Boj o mýto se vrací na začátek. ÚOHS zrušil výsledek tendru - Euro.cz

Předplatné

  • 49x týdeník Euro
  • 30x Speciál
  • Přístup k premium článkům
  • Web bez reklam
  • Týdeník v elektronické podobě
Výhody předplatného

Přihlášení

Boj o mýto se vrací na začátek. ÚOHS zrušil výsledek tendru

, čtk,
Boj o mýto se vrací na začátek. ÚOHS zrušil výsledek tendru
Zdroj: Jan Rasch/Euro

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zrušil výběr vítěze tendru na vybudování a provoz systému na výběr elektronického mýta od roku 2020. Úřad dospěl k závěru, že zadavatel porušil zákon o zadávání veřejných zakázek. Rozhodnutí zatím není pravomocné. Ministerstvo dopravy proti němu podá rozklad.

Ministerstvo dopravy v tendru vybralo konsorcium firem CzechToll ze skupiny PPF miliardáře Petra Kellnera a slovenský SkyToll. S cenou 10,75 miliardy korun měla deset let s použitím satelitní technologie vybírat a spravovat mýtné na dálnicích a silnicích první třídy.

Podle antimonopolního úřadu zadavatel porušil zásadu transparentnosti při poskytování části zadávací dokumentace. Nezajistil takové technické řešení, na jehož základě by bylo možné zcela jednoznačně určit a zpětně ověřit, zda se všem dodavatelům dostalo shodných informací, na jejichž základě měli sestavovat své nabídky. Zadavatel předával část dokumentace na přepisovatelných flash discích bez bližších informací o obsahu médií ani přesného počtu obsažených souborů. „Při mechanickém porovnání se jedná o rozdíly zhruba ve 30 tisících souborech. V tzv. „anonymizované“ verzi dokonce některé soubory zcela chybí, některé se obsahově liší,“ uvedl předseda ÚOHS Petr Rafaj. Účastníky řízení o tom nikdo neinformoval a o rozsahu úprav neprovedl žádný záznam, dodal.

Zadavatel podle úřadu také pochybil, když stanovil zadávací podmínky v rozporu se zákonem ve spojení se zásadou transparentnosti, když nevymezil zadávací podmínky předmětné veřejné zakázky v podrobnostech nezbytných pro účast dodavatele v zadávacím řízení. V dokumentaci ministerstvo uvedlo, že předpokládá rozšíření zpoplatnění silnic 1. třídy o 900 kilometrů, tedy vymezilo rozsah plnění pouze odhadem. Vymínilo si také, že rozsah může případně měnit.


Jak se vybírá mýto:

Mýtný tendr: ještě větší ostuda, než jsme doufali

 Kdo dál? Kapsch si stěžuje u antimonopolního úřadu na výběrové řízení, které ministerstvo dopravy vyhlásilo loni v létě


Ministerstvo dopravy podá proti rozhodnutí rozklad, případně se bude bránit i u soudu. Podle ministra dopravy Dana Ťok a(ANO) se rok hledaly důvody pro zrušení soutěže. Na případné vypsání nového tendru podle Ťoka nezbývá mnoho času, protože pokud by měl vyhrát někdo jiný než dosavadní provozovatel mýtného systému, neměl by čas na přípravu pro spuštění.

Ťok uvedl, že ministerstvo má připravený i plán pro případ, že by se nepodařilo včas vybrat nového provozovatele mýtného systému od ledna 2020. „My přece nebudeme zatěžovat občana tím, že nebudeme vybírat mýto. Já jsem přesvědčen, že cestu najdeme, a nemusí to být cesta, kde vítězem na konci bude současný provozovatel,“ řekl ministr.

Ministerstvo vybralo vítěze na základě doporučení komise, která hodnotila čtyři nabídky. Tendru se zúčastnil ještě dosavadní provozovatel mýtného systému Kapsch, maďarský National Toll Payment Services a německá firma T-Systems.

Prostřednictvím mikrovlnných mýtných bran se mýtné v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic a vybraných částech silnic první třídy. Celkem se na mýtném vybralo zhruba 90 miliard korun. Náklady na provoz systému činí přibližně 15 procent z celkové vybrané částky.

Dále čtěte:

Kapsch podal námitky proti výsledkům mýtného tendru. Zpochybnil jeho zadání

Komentář: Kdo kope za mýto

Další pokus. Česká TollNet zůstává v boji o provoz bulharského mýta

Šéf českého Kapsche Feix: Sliby SkyTollu nemají co dělat s realitou

Mýto neumí ani Němci. V nejdražším sporu v dějinách dal Berlín 6 miliard jen za právníky


Ohodnoťte tento článek
Diskuze