Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Apartmán v Krkonoších: chalupa 21. století bez starostí a s výnosem

Pokud si pořídíte vlastní horský apartmán, můžete trávit zimní a letní dovolenou…

Zajímavosti o golfu, které jste nevěděli

Golf je vyhledávaným sportem, který se těší čím dál větší oblibě. Má dlouholetou tradici…

AAA Auto: Zdaleka nejen obchodník s ojetými vozy

Síť autocenter AAA Auto působí v České republice už bezmála třicet let. Aktivity firmy…

Mýtná brána
Mýtná brána
Autor: Koťátko Jiří/E15

Devět set kilometrů mýta navíc? Málo, ukazují analýzy

 Weikert 29. března 2018, 15:58  -  Petr Weikert
Mýtná brána
Mýtná brána
Autor: Koťátko Jiří/E15
29. března 2018, 15:58

Zatímco Svaz průmyslu i krajští hejtmani vedou boj za to, aby stát nezavedl na 900 kilometrů silnic první třídy mýto, dokumenty ministerstva dopravy ukazují, že je možné jít ještě mnohem dál. Státní kase se může vyplatit dokonce téměř pět tisíc kilometrů silnic první třídy plus více než deset tisíc kilometrů silnic druhé třídy. Přinést by to mělo navíc 2,5 miliardy korun ročně. Plánovaných 900 kilometrů bude znamenat zhruba 1,1 miliardy navíc.

Euro má k dispozici souhrn podkladů k rozšíření mýta, které si Ministerstvo dopravy nechalo zpracovat v minulých letech. Varianta vládou schválených devíti set kilometrů navíc, proti níž kraje protestují, tak vypadá jako dost kompromisní.

Už v roce 2011 za doby úřadování Radka Šmerdy v křesle ministra dostal jeho úřad na stůl analýzu, podle níž se vyplatí zpoplatnit 4164 kilometrů silnic I. třídy a 990 km silnic II. třídy. O dva roky později v podstatě stejná čísla zahrnulo ministerstvo do své koncepce zpoplatněných úseků (ovšem bez silnic II. tříd) a v květnu roku 2016 další analýza společnosti Deloitte preferuje rozšíření na silnice I. a II. třídy, případně výběr bonitních tahů v kumulativní délce 4860 kilometrů pro silnice I. třídy a kumulativní délce 10 256 kilometrů pro silnice II. třídy. Když posléze vláda úkolovala ministra dopravy, dala mu rozsah 850–3000 kilometrů. Z toho vzniklo současných 900 kilometrů, tedy zjevně minimální varianta.


České fiasko: dálniční síť nebude hotová ani v roce 2050


Rozšíření mýta samozřejmě není jednoduché. Vykročit ze silnic první třídy znamená změnit legislativu a projednávat kroky s Unií. Časově to může zabrat několik let. A hlavně: ze všech analýz vyplývá, že čím více zpoplatněných úseků pro kamiony na silnicích nižších tříd bude, tím hůře vychází výpočet pro mikrovlnné technologie.

Je tak zřejmé, že v pozadí iniciativy krajů a Svazu průmyslu hraje roli stávající tendr na mýto. Jeho podmínkou je zpoplatnit oněch 900 kilometrů určených vládou. Pokud by podmínka vypadla, musel by se tendr shodit, což by znamenalo, že se nestihne dokončit, než vyprší nynější sporný dodatek s firmou Kapsch, která vybírá mýto jen díky prodloužení bývalého kontraktu (tedy neproběhlo výběrové řízení).

Kraje, jejichž snaha nápadně nahrává Kapschi, se obávají zvýšení dopravy, pokud ke stávajícím 230 kilometrům zpoplatněných „jedniček“ přibudou další. Kamiony se prý přesunou na silnice II. a III. třídy, které mají ve správě.

Ministerstvo dopravy již otevřelo obálky mýtného tendru. Tři ze čtyř nabídek byly výrazně pod odhadovanou cenou 29 miliard korun na provoz mýta po dobu deseti let. Mají se pohybovat mezi deseti a 15 miliardami korun.

Čtěte také:

Kapsch chce prodat státu svůj mýtný byznys v Česku

Najednou to jde. Kapsch zlevnil mýto

Šéf českého Kapsche Feix: Sliby SkyTollu nemají co dělat s realitou

Výkonný ředitel Kapsch Telematic Services CZ Karel Feix. ( Autor: Hynek Glos/Euro )



Čtěte také

 Robert Fico

Fico čelí obvinění. Slovenská policie jej stíhá kvůli podpoře rasismu

Slovenská policie obvinila expremiéra a šéfa nejsilnější vládní strany Směr-sociální…

5. prosince 2019

Ilustrační foto

Chyby v čerpání u 9 z 10 projektů. Brusel vyzývá Česko k vlastnímu auditu

Závěrečná zpráva auditu Evropské komise k údajnému střetu zájmů premiéra Andreje Babiše…

5. prosince 2019

 Paroplynka Počerady, ilustrační foto

Spotřeba plynu v Česku roste. Paroplynka v Počeradech jede naplno

Cena plynu padá, elektřina z uhlí stojí více. Společnosti ČEZ proto vyplatí, aby plynové…

5. prosince 2019

Netopýr, ilustrační foto

Klima, nebo biodiverzita? Vědci řeší, jak ochránit netopýry před smrtícími turbínami

Má přednost ochrana klimatu před ochranou biodiverzity? Na tuto otázku se snaží odpovědět…

5. prosince 2019

Radar izraelské firmy Elta, ilustrační foto

Podepsáno. Česko nakoupí izraelské radary za tři a půl miliardy korun

Česká armáda koupí od Izraele osm mobilních 3D radiolokátorů za 3,5 miliardy korun. První…

5. prosince 2019

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 1 | Průměrné hodnocení: 5.00

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Stres je všudypřítomný. Jak se jej zbavit?
Do čeho Češi nejčastěji spoří a investují
Nechodíte rádi do banky? Nevadí, již nemusíte
Stovky korun protopíme zbytečně. Jak šetřit teplo?
Češi platí za teplo tři procenta z hrubé mzdy, pětkrát více než Němci
Auta
Nový mýtný systém v provozu
Tři roky, čtyři značky: Jozef Kabaň se ve skupině BMW neprosadil, vrací se pod křídla koncernu
VCHD Cargo investuje do vozového parku
V nejnovějších testech Euro NCAP opět zářila Tesla. Zato Volkswagenu Sharan upadly dveře
Srovnávací test: Honda CRF1000L Africa Twin Adventure Sports vs. BMW F 850 GS Adventure
Hry pro příležitostné hráče