Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Protext Video: Konference CyberCon Brno 2019

Moderní technologie jako nástroj vládnutí, sociální inženýrství, novinky z oblasti…

Pronajaté auto vás může vyjít levněji než vlastní

Dvě třetiny Čechů si pořizují vozy maximálně za 200 000 korun. Volí tedy často starší…

Jak absolventi hodnotí náplň MBA studia? Zjistili jsme v unikátním průzkumu!

Jsou absolventi MBA studia spokojeni s jeho obsahovou náplní? Jak hodnotí odbornou a…

Mýtné v Německu, ilustrační foto
Mýtné v Německu, ilustrační foto
Autor: Profimedia.cz

Mýto neumí ani Němci. V nejdražším sporu v dějinách dal Berlín 6 miliard jen za právníky

03. dubna 2018, 11:41  -  frn
Mýtné v Německu, ilustrační foto
Mýtné v Německu, ilustrační foto
Autor: Profimedia.cz
03. dubna 2018, 11:41

Německé daňové poplatníky vyšel čtrnáctiletý spor německé vlády s poskytovatelem mýtného systému Toll Colect dosud jen na platbách pro právníky na 245 milionů eur, což je v přepočtu neuvěřitelných 6 miliard korun. Jedná se o nejdražší právní spor německého státu v historii.

Po mnoho let to bylo dobře utajované státní tajemství. Německá vláda se od roku 2004 soudí u arbitrážního tribunálu s konsorciem firem Toll Collect o miliardy eur. Důvodem je opožděné spuštění mýtného systému pro nákladní auta. Původně to mělo být v roce 2003, konsorcium začalo s výběrem mýtného až na začátku roku 2005.

Co je přesně jádrem sporu, ale není známo, jednání se vedou za zavřenými dveřmi, napsal deník Süddeutsche Zeitung, který na aféru upozornil.

Jedinou známou skutečností jsou náklady německé vlády na právníky. Dosud se vyšplhaly téměř do výše čtvrt miliardy eur, ministerstvo dopravy uvedlo částku 244,6 milionů eur (6,2 miliardy korun).

Vláda požaduje po firmě Toll Collect ve dvou arbitrážích 9,5 miliardy eur (241 miliard korun), konsorcium naopak žádá po státu odškodnění ve výši 4,9 miliardy eur (125 miliard korun). Pro německou vládu to tak znamená nejdražší právní spor v historii Německa.


Jak se vybírá mýto v Česku:

Mýtný tendr: ještě větší ostuda, než jsme doufali


Opozice v parlamentu žádá odtajnění celého sporu. „Téměř 250 milionů eur za právní zastupování. Jen toto ukazuje šílený rozměr katastrofy týkající se výběru mýtného,“ kritizuje vládu rozpočtový expert strany Die Linke Victor Perli.

Ani po více než 13 letech není podle něj vyjasněno, zda stát dluží miliardy eur na mýtném, nebo je tomu naopak. „Daňovým poplatníkům hrozí miliardové škody,“ zlobí se. Privatizace výběru mýtného se podle něj vůbec nepovedla, stala se jen „pseudo“ řešením.

Konsorcium je tvořeno firmami Deutsche Telecom, Daimler a francouzskou společností Cofiroute. Smlouva s vládou vyprší v srpnu. Perli žádá, aby se výběr mýtného vrátil do rukou státu. Vláda naopak počítá s dočasným převzetím na půl roku a přetvořením konsorcia tak, aby byl spor o miliardy eur ukončen. Následně by mohl být vybrán nový provozovatel na dalších dvanáct let.

Spor připomíná výběr mýtného v České republice. Ministr dopravy Dan Ťok chce, aby byl provoz po roce 2019 levnější. Dosud mýtné vybírá firma Kapsch, do nového tendru se přihlásili čtyři zájemci – kromě firmy Kapsch také slovenský výběrčí SkyToll, maďarský National Toll Payment Services a německá firma T-Systems. Zakázka na deset let má ČR přijít podle odhadu ministerstva až na 29 miliard korun. Někteří uchazeči ale nabídli zhruba poloviční cenu.

Mýtné se elektronicky vybírá od roku 2007, dosud se vybralo 88 miliard korun. Firma Kapsch zdůraznila, že náklady na provoz loni klesly na 15 procent z vybrané částky. Babišova vláda navrhla, aby mýtné bylo rozšířeno o 900 kilometrů silnic první třídy. Zvýšené výnosy by měly jít na opravy těchto silnic. Podle analýzy ministerstva dopravy ale nakonec může být mýto rozšířeno o další stovky kilometrů.

Záměr kritizuje kromě 400 dotčených obcí také Svaz průmyslu a obchodu, Hospodářská komora, Česmad Bohemia a asociace krajů. Nekoncepční krok zatíží drobné podnikatele a povede to k objíždění zpoplatněných úseků, tvrdí kritici.

Výběr mýta v ČR za posledních pět let (v mld. CZK)
2013 8,6
2014 8,7
2015 9,7
2016 9,9
2017 10,4

Zdroj: myto.cz

Dále čtěte:

Komentář: Kdo kope za mýto

Další pokus. Česká TollNet zůstává v boji o provoz bulharského mýta

Šéf českého Kapsche Feix: Sliby SkyTollu nemají co dělat s realitou



Čtěte také

ilustrační foto

Co je zdravější? Margaríny mohou škodit, odborníci spíše doporučují máslo

Většina příslušníků starší generace vyrostla na pokrmech připravovaných na másle či sádle…

před 1 hodinou

 Ilustrace k eseji Anatomie omylu

Esej: Anatomie omylu

Příběh Roberta Mugabeho, zimbabwského revolucionáře, kleptovraha a obdivovaného státníka,…

před 1 hodinou

 Pokládání potrubí plynovodu Nord Stream 2 lodí Audacia v německých vodách

Válka s plynovody: Trump pomáhá odzátkovat Nord Stream 2

Podivný plán Donalda Trumpa na koupi Grónska přišel vhod Vladimiru Putinovi. Zhoršené…

před 2 hodinami

Zimbabwe, ilustrační foto

Ťukání na dno zespodu. Hospodářský pád Zimbabwe se dodnes nezastavil

Kdysi bohatá země na jihu Afriky světu ukázala parádní číslo, jak se dá prošustrovat…

před 4 hodinami

Větrný park Arkona disponuje 60 turbínami o celkovém výkonu 385 MW.

Německé větrné energetice došel dech. O práci přišly tisíce lidí

Vítr slábne. Alespoň by se tak mohlo zdát podle vývoje v německém odvětví větrné…

21. září 2019

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 2 | Průměrné hodnocení: 5.00

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Jak vylepšit životopis, abyste zaujali
9 mýtů ohledně dluhu na zdravotním pojištění
Porušení zákazu předjíždění: Jaké jsou sankce, kolik bodů a hrozí zákaz řízení?
Abyste nebyli u pracovního pohovoru překvapeni…
Státní svátky 2019 - jak vycházejí podzimní svátky a Vánoce?
Auta
Toyota Land Cruiser kraluje terénu už skoro 70 let. Na…
Galerie: Jak se v Sovětském svazu přepravovala auta tam, kam nevedly koleje
Galerie: 12 přestaveb Hondy CB1000R připomíná 50. výročí řadového čtyřválce
Připraven na zimní sezónu: Obytný Kamaz má saunu i nádrž na vodku
Přehledně: Kolik stála auta v Československu na konci 70. let?
Hry pro příležitostné hráče