Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Český luxus ohromil svět: nabídky přicházejí z celého světa

Mezi zákazníky ANTORINI patří české a světové osobnosti, významní představitelé z oblasti…

Přemýšleli jste někdy o tom, jak při online nákupech ještě více ušetřit?

Ne vždy nám při nákupech v obchodech vydrží dobrá nálada po celý den. Hodně lidí, dlouhé…

Komunikace s úřady nyní jednoduše z mobilu či webu

Společnost QCM s.r.o. představuje systém na elektronickou komunikaci mezi občany a úřady.…

Elektrická koloběžka firmy Lime v Praze, ilustrační foto
Elektrická koloběžka firmy Lime v Praze, ilustrační foto
Autor: Tomáš Tkáčik / Profimedia.cz

Chatrnost, neukáznění uživatelé a další průšvihy elektrických koloběžek

16. listopadu 2018, 06:05  -  František Novák
Elektrická koloběžka firmy Lime v Praze, ilustrační foto
Elektrická koloběžka firmy Lime v Praze, ilustrační foto
Autor: Tomáš Tkáčik / Profimedia.cz
16. listopadu 2018, 06:05

Elektrické koloběžky se mají stát novým prostředkem udržitelné dopravy ve městech. Neprodukují v ulicích emise oxidů dusíku a uhlíku, jsou tiché, nezpůsobují zácpy. Jeden z průkopníků tohoto druhu dopravy, firma Lime, nabízí pronájem koloběžek od konce září i v Praze. Potýká se ale s celou řadou problémů.

Na konci září americká firma Lime ohlásila, že vstupuje na trh v Praze a česká metropole se stává prvním městem ve střední a východní Evropě, kde bude nabízet své služby. Firma, která vznikla v roce 2017 v Kalifornii, zdůrazňuje, že mění městkou mobilitu a nabízí lidem šetrnější, efektivnější a cenově dostupnější dopravu, která zlepšuje udržitelnost měst.

S radnicí Prahy 22. září podepsala memorandum o porozumění, jež zakládá na další spolupráci s hlavním městem. Nicméně od té doby se na firmu Lime valí vlna kritiky. Jaké jsou největší problémy, kterým musí sektor elektrických koloběžek v poslední době čelit?

1: Koloběžky se rozpadávají

Koloběžky, které vyrábí čínská firma Okai, jsou chatrné. Společnost Lime už oznámila, že je globálně stáhne ze své nabídky a nahradí je novějšími modely. Provozní manažer firmy Lime v České republice Ondřej Široký na dotaz redakce Euro.cz potvrdil, že se v menším rozsahu problém týká i Prahy. O problému rozpadajících se koloběžek psal americký deník The Washington Post.

Nejde o první problém, Lime už musela řešit stažení modelu Segway Ninebot, u kterého hrozilo riziko vzplanutí baterie. Americký deník napsal, že na bezpečnostní problémy upozorňovali spolupracovníci firmy, kteří koloběžky po městech sbírají a dobíjejí je, už několik měsíců. Vedení firmy na výtky reagovalo laxně. Jeden z amerických „dobíječů“ uvedl, že asi pětina koloběžek, které sbírá, je rozlomená.

2: Stížnosti chodců

S elektrickou koloběžkou by člověk správně neměl jezdit po chodníku. Přesto mnoho zákazníků toto doporučení nerespektuje a ohrožuje chodce. Maximální rychlost koloběžky firmy Lime je 24 kilometrů za hodinu, takže se nejedná o neškodnou hračku. Sám Široký uvedl, že společnost nepočítala s tím, že lidé budou po chodnících jezdit a nebudou respektovat dopravní předpisy. Firma chce celosvětově vydat na kampaň Respect the Ride 3 miliony dolarů (69 milionů korun).

Český zákon na uživatele elektrických koloběžek pohlíží jako na cyklisty. Za jízdu po chodníku jim hrozí pokuta až dva tisíce korun. V praxi ale městští strážníci většinou takové chování nepokutují. Policisté zase namítají, že nemají radar, aby mohli změřit rychlou jízdu uživatelů e-koloběžek a hříšníky nestaví.


Praha 1 se snažila regulovat elektrické koloběžky, respektive cyklisty, plošným zákazem:

Úspěch aktivistů. Soud zrušil omezení cyklistů v centru Prahy


3: Smrtelná zranění

Používání elektrických koloběžek (ve Spojených státech to je kromě firmy Lime také Bird a Skip) způsobilo od jara 2018 ve Spojených státech dvě smrtelná zranění a desítky dalších vážných nebo méně vážných úrazů. Ve Francii to bylo od roku 2017 pět smrtelných zranění.

Společnost Lime doporučuje zákazníkům, aby používali helmy. Měli by mít u sebe také řidičský průkaz.

