Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Průmysl není jen továrna s komínem

Proběhla konference k tématu podpora kulturních a kreativních průmyslů.

Potřebujete pro své plány peníze skutečně rychle? Rychlá půjčka to umí

Rychlá půjčka bývá obvykle spojována spíše s mini úvěry na pár dnů, které sjednáte online…

Vychází druhý díl sběratelské lahůdky Kronika první republiky 1919

Na půdě České národní banky byla slavnostně představena Kronika první republiky, díl 1919…

 ilustrační foto
ilustrační foto
Autor: Euro

Ťok chce uhasit mýto, i když ví, že to nestihne

 Weikert 01. června 2018, 14:42  -  Petr Weikert
 ilustrační foto
ilustrační foto
Autor: Euro
01. června 2018, 14:42

Ministerstvo dopravy se kvůli mýtu dostalo do schizofrenní situace. Dan Ťok sice plánuje přinést na vládu variantu, která má státu pomoci z problému poté, co spadl tendr na nástupce Kapsche, zároveň má ale v ruce dokumenty, které říkají, že žádná varianta není možná. V polovině března mu ji zpracovala společnost Deloitte a týdeník Euro ji má k dispozici.

Ministerstvo má podle svého poradce k dispozici tři reálná řešení, v analýze pojmenovaná jako B1, B2 a B3. První řešení se dá stihnout do 5. ledna 2022, druhé do 20. února stejného roku a třetí do 25. srpna 2021.

Jen připomeňme, proč jsou ta data důležitá. Současné sporné prodloužení smlouvy s Kapschem skončí se závěrem roku 2019. Jednoduchou matematikou se tak dá spočítat, že i kdyby se vybrala nejrychlejší varianta, začne fungovat až rok a půl poté, co vyprší smlouva Kapschi. Takže hrozba toho, že se v Česku nebude vybírat mýto, začíná být reálná, tedy pokud se ještě antimonopolní úřad neumoudří a nevyhoví rozkladu, který proti jeho předchozímu rozhodnutí o zrušení tendru ministerstvo podalo.

O variantě B2 nebyla řeč náhodou. Právě ji jako nejrychlejší ministerstvo preferuje. Jde v ní o to, že se bude provozovat stávající systém, tedy ten, na kterém funguje Kapsch, a zpoplatnění se nebude rozšiřovat na silnice prvních tříd po dobu deseti let. Zpoplatnění nových silnic prvních tříd byla mimochodem jedna z věcí, která se na zrušeném tendru antimonopolnímu úřadu nelíbila. Tato náhradní varianta by měla podle předchozího vyjádření ministra Ťoka trvat 4 roky, než se stát napotřetí pokusí vybrat v řádné soutěži nového provozovatele mýta.


Přečtěte si také:

Devět set kilometrů mýta navíc? Málo, ukazují analýzy

Stát by měl vypsat nový tendr na provoz mýta, míní dopravci


Zpoplatněno by mělo být 1346,5 kilometrů dálnic a 240,8 kilometrů silnic prvních tříd, což je stav, který by měl v roce 2020 platit. Nejdelší fází přípravy by měl být pilotní provoz systému. Pokud by se i ten započítal, stejně by se termín nestihl, protože smlouva s novým provozovatelem stávajícího systému se podle dokumentu stihne podepsat až na konci prosince 2020.

Útěchou ministerstvu může být, že zákon dovoluje pracovat na dvou tendrech k téže věci. Stát tak může vypsat novou soutěž podle instrukcí antimonopolního úřadu a paralelně hledat provozovatele stávajícího systému. Jisté je, že Dan Ťok už u toho nebude. Ve vládě se rozhodl skončit. Na ministerstvo dopravy podle všeho nebude personální tlačenice.

Čtěte také:

Makáme aneb Mýty o mýtu

Mýto neumí ani Němci. V nejdražším sporu v dějinách dal Berlín 6 miliard jen za právníky



Čtěte také

Nádraží v Ústí nad Labem, ilustrační foto

Zavřete depo, České dráhy odcházejí. Soukromníci obsadí více kolejí

V neděli 15. prosince čekají železnici velké změny. Na mnoho tratí vyjedou místo…

před 3 hodinami

 Suezský průplav, ilustrace

Svatba dvou oceánů. Před 150 lety „zkrátil“ Suezský průplav svět

Suezský průplav postavili Francouzi, ovšem nakonec ho ovládli Britové a Egypt kvůli němu…

před 3 hodinami

 Madridská konference o změnách klimatu skončila bez výsledku

Madridská konference o klimatu skončila bez shody. Rozpor panoval kolem emisních povolenek

Dvoutýdenní konference OSN o změnách klimatu v Madridu dnes skončila bez shody o…

před 4 hodinami

 Navigace v autě - ilustrační foto

Srovnání navigací: nejlevnější model překvapil, i moderní vestavěný systém umí chybovat

Srovnali jsme Google, Waze, Audi MMI, Navitel E200 a papírovou mapu. Nejlevnější navigace…

před 4 hodinami

 Šéf Labouristické strany Jeremy Corbyn

Výsledky voleb jsou zoufalým zklamáním, prohlásil Corbyn. Labouristé podle něj ale argumentačně vyhráli

Vůdce britských labouristů Jeremy Corbyn převzal osobní odpovědnost za tvrdou porážku své…

před 4 hodinami

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 2 | Průměrné hodnocení: 5.00

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Jak ochránit kryptoměny?
Vstupenky jako dárek? Pozor na překupníky
Jsou čeští hokejisté v NHL na ústupu?
Nemám dovolenou, ale firma ji nařídila. Co teď?
Jak na zimu zabezpečit chalupu
Auta
Vojenská cisterna Henschel je pýchou správných chlapů
Továrna v Düsseldorfu začala výrobu eSprinterů
Video: Nový VW Passat Variant (ne)prošel losím testem. Vykázal až příliš velkou chuť k přetáčivosti
Škoda Fabia R5 evo odchází z MS. Na rozloučenou nás v ní svezl šampion Kalle Rovanperä
BMW konečně nabídne také Android Auto. Hned to ale nebude
Hry pro příležitostné hráče