zavřít

Ty to zvládneš.cz - ÚNAVA ŘIDIČŮ



Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Británie představí na EXPO 2020 interaktivní Pavilon poezie

Britský pavilon se na světové výstavě EXPO 2020 v Dubaji stane místem, z něhož…

Rozhovor: K čemu je dobré vzdělání LL.M. a MBA?

Tituly MBA či LL.M. za jménem poutají pozornost. Absolvováním profesního vzdělání si…

Vybíráte vysokozdvižné vozíky? Prověřte si, jak je to s jejich servisem

Dobré zařízení nestačí. U manipulační techniky to platí rovněž. Důležitý je i kompletní…

Mýtné v Německu, ilustrační foto
Mýtné v Německu, ilustrační foto
Autor: Profimedia.cz

Mýto neumí ani Němci. V nejdražším sporu v dějinách dal Berlín 6 miliard jen za právníky

03. dubna 2018, 11:41  -  frn
Mýtné v Německu, ilustrační foto
Mýtné v Německu, ilustrační foto
Autor: Profimedia.cz
03. dubna 2018, 11:41

Německé daňové poplatníky vyšel čtrnáctiletý spor německé vlády s poskytovatelem mýtného systému Toll Colect dosud jen na platbách pro právníky na 245 milionů eur, což je v přepočtu neuvěřitelných 6 miliard korun. Jedná se o nejdražší právní spor německého státu v historii.

Po mnoho let to bylo dobře utajované státní tajemství. Německá vláda se od roku 2004 soudí u arbitrážního tribunálu s konsorciem firem Toll Collect o miliardy eur. Důvodem je opožděné spuštění mýtného systému pro nákladní auta. Původně to mělo být v roce 2003, konsorcium začalo s výběrem mýtného až na začátku roku 2005.

Co je přesně jádrem sporu, ale není známo, jednání se vedou za zavřenými dveřmi, napsal deník Süddeutsche Zeitung, který na aféru upozornil.

Jedinou známou skutečností jsou náklady německé vlády na právníky. Dosud se vyšplhaly téměř do výše čtvrt miliardy eur, ministerstvo dopravy uvedlo částku 244,6 milionů eur (6,2 miliardy korun).

Vláda požaduje po firmě Toll Collect ve dvou arbitrážích 9,5 miliardy eur (241 miliard korun), konsorcium naopak žádá po státu odškodnění ve výši 4,9 miliardy eur (125 miliard korun). Pro německou vládu to tak znamená nejdražší právní spor v historii Německa.


Jak se vybírá mýto v Česku:

Mýtný tendr: ještě větší ostuda, než jsme doufali


Opozice v parlamentu žádá odtajnění celého sporu. „Téměř 250 milionů eur za právní zastupování. Jen toto ukazuje šílený rozměr katastrofy týkající se výběru mýtného,“ kritizuje vládu rozpočtový expert strany Die Linke Victor Perli.

Ani po více než 13 letech není podle něj vyjasněno, zda stát dluží miliardy eur na mýtném, nebo je tomu naopak. „Daňovým poplatníkům hrozí miliardové škody,“ zlobí se. Privatizace výběru mýtného se podle něj vůbec nepovedla, stala se jen „pseudo“ řešením.

Konsorcium je tvořeno firmami Deutsche Telecom, Daimler a francouzskou společností Cofiroute. Smlouva s vládou vyprší v srpnu. Perli žádá, aby se výběr mýtného vrátil do rukou státu. Vláda naopak počítá s dočasným převzetím na půl roku a přetvořením konsorcia tak, aby byl spor o miliardy eur ukončen. Následně by mohl být vybrán nový provozovatel na dalších dvanáct let.

Spor připomíná výběr mýtného v České republice. Ministr dopravy Dan Ťok chce, aby byl provoz po roce 2019 levnější. Dosud mýtné vybírá firma Kapsch, do nového tendru se přihlásili čtyři zájemci – kromě firmy Kapsch také slovenský výběrčí SkyToll, maďarský National Toll Payment Services a německá firma T-Systems. Zakázka na deset let má ČR přijít podle odhadu ministerstva až na 29 miliard korun. Někteří uchazeči ale nabídli zhruba poloviční cenu.

Mýtné se elektronicky vybírá od roku 2007, dosud se vybralo 88 miliard korun. Firma Kapsch zdůraznila, že náklady na provoz loni klesly na 15 procent z vybrané částky. Babišova vláda navrhla, aby mýtné bylo rozšířeno o 900 kilometrů silnic první třídy. Zvýšené výnosy by měly jít na opravy těchto silnic. Podle analýzy ministerstva dopravy ale nakonec může být mýto rozšířeno o další stovky kilometrů.

Záměr kritizuje kromě 400 dotčených obcí také Svaz průmyslu a obchodu, Hospodářská komora, Česmad Bohemia a asociace krajů. Nekoncepční krok zatíží drobné podnikatele a povede to k objíždění zpoplatněných úseků, tvrdí kritici.

Výběr mýta v ČR za posledních pět let (v mld. CZK)
2013 8,6
2014 8,7
2015 9,7
2016 9,9
2017 10,4

Zdroj: myto.cz

Dále čtěte:

Komentář: Kdo kope za mýto

Další pokus. Česká TollNet zůstává v boji o provoz bulharského mýta

Šéf českého Kapsche Feix: Sliby SkyTollu nemají co dělat s realitou



Čtěte také

Ilustrační foto

Drážní bianco. Manažeři Českých drah otálejí s podpisem prázdných směnek

Několik českých bank se podle zdrojů týdeníku Euro už dlouhé měsíce marně pokouší dohnat…

před 1 hodinou

Kryptoměny  Šéf francouzské centrální banky François Villeroy de Galhau

Guvernér francouzské centrální banky: Kryptoměny ano, ale jen v rukou státu

Šéf francouzské centrální banky François Villeroy de Galhau uznal užitečnost digitálních…

před 1 hodinou

 Donald Trump a Benjamin Netanjahu

Trumpův mírový plán: nezávislá Palestina a Jeruzalém jako nedělitelné hlavní město Izraele

Americký prezident Donald Trump dnes oznámil, že jeho mírový plán pro Blízký východ…

před 1 hodinou

 Počítačové hry - ilustrační foto

Univerzita Karlova vstupuje na trh počítačových her. Studio Charles Games je začne vyvíjet i prodávat

Dceřiná společnost Univerzity Karlovy, Charles University Innovations Prague, založila…

před 1 hodinou

Generální ředitel ČEZ Daniel Beneš

Tržby ČEZ v energetických službách loni stouply o třetinu na 22 miliard korun

Tržby energetické společnosti ČEZ v komplexních energetických službách (ESCO) loni…

před 1 hodinou

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 2 | Průměrné hodnocení: 5.00

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Kdy si budete muset v roce 2020 doplatit zdravotní pojištění z vlastní kapsy?
Kalendář státních svátků 2020, kdy budou mít obchody zavřeno?
Sleva na manželku (manžela) 5x jinak
Termín pro odevzdání daňového přiznání: v roce 2020?
Lze požadovat odškodné při havárii vozidel MHD?
Auta
Dáváte nohy na palubní desku? Airbag vám je zpřeráží,…
Mercedes pokořil výškový rekord. Jeho Unimog se dostal do 6700 metrů nad mořem
BMW M340d xDrive se vyzradilo předčasným únikem. A to hned v obou karosářských provedeních
Koronavirus zasahuje i automobilky. Stahují zaměstnance z Číny
Nové Caddy a Caddy Cargo se představí už v únoru
Hry pro příležitostné hráče