Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Devět set kilometrů mýta navíc? Málo, ukazují analýzy

 Weikert 29. března 2018, 15:58  -  Petr Weikert
29. března 2018, 15:58

Zatímco Svaz průmyslu i krajští hejtmani vedou boj za to, aby stát nezavedl na 900 kilometrů silnic první třídy mýto, dokumenty ministerstva dopravy ukazují, že je možné jít ještě mnohem dál. Státní kase se může vyplatit dokonce téměř pět tisíc kilometrů silnic první třídy plus více než deset tisíc kilometrů silnic druhé třídy. Přinést by to mělo navíc 2,5 miliardy korun ročně. Plánovaných 900 kilometrů bude znamenat zhruba 1,1 miliardy navíc.

Euro má k dispozici souhrn podkladů k rozšíření mýta, které si Ministerstvo dopravy nechalo zpracovat v minulých letech. Varianta vládou schválených devíti set kilometrů navíc, proti níž kraje protestují, tak vypadá jako dost kompromisní.

Už v roce 2011 za doby úřadování Radka Šmerdy v křesle ministra dostal jeho úřad na stůl analýzu, podle níž se vyplatí zpoplatnit 4164 kilometrů silnic I. třídy a 990 km silnic II. třídy. O dva roky později v podstatě stejná čísla zahrnulo ministerstvo do své koncepce zpoplatněných úseků (ovšem bez silnic II. tříd) a v květnu roku 2016 další analýza společnosti Deloitte preferuje rozšíření na silnice I. a II. třídy, případně výběr bonitních tahů v kumulativní délce 4860 kilometrů pro silnice I. třídy a kumulativní délce 10 256 kilometrů pro silnice II. třídy. Když posléze vláda úkolovala ministra dopravy, dala mu rozsah 850–3000 kilometrů. Z toho vzniklo současných 900 kilometrů, tedy zjevně minimální varianta.


České fiasko: dálniční síť nebude hotová ani v roce 2050


Rozšíření mýta samozřejmě není jednoduché. Vykročit ze silnic první třídy znamená změnit legislativu a projednávat kroky s Unií. Časově to může zabrat několik let. A hlavně: ze všech analýz vyplývá, že čím více zpoplatněných úseků pro kamiony na silnicích nižších tříd bude, tím hůře vychází výpočet pro mikrovlnné technologie.

Je tak zřejmé, že v pozadí iniciativy krajů a Svazu průmyslu hraje roli stávající tendr na mýto. Jeho podmínkou je zpoplatnit oněch 900 kilometrů určených vládou. Pokud by podmínka vypadla, musel by se tendr shodit, což by znamenalo, že se nestihne dokončit, než vyprší nynější sporný dodatek s firmou Kapsch, která vybírá mýto jen díky prodloužení bývalého kontraktu (tedy neproběhlo výběrové řízení).

Kraje, jejichž snaha nápadně nahrává Kapschi, se obávají zvýšení dopravy, pokud ke stávajícím 230 kilometrům zpoplatněných „jedniček“ přibudou další. Kamiony se prý přesunou na silnice II. a III. třídy, které mají ve správě.

Ministerstvo dopravy již otevřelo obálky mýtného tendru. Tři ze čtyř nabídek byly výrazně pod odhadovanou cenou 29 miliard korun na provoz mýta po dobu deseti let. Mají se pohybovat mezi deseti a 15 miliardami korun.

Čtěte také:

Kapsch chce prodat státu svůj mýtný byznys v Česku

Najednou to jde. Kapsch zlevnil mýto

Šéf českého Kapsche Feix: Sliby SkyTollu nemají co dělat s realitou



Čtěte také

Kazašský prezident Nursultan Nazarbajev

„Nesmrtelný“ kazašský prezident Nazarbajev odstupuje, u moci byl téměř třicet let

Kazašský prezident Nursultan Nazarbajev dnes oznámil, že odstupuje z funkce hlavy státu.…

před 4 hodinami

 Brexit, ilustrační foto

Londýn připravuje žádost o odklad brexitu, Brusel požaduje jasný plán

Britská premiérka Theresa Mayová možná už v nejbližších hodinách pošle do Bruselu dopis,…

před 4 hodinami

 Senátor Ivo Valenta

Zákaz vlastnění médií se na senátora Valentu nevztahuje, rozhodl imunitní výbor

Senátní imunitní výbor zastavil disciplinární řízení se senátorem Ivem Valentou (za…

před 4 hodinami

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Počet hodnocení: 1 | Průměrné hodnocení: 5.00

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

ve spolupráci s
  • Koruna se letos výrazně pod 25 CZK/EUR nepodívá

  • Připsání zahraniční platby v řádu minut? Jde to!

  • Strašák jménem volatilita

  • Začnou přibývat nezaměstnaní?

  • Jak to, že většina prognóz loni nevyšla?

Finance
Je už čas přezout na letní?
Je zdaněn více alkohol a cigarety v Česku, či na Slovensku?
Jak ochránit sebe i nemovitost před nesolidním nájemníkem
6 otázek, na které se chcete zeptat, když uplatňujete slevu na manželku
Co dělat, když nemáte na splátku půjček?
Auta
Pobočka Geis pro balíkovou logistiku
Další pohled do budoucnosti: Takto by mohla vypadat Škoda Scala RS a sériový Vision iV
Top Gear opět dostal nové moderátory. Podívejte se na první ukázku z nadcházející série
Porsche obnoví výrobu 911 GT2 RS, protože se několik exemplářů utopilo v moři
Sklady dílů Škoda Auto Kvasiny vypadají jako kulisy sci-fi filmu. Díky robotům
Technologie
Facebook tajil informace o Cambridge Analytice. Má na krku žalobu i trestní vyšetřování
Nvidia uvádí Jetson Nano: konečně levná mini deska s procesorem Tegra. Byť starším
DVD, pevné disky nebo tiskárny by mohly zlevnit. Piráti chtějí zrušit „výpalné“
Průzkum ukazuje, že lidé se samořiditelných aut spíš bojí
ČTÚ uhájilo prostor pro čtvrtého operátora. V aukci pásma 700 MHz bude mít výhody
Hry pro příležitostné hráče