4: Plošná regulace?

Elektrickým koloběžkám může hrozit to, co potkalo vozítka segway. Jejich provoz magistrát Prahy plošně zakázal v širším centru. Spor není u konce, Nejvyšší správní soud v červnu vyhověl kasační stížnosti provozovatelů vozítek segway a spor se vrací k městskému soudu. Provozovatelé vozítek tvrdí, že Praha nedokáže prosadit dodržování pravidel pro tento druh přepravy.

Radnice Prahy 2 provoz elektrických koloběžek už po stížnostech občanů na svém území zakázala. Společnost Lime musí zajistit, aby byly odkládány na vyhrazených místech.

K regulaci přistoupilo i Německo. Speciální zákon od ledna 2019 elektrickým koloběžkám zakazuje jízdu po chodníku. Mohou jezdit pouze po cyklostezkách, případě po silnici. Dosud naopak koloběžky na silnici nesměly.

San Francisko zase přistoupilo k regulaci počtu koloběžek. Licenci na provozování mají jen dvě firmy a každá jich může mít v ulicích maximálně 650. Provozovatel musí navíc prokázat, že s radnicí spolupracuje na bezpečném používání koloběžek.

Jak Lime prezentuje své koloběžky:
● Lime-S je lehká, ale přitom poměrně robustní elektrická koloběžka vyvinutá ve spolupráci se společností Segway. Má dvě 8palcové pogumované pneumatiky, přední a zadní brzdu, přední a zadní světla, plus brzdové a škrtící páky.
● Maximální rychlost je 24 km/h. Maximální dojezd s plně nabitou baterií přibližně 50 kilometrů.
● Minimální věk pro jízdu na e-koloběžce je 18 let.
● Čeští zákazníci se mohou v případě potřeby obrátit na telefonní nebo online zákaznickou linku.
● Na koloběžkách je možné jezdit mezi 9. a 21. hodinou, tedy předtím než budou sesbírány a odvezeny k nabití, resp. případné noční údržbě. Ráno budou od 6:30 opět připraveny v ulicích.
● Zaměstnanci Lime jsou povinni neustále hledat špatně zaparkované nebo poškozené koloběžky a v případě potřeby je sesbírat. Společnost tím zajišťuje, že zařízení budou vždy v nejlepším stavu.

Zdroj: Lime

Související články:

Pomalý rozjezd. Elektromobilita v Česku je pořád v plenkách

Pivní kola nesmí do Letenských sadů. Obtěžují návštěvníky parku


Čtěte také

Události Neprůstřelná skla palbě odolala

Oříškář je varoval. Před patnácti lety odrazili čeští policisté v Iráku útok na diplomatický vůz

Před patnácti lety došlo k prvnímu teroristickému útoku proti České republice. Naši…

před 1 hodinou

Ilustrační foto

Čistý zisk bank stoupl letos o 1,7 miliardy korun na 45,6 miliardy

Bankám a spořitelnám v Česku v prvním pololetí stoupl souhrnný čistý zisk meziročně o 1,7…

před 1 hodinou

 Britský premiér Boris Johnson

Británie udělala v jednáních s EU o irské pojistce obrovský pokrok, tvrdí Johnson

Británie učinila obrovský pokrok v jednáních s Evropskou unií o takzvané irské pojistce,…

před 1 hodinou

 Virtuální realita, ilustrační foto

Lepší než doopravdy: Česko zaujalo přední místo v byznysu s „chytrou“ virtuální realitou

Řada českých firem a projektů dokazuje, že virtuální realita zdaleka neznamená jen porno…

před 1 hodinou

 Beat Saber je nejúspěšnější hrou ve virtuální realitě

Fenomén Beat Saber. Čeští vývojáři vytvořili nejúspěšnější hru ve virtuální realitě

Vizionáři. Jiné slovo nevystihuje trojici Ján Illavský, Vladimír Hrinčár a Jaroslav Beck…

před 1 hodinou

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 1 | Průměrné hodnocení: 5.00

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Školkovné na děti nás nevytrhne, vymíráme
Kdy budou podzimní prázdniny?
Stěžujete si na zprostředkovatele energetických aukcí? Čím vám komplikují život?
Co je dobré vědět o zkráceném úvazku v 10 bodech?
Čeká banky digitální revoluce?
Auta
Vytlačovací rám policejních Octavií vyvolal pozdvižení.…
Elektrická dodávka z londýnského taxi
Na návštěvě v Trnavě: Jak se vyrábí nový Peugeot 208
Řidič dálniční formule může přijít o papíry na půl roku. Za to, že ohrožoval provoz chybějící značkou
VW manipuloval měření emisí i u novějších motorů normy Euro 6, tvrdí německá stanice
Hry pro příležitostné hráče