Chatrnost, neukáznění uživatelé a další průšvihy elektrických koloběžek - Euro.cz

Zprávy

Přihlášení

Chatrnost, neukáznění uživatelé a další průšvihy elektrických koloběžek

,
Chatrnost, neukáznění uživatelé a další průšvihy elektrických koloběžek
Zdroj: Tomáš Tkáčik / Profimedia.cz

Elektrické koloběžky se mají stát novým prostředkem udržitelné dopravy ve městech. Neprodukují v ulicích emise oxidů dusíku a uhlíku, jsou tiché, nezpůsobují zácpy. Jeden z průkopníků tohoto druhu dopravy, firma Lime, nabízí pronájem koloběžek od konce září i v Praze. Potýká se ale s celou řadou problémů.

Na konci září americká firma Lime ohlásila, že vstupuje na trh v Praze a česká metropole se stává prvním městem ve střední a východní Evropě, kde bude nabízet své služby. Firma, která vznikla v roce 2017 v Kalifornii, zdůrazňuje, že mění městkou mobilitu a nabízí lidem šetrnější, efektivnější a cenově dostupnější dopravu, která zlepšuje udržitelnost měst.

S radnicí Prahy 22. září podepsala memorandum o porozumění, jež zakládá na další spolupráci s hlavním městem. Nicméně od té doby se na firmu Lime valí vlna kritiky. Jaké jsou největší problémy, kterým musí sektor elektrických koloběžek v poslední době čelit?

1: Koloběžky se rozpadávají

Koloběžky, které vyrábí čínská firma Okai, jsou chatrné. Společnost Lime už oznámila, že je globálně stáhne ze své nabídky a nahradí je novějšími modely. Provozní manažer firmy Lime v České republice Ondřej Široký na dotaz redakce Euro.cz potvrdil, že se v menším rozsahu problém týká i Prahy. O problému rozpadajících se koloběžek psal americký deník The Washington Post.

Nejde o první problém, Lime už musela řešit stažení modelu Segway Ninebot, u kterého hrozilo riziko vzplanutí baterie. Americký deník napsal, že na bezpečnostní problémy upozorňovali spolupracovníci firmy, kteří koloběžky po městech sbírají a dobíjejí je, už několik měsíců. Vedení firmy na výtky reagovalo laxně. Jeden z amerických „dobíječů“ uvedl, že asi pětina koloběžek, které sbírá, je rozlomená.

2: Stížnosti chodců

S elektrickou koloběžkou by člověk správně neměl jezdit po chodníku. Přesto mnoho zákazníků toto doporučení nerespektuje a ohrožuje chodce. Maximální rychlost koloběžky firmy Lime je 24 kilometrů za hodinu, takže se nejedná o neškodnou hračku. Sám Široký uvedl, že společnost nepočítala s tím, že lidé budou po chodnících jezdit a nebudou respektovat dopravní předpisy. Firma chce celosvětově vydat na kampaň Respect the Ride 3 miliony dolarů (69 milionů korun).

Český zákon na uživatele elektrických koloběžek pohlíží jako na cyklisty. Za jízdu po chodníku jim hrozí pokuta až dva tisíce korun. V praxi ale městští strážníci většinou takové chování nepokutují. Policisté zase namítají, že nemají radar, aby mohli změřit rychlou jízdu uživatelů e-koloběžek a hříšníky nestaví.


Praha 1 se snažila regulovat elektrické koloběžky, respektive cyklisty, plošným zákazem:

Úspěch aktivistů. Soud zrušil omezení cyklistů v centru Prahy

 Česká republika se v indexu kvality života umístila  na 26. místě, ilustrační foto


3: Smrtelná zranění

Používání elektrických koloběžek (ve Spojených státech to je kromě firmy Lime také Bird a Skip) způsobilo od jara 2018 ve Spojených státech dvě smrtelná zranění a desítky dalších vážných nebo méně vážných úrazů. Ve Francii to bylo od roku 2017 pět smrtelných zranění.

Společnost Lime doporučuje zákazníkům, aby používali helmy. Měli by mít u sebe také řidičský průkaz.

4: Plošná regulace?

Elektrickým koloběžkám může hrozit to, co potkalo vozítka segway. Jejich provoz magistrát Prahy plošně zakázal v širším centru. Spor není u konce, Nejvyšší správní soud v červnu vyhověl kasační stížnosti provozovatelů vozítek segway a spor se vrací k městskému soudu. Provozovatelé vozítek tvrdí, že Praha nedokáže prosadit dodržování pravidel pro tento druh přepravy.

Radnice Prahy 2 provoz elektrických koloběžek už po stížnostech občanů na svém území zakázala. Společnost Lime musí zajistit, aby byly odkládány na vyhrazených místech.

K regulaci přistoupilo i Německo. Speciální zákon od ledna 2019 elektrickým koloběžkám zakazuje jízdu po chodníku. Mohou jezdit pouze po cyklostezkách, případě po silnici. Dosud naopak koloběžky na silnici nesměly.

San Francisko zase přistoupilo k regulaci počtu koloběžek. Licenci na provozování mají jen dvě firmy a každá jich může mít v ulicích maximálně 650. Provozovatel musí navíc prokázat, že s radnicí spolupracuje na bezpečném používání koloběžek.

Jak Lime prezentuje své koloběžky:
● Lime-S je lehká, ale přitom poměrně robustní elektrická koloběžka vyvinutá ve spolupráci se společností Segway. Má dvě 8palcové pogumované pneumatiky, přední a zadní brzdu, přední a zadní světla, plus brzdové a škrtící páky.
● Maximální rychlost je 24 km/h. Maximální dojezd s plně nabitou baterií přibližně 50 kilometrů.
● Minimální věk pro jízdu na e-koloběžce je 18 let.
● Čeští zákazníci se mohou v případě potřeby obrátit na telefonní nebo online zákaznickou linku.
● Na koloběžkách je možné jezdit mezi 9. a 21. hodinou, tedy předtím než budou sesbírány a odvezeny k nabití, resp. případné noční údržbě. Ráno budou od 6:30 opět připraveny v ulicích.
● Zaměstnanci Lime jsou povinni neustále hledat špatně zaparkované nebo poškozené koloběžky a v případě potřeby je sesbírat. Společnost tím zajišťuje, že zařízení budou vždy v nejlepším stavu.

Zdroj: Lime

Související články:

Pomalý rozjezd. Elektromobilita v Česku je pořád v plenkách

Pivní kola nesmí do Letenských sadů. Obtěžují návštěvníky parku

Pivní kolo v centru Prahy