Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Víte, jak sedět, aby vám práce nezničila zdraví?

Nedostatek pohybu a špatné pracovní podmínky vážně ohrožují naše zdraví. To sice všichni…

Podzimní novinky na silnici od 1.10.2018

Přichází podzim a měli bychom připravit naše vozidlo na studenější období. Kromě změny…

Podnikání s s.r.o. s sebou přináší mnohé výhody

Jestliže už nějaký ten pátek podnikáte jako osoba samostatně výdělečná činná, možná je…

Piloty Air Berlin čekají zlé časy. Nízké platy pilotů ohrožují i pasažéry, varují

23. října 2017, 14:00  -  frn
23. října 2017, 14:00

Piloti ze zkrachovalé firmy Air Berlin, kterou převzala německá Lufthansa, mají nabídku létat v dceřiné firmě Lufthansy Eurowings. Podle odborů jim ale hrozí zhoršení platových podmínek až o 40 procent.

Piloty ze zkrachovalé firmy Air Berlin čekají nejisté vyhlídky a budou muset počítat s tím, že si platově pohorší. Firma má totiž přejít pod Eurowings, což je nízkonákladová odnož největší německé aerolinky Lufthansa. A její platy jsou o hodně nižší než byly v Air Berlin.

U Eurowings se budou muset piloti vyrovnat s poklesem platu až o 40 procent, uvedl německý Welt o odkazem na studii odborové organizace pilotů Cockpit, která v září 2017 srovnávala platy německých aerolinek.

Návrh důvěrné kolektivní smlouvy Eurowings přináší pak podle pilotů mnohem nižší ohodnocení. Jeden z oslovených pilotů dokonce varoval před tím, že se „jedná o bezpečnostní riziko pro piloty i pasažéry“.


Šéfovi Ryanair se nelíbí protežování Lufthansy na německém trhu:

„Banánová republika Německo“. Ryanairu vadí protekce Lufthansy


U Air Berlin létalo 1500 pilotů. K Eurowings zatím přešlo okolo desítky pilotů, kteří měli existenční problémy a potřebovali nutně peníze. Dalších asi padesát pilotů odešlo ke konkurenci.

Spory ohledně výše platů se řeší u Lufthansy léta. Aerolinka argumentuje tím, že je těžké konkurovat nízkonákladovým společnostem. Vysoké paušální mzdy pilotů Lufthansy byly jedním z důvodů, proč manažeři největší německé společnosti vybudovali levnější variantu Eurowings.

Srovnání ročních platů pilotů (v eurech, včetně bonusů)
Air Berlin Eurowings
Po 1 roce 115 016 93 526
Po 2 letech 120 325 100 475
Po 10 letech 137 766 123 115
Po 31 letech (Air Berlin) a 22 letech (Eurowings) 192 205 157 918

Zdroj: Cockpit/Die Welt

Odborové sdružení pilotů Cockpit ve své studii porovnalo platy Air Berlin, Eurowings, Condor a Easyjet, aby mělo podklady pro diskuzi s Lufthansou a případně dalšími společnostmi, které mají o piloty zájem. U Eurowings platy vycházejí nejhůře. Nováček tu bere 53 730 eur ročně jako základní plat, což odpovídá asi 115 tisícům korun měsíčně. Piloti nalétají mnohem více hodin, než je předepsaných 70 měsíčně, často i více než 160 hodin, stěžují si odboráři.

Nabídka platů od Lufthansy je podle mluvčího Cockpitu Markuse Wahla nedůstojná. „Piloti by se měli ucházet o místa jako žáčci a kývnout na snížení platů o 40 procent,“ nelíbí se mu. Proto zatím k Eurowings přešlo jen několik pilotů.

Se stížnostmi pilotů se musela letos vyrovnávat i irská nízkonákladová společnost Ryanair. Nakonec musela pilotům zvýšit platy, aby neodešli jinam. Kvůli čerpání dovolených už v září zrušila irská společnost tisíce letů.

Dále čtěte:

Útok na peněženky. Ryanair omezí komfort cestujících a zpřísní kontroly zavazadel

Travel Service koupí podíly státu a Korean Air a ovládne ČSA.



Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Počet hodnocení: 3 | Průměrné hodnocení: 5.00

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Čtěte také

Komentáře

Finance
Chci podnikat. Živnost, nebo s. r. o. ?
Otestujte se: Co všechno víte o měnovém kurzu?
Kdy bude daň z nemovitých věcí v roce 2019 platit nájemce?
Příští rok si do zahraničí zavoláte levněji
Jak se vám bude počítat důchod, když nepracujete na hlavní pracovní poměr
Auta
Řetězec OBI se rozhodl pro Opel Movano
Bitva o výnosný byznys: STK bojují s vládou, autoservisy i mezi sebou
Podívejte se, jak to vypadá, když někdo pojede na červenou a vy budete mít smůlu
e-Turbo míří Z Formule 1 do sériových aut. Čtyřválcům by mohlo dát přes 400 koní
Sedm zbytečných chyb, kterými ostatním ztěžujete (nejen) zimní cesty autem
Technologie
Nvidia dává k GeForce RTX zadarmo hru Battlefield V, první s raytracingovou grafikou
Tip na aplikaci: Profiler sleduje hardware smartphonu v reálném čase
Chce i ke hvězdám? SpaceX přejmenovalo raketu BFR na Starship
Akce roku na OLED televizi, 55″ 4K od LG jen za 30 000 Kč [Black Friday]
Pro práci i zábavu. Šest nejlepších tabletů, které lze koupit pod stromeček
Hry pro příležitostné hráče