Pomalý rozjezd. Elektromobilita v Česku je pořád v plenkách - Euro.cz

Předplatné

  • 49x týdeník Euro
  • 30x Speciál
  • Přístup k premium článkům
  • Web bez reklam
  • Týdeník v elektronické podobě
Výhody předplatného

Přihlášení

Pomalý rozjezd. Elektromobilita v Česku je pořád v plenkách

,
Pomalý rozjezd. Elektromobilita v Česku je pořád v plenkách
Zdroj: Ondřej Hergesell

Elektromobilů a hybridů se v Česku pořád prodává jen zlomek. Čeká se hlavně na nové modely od Škody.

Internetový obchod Alza prodal už tisíce elektrických koloběžek, stovky elektroboardů, desítky elektromotorek a elektroskútrů, ale jen dva elektromobily Tesla. Příklad Alzy ukazuje, že elektromobilita je v Česku pořád v plenkách. A ani celková čísla nejsou nijak povzbudivá. Letos se (do konce září) v tuzemsku zaregistrovalo 469 elektromobilů. A i když je to proti minulému roku nárůst víc než o polovinu, pořád je to jen 0,34 procenta (a to počítáme elektromobily i hybridy dohromady) všech v tuzemsku zaregistrovaných aut.

 Tržní podíl elektromobilů v Česku

Do Norska, kde tvoří elektrické vozy zhruba 60 procent všech nově registrovaných aut, máme hodně daleko. Norové ale vozy na elektřinu štědře dotují, respektive výrazně zdanili spalovací motory a elektrovozům daně odpouštějí.

I v Česku by se mohli elektromobilisté dočkat státní podpory. Díky nedávno schválené novele silničního zákona budou moct čeští majitelé elektromobilů, hybridů, plug-in hybridů a potažmo i vodíkových aut od dubna 2019 zažádat o speciální registrační značku, která bude začínat písmeny EL. Ministerstvo dopravy v budoucnu počítá s tím, že majitelům této značky budou odpuštěny dálniční poplatky a dostanou možnost využívat vyhrazené pruhy.

 Nově registrované elektromobily v Česku

Současně stát podporuje výstavbu infrastruktury nabíjecích stanic, jichž má do roku 2020 vzniknout až 1200. Problém je v tom, že jen 500 bude tzv. rychlonabíjecích. „I ve srovnání se státy střední a východní Evropy je v Česku přístup hodně konzervativní, budují se nabíjecí stanice o výkonu 50 kW, které za chvíli budou nedostatečné,“ říká Kateřina Sirotková, výkonná ředitelka Asociace elektromobility a inovativních technologií.

Podnikatelé pak sice mohou zažádat o podporu na pořízení elektromobilů nebo nabíjecích stanic z dotačního programu OPPIK, ale automobilky zatím nenabízejí dostatek elektromobilních užitkových vozů. Podnikatelé tak třeba mají podanou žádost o podporu, ale i kvůli složitému procesu schvalování vyčkávají.

 Nejprodávanější elektromobily v Česku

Radostnější situace je na trhu osobních elektromobilních vozů s dojezdem 300 kilometrů a více, kterých se na trhu dá koupit celá řada. Své modely postupně představuje Hyundai, Kia či Nissan. Zlom by pak mohla přinést Škoda Auto, která první ryze elektrický model vycházející z loňské studie Vision E nabídne na konci roku 2020. Má mít dojezd 600 kilometrů a kufr o objemu 560 litrů. V roce 2020 chce Škodovka prodat dva tisíce elektromobilů a hybridů a v roce 2025 chce mít deset modelů na elektrický pohon, z toho šest čistých elektromobilů.

 Počet veřejných nabíječek v Česku

Dále čtěte:

Svět v roce 2040: díky elektromobilům klesne spotřeba ropy o 7 procent

Rekordní Tesla. Ve třetím čtvrtletí vyrobila přes 80 tisíc elektromobilů

Vyplatí se ojetý elektromobil, nebo hybrid? Záleží, jaké máte priority

Ohodnoťte tento článek
Diskuze