- 28.1.2019

Široké veřejnosti se v Praze, Ostravě a Olomouci představí nevšední kultura Číny, její…

7 bodů, jak vybrat to správné MBA studium a nenaletět

Každý, koho zajímá celoživotní vzdělávání nebo jehož kariérní metou jsou manažerské…

Ťok vyhodil 12 miliard, zlobí se šéf Kapsche Feix

 Weikert 15. října 2018, 15:53  -  Petr Weikert
15. října 2018, 15:53

Mýtný tendr mohl stát místo 10,75 miliardy klidně 5 miliard a ministr dopravy připravil stát celkem o 12,1 miliardy korun. Společnost Kapsch, která si stěžuje na rychlý podpis mýtné smlouvy s konkurentem, přišla s vážným obviněním. Vadí jí hlavně to, že ministr Dan Ťok couvl z rozšíření mýta na silnicích prvních tříd, přičemž právě tenhle argument zapříčinil, že vyhrál satelitní systém.

„Tak, jak je teď mýtná zakázka nastavena, je vlastně předražená,“ řekl ředitel společnosti Kapsch Karel Feix. Jeho společnost v mýtném tendru prohrála, protože za výběr na příštích deset let si řekla o více peněz než vítěz. Bylo to hlavně kvůli tomu, že musela připravit nový satelitní systém. Stávající mikrovlnný nákladově nesplňoval podmínky, které si stát pro výběrové řízení připravil.

Hlavním bodem bylo rozšíření mýta na 900 kilometrů silnic prvních tříd. Protože se na jedničkách nevyplatí stavět brány, každý nový zpoplatněný kilometr nahrával spíše satelitnímu řešení. A jen dva týdny poté, co se svým satelitním systémem uspělo sdružení CzechToll/SkyToll se stopou nejbohatšího Čecha Petra Kellnera, ministerstvo přišlo s tím, že 900 kilometrů silnic prvních tříd vlastně nezpoplatní. Ustupuje prý tlaku obcí a krajů, které se bojí stěhování dopravy na silnice druhých a třetích tříd.

Podobný model už funguje na Slovensku, kde mýto provozuje stejná rodina firem. „Takže s tím budou náklady na vybudování, ale vybírat se nebude nic. To je do nebe volající,“ zlobí se šéf českého Kapsche. Ministerstvo podle svého vyjádření satelit na jedničkách stejně využije. „Určitě zde budeme využívat mýtného systému, abychom mohli monitorovat to, co se na těch úsecích děje,“ vysvětlil ministr dopravy Ťok.


Přečtěte si rozhovor s šéfem Kapsche:

Georg Kapsch: Mýto si celé vezměte. Je to pro vás nejlepší


Čísly Kapsche vyjádřeno. Pokud by se „vypnuté“ silnice prvních tříd vůbec nesoutěžily, mohlo ministerstvo vypsat soutěž s odhadovanou cenou 8,9 miliardy za 10 let a v otevřeném tendru se mohlo dostat na 5 nebo 6 miliard. Nynější odměna pro vítěze je 10,75 miliardy.

Celkem pak přechod na nový systém bude stát podle Kapsche 12,1 miliardy. Do sumy započítal zůstatkovou hodnotu stávajícího systému, která je 3,35 miliardy a přijde víceméně vniveč. Dále pak 1,85 miliardy, o které by byl roční provoz stávajícího systému levnější, pokud by se zachoval, necelou miliardu, kterou mohl ministr vyjednat jako slevu s Kapschem, a 6 miliard, které se za dobu trvání tendru nevyberou na silnicích prvních tříd, kde zůstane systém vypnutý.

Firma si také stěžuje na způsob, jak rychle byl mýtný tendr uzavřen. Konkrétně na to, že antimonopolní úřad otevřel dveře k podpisu smlouvy během dvou hodin, když stejná procedura trvá jindy dny až týdny. Feix nevyloučil, že se jeho firma obrátí se stížností na soud i Evropskou komisi.

Dále čtěte:

Stát by převzetím mýta ušetřil za deset let dvě miliardy, tvrdí Kapsch

Ministr Ťok obvinil Kapsch ze lži a trestného činu

Devět set kilometrů mýta navíc? Málo, ukazují analýzy

Stát by měl vypsat nový tendr na provoz mýta, míní dopravci

Makáme aneb Mýty o mýtu

Mýto v bodě nula. Když ÚOHS tendr zruší, provozovatele se nepodaří vybrat včas


Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Počet hodnocení: 1 | Průměrné hodnocení: 5.00

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Čtěte také

Komentáře

Finance
4 případy, kdy bude mít důchodce nárok na vrácení daní
Jak vypočítat daň z nemovitých věcí v daňovém přiznání?
Jak snadno a rychle najít majitele nemovitosti
Chcete rozjet podnikání? Nejdříve si vyberte právní formu
Malá a levná auta budou zdražovat. Proč?
Auta
Galerie fotek, které se do AMS nevešly: Jeep Wrangler, Alfa…
Valtra SmartTour: Continental oficiálním partnerem
Právě vychází časopis Auto motor a sport 2/2019
Malá auta zdraží. Chudší si je nebudou moci dovolit, řekl šéf VW
Ford Mondeo dostal nový naftový dvoulitr a hybrid také pro karoserii kombi
Technologie
Budoucnost přichází. Meizu Zero je první telefon bez konektorů
Historie a současnost Ambilightu: Philips osvětluje okolí televizorů již 15 let
Od dubna půjde v pražských tramvajích platit kartou
Pokrok v rámci možností. Samsung SSD 970 Evo Plus zvyšuje rychlost a snižuje spotřebu
Skylink zdražuje. Připlatí si ti, kteří toho na satelitu sledují nejméně
Hry pro příležitostné hráče