zavřít

Ty to zvládneš.cz - ZDRAVOTNÍ STAV ŘIDIČŮ



Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Británie představí na EXPO 2020 interaktivní Pavilon poezie

Britský pavilon se na světové výstavě EXPO 2020 v Dubaji stane místem, z něhož…

Rozhovor: K čemu je dobré vzdělání LL.M. a MBA?

Tituly MBA či LL.M. za jménem poutají pozornost. Absolvováním profesního vzdělání si…

Na Bořislavce bude stát umělecké dílo Federika Díaze

Kancelářské a obchodní centrum Bořislavka přinese letos Praze 6 nejen výraznou a světově…

Mýtná brána
Mýtná brána
Autor: Koťátko Jiří/E15

Devět set kilometrů mýta navíc? Málo, ukazují analýzy

 Weikert 29. března 2018, 15:58  -  Petr Weikert
Mýtná brána
Mýtná brána
Autor: Koťátko Jiří/E15
29. března 2018, 15:58

Zatímco Svaz průmyslu i krajští hejtmani vedou boj za to, aby stát nezavedl na 900 kilometrů silnic první třídy mýto, dokumenty ministerstva dopravy ukazují, že je možné jít ještě mnohem dál. Státní kase se může vyplatit dokonce téměř pět tisíc kilometrů silnic první třídy plus více než deset tisíc kilometrů silnic druhé třídy. Přinést by to mělo navíc 2,5 miliardy korun ročně. Plánovaných 900 kilometrů bude znamenat zhruba 1,1 miliardy navíc.

Euro má k dispozici souhrn podkladů k rozšíření mýta, které si Ministerstvo dopravy nechalo zpracovat v minulých letech. Varianta vládou schválených devíti set kilometrů navíc, proti níž kraje protestují, tak vypadá jako dost kompromisní.

Už v roce 2011 za doby úřadování Radka Šmerdy v křesle ministra dostal jeho úřad na stůl analýzu, podle níž se vyplatí zpoplatnit 4164 kilometrů silnic I. třídy a 990 km silnic II. třídy. O dva roky později v podstatě stejná čísla zahrnulo ministerstvo do své koncepce zpoplatněných úseků (ovšem bez silnic II. tříd) a v květnu roku 2016 další analýza společnosti Deloitte preferuje rozšíření na silnice I. a II. třídy, případně výběr bonitních tahů v kumulativní délce 4860 kilometrů pro silnice I. třídy a kumulativní délce 10 256 kilometrů pro silnice II. třídy. Když posléze vláda úkolovala ministra dopravy, dala mu rozsah 850–3000 kilometrů. Z toho vzniklo současných 900 kilometrů, tedy zjevně minimální varianta.


České fiasko: dálniční síť nebude hotová ani v roce 2050


Rozšíření mýta samozřejmě není jednoduché. Vykročit ze silnic první třídy znamená změnit legislativu a projednávat kroky s Unií. Časově to může zabrat několik let. A hlavně: ze všech analýz vyplývá, že čím více zpoplatněných úseků pro kamiony na silnicích nižších tříd bude, tím hůře vychází výpočet pro mikrovlnné technologie.

Je tak zřejmé, že v pozadí iniciativy krajů a Svazu průmyslu hraje roli stávající tendr na mýto. Jeho podmínkou je zpoplatnit oněch 900 kilometrů určených vládou. Pokud by podmínka vypadla, musel by se tendr shodit, což by znamenalo, že se nestihne dokončit, než vyprší nynější sporný dodatek s firmou Kapsch, která vybírá mýto jen díky prodloužení bývalého kontraktu (tedy neproběhlo výběrové řízení).

Kraje, jejichž snaha nápadně nahrává Kapschi, se obávají zvýšení dopravy, pokud ke stávajícím 230 kilometrům zpoplatněných „jedniček“ přibudou další. Kamiony se prý přesunou na silnice II. a III. třídy, které mají ve správě.

Ministerstvo dopravy již otevřelo obálky mýtného tendru. Tři ze čtyř nabídek byly výrazně pod odhadovanou cenou 29 miliard korun na provoz mýta po dobu deseti let. Mají se pohybovat mezi deseti a 15 miliardami korun.

Čtěte také:

Kapsch chce prodat státu svůj mýtný byznys v Česku

Najednou to jde. Kapsch zlevnil mýto

Šéf českého Kapsche Feix: Sliby SkyTollu nemají co dělat s realitou

Výkonný ředitel Kapsch Telematic Services CZ Karel Feix. ( Autor: Hynek Glos/Euro )



Čtěte také

 Dálnice v Česku - ilustrační foto

Havlíček: Zakázku na IT systém na dálniční známky zrušíme bez sankce. Nová bude jednodušší

Zakázka na IT systém k elektronickým dálničním známkám bude zrušena bez jakékoliv sankce.…

24. ledna 2020

 Zásobovací loď Viking Energy

Těžař Equinor bude zelenější. Začne provozovat první loď na čistý čpavkový pohon

Zásobovací loď Viking Energy se po modernizaci se stane první lodí na amoniakový…

24. ledna 2020

 Kandidáti na předsedu KDU-ČSL: europoslanec Tomáš Zdechovský, předseda lidoveckého poslaneckého klubu a místopředseda strany Jan Bartošek a poslanec Marian Jurečka,

Hledá se krizový manažer. Dva veteráni a nováček se utkají o post šéfa lidovců

KDU-ČSL volí nového předsedu. Střetnou se poslanci Marian Jurečka, Jan Bartošek a…

24. ledna 2020

Kryptoměny  Venezuelský prezident Nicolás Maduro představuje kryptoměnu petro

Maduro má plán na záchranu Venezuely. Otevře luxusní kryptoměnové kasino

Venezuelský prezident Nicolás Maduro se dál snaží zachránit ekonomickými problémy…

24. ledna 2020

 Nemocnice, ilustrační foto

Nemocnice pod palbou. Kyberútoků na zdravotnická zařízení přibývá

Nemocnice jsou pro hackery lákavým cílem. Už v minulosti si ověřili, že jsou nedostatečně…

24. ledna 2020

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 1 | Průměrné hodnocení: 5.00

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Zvýšení minimální mzdy daňovým pohledem
Jak vypočítat daň z nemovitých věcí v daňovém přiznání?
Pravděpodobné pojistné je opět vyšší
Růst průměrné mzdy - co všechno ovlivní v roce 2020?
Zaměstnanci a daně: roční zúčtování a slevy
Auta
Škoda potvrdila Octavii RS s hybridním pohonem. Odhalí ji…
VW Arteon Shooting Brake míří i k českým zákazníkům. Dorazí na podzim spolu s faceliftem
Elektrický a pro každodenní ježdění. Bugatti plánuje svůj druhý sériový model
Škoda Kodiaq vozí záchranáře nejen u nás, ale i v Británii
Nový ředitel Renault Trucks pro ČR a SR
Hry pro příležitostné hráče