Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Pomozte ochránit uživatele internetu a zachovat svobodný internet

12. září se bude v Evropském parlamentu hlasovat o evropské směrnici o autorském právu.…

Konference o coworkingu TechoCon 2018

Kanceláře se čím dál rychleji mění, práce v nich stejně tak. Jak funguje moderní…

Konec výmluvám a začátek mluvení anglicky se blíží!

Lidský druh je mistrem ve vymlouvání se. Vymlouváme se na počasí, na únavu, na děti, na…

Piloty Air Berlin čekají zlé časy. Nízké platy pilotů ohrožují i pasažéry, varují

23. října 2017, 14:00  -  frn
23. října 2017, 14:00

Piloti ze zkrachovalé firmy Air Berlin, kterou převzala německá Lufthansa, mají nabídku létat v dceřiné firmě Lufthansy Eurowings. Podle odborů jim ale hrozí zhoršení platových podmínek až o 40 procent.

Piloty ze zkrachovalé firmy Air Berlin čekají nejisté vyhlídky a budou muset počítat s tím, že si platově pohorší. Firma má totiž přejít pod Eurowings, což je nízkonákladová odnož největší německé aerolinky Lufthansa. A její platy jsou o hodně nižší než byly v Air Berlin.

U Eurowings se budou muset piloti vyrovnat s poklesem platu až o 40 procent, uvedl německý Welt o odkazem na studii odborové organizace pilotů Cockpit, která v září 2017 srovnávala platy německých aerolinek.

Návrh důvěrné kolektivní smlouvy Eurowings přináší pak podle pilotů mnohem nižší ohodnocení. Jeden z oslovených pilotů dokonce varoval před tím, že se „jedná o bezpečnostní riziko pro piloty i pasažéry“.


Šéfovi Ryanair se nelíbí protežování Lufthansy na německém trhu:

„Banánová republika Německo“. Ryanairu vadí protekce Lufthansy


U Air Berlin létalo 1500 pilotů. K Eurowings zatím přešlo okolo desítky pilotů, kteří měli existenční problémy a potřebovali nutně peníze. Dalších asi padesát pilotů odešlo ke konkurenci.

Spory ohledně výše platů se řeší u Lufthansy léta. Aerolinka argumentuje tím, že je těžké konkurovat nízkonákladovým společnostem. Vysoké paušální mzdy pilotů Lufthansy byly jedním z důvodů, proč manažeři největší německé společnosti vybudovali levnější variantu Eurowings.

Srovnání ročních platů pilotů (v eurech, včetně bonusů)
Air Berlin Eurowings
Po 1 roce 115 016 93 526
Po 2 letech 120 325 100 475
Po 10 letech 137 766 123 115
Po 31 letech (Air Berlin) a 22 letech (Eurowings) 192 205 157 918

Zdroj: Cockpit/Die Welt

Odborové sdružení pilotů Cockpit ve své studii porovnalo platy Air Berlin, Eurowings, Condor a Easyjet, aby mělo podklady pro diskuzi s Lufthansou a případně dalšími společnostmi, které mají o piloty zájem. U Eurowings platy vycházejí nejhůře. Nováček tu bere 53 730 eur ročně jako základní plat, což odpovídá asi 115 tisícům korun měsíčně. Piloti nalétají mnohem více hodin, než je předepsaných 70 měsíčně, často i více než 160 hodin, stěžují si odboráři.

Nabídka platů od Lufthansy je podle mluvčího Cockpitu Markuse Wahla nedůstojná. „Piloti by se měli ucházet o místa jako žáčci a kývnout na snížení platů o 40 procent,“ nelíbí se mu. Proto zatím k Eurowings přešlo jen několik pilotů.

Se stížnostmi pilotů se musela letos vyrovnávat i irská nízkonákladová společnost Ryanair. Nakonec musela pilotům zvýšit platy, aby neodešli jinam. Kvůli čerpání dovolených už v září zrušila irská společnost tisíce letů.

Dále čtěte:

Útok na peněženky. Ryanair omezí komfort cestujících a zpřísní kontroly zavazadel

Travel Service koupí podíly státu a Korean Air a ovládne ČSA.



Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Počet hodnocení: 3 | Průměrné hodnocení: 5.00

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Čtěte také

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Platíte víc za vlak kvůli slevě pro studenty a důchodce?
Za černý odběr elektřiny jsou vysoké pokuty. Jak se mu vyhnout?
Kdy se v ČR zakáží zvířata v cirkusech?
Práva poškozených při dopravní nehodě: kdy se nevyplatí policii nevolat?
Máte alergii na podzim?
Auta
Bude elektrické retro novou módou? Nejen Peugeot 504…
Elektrický VW I.D. Buzz Cargo zastane roli řidiče i skladníka. Na trh přijde za tři roky
Od Felicie po Octavii RS: 10 nejlepších ojetin značky Škoda
Opel Combo Life je zajímavá alternativa k MPV (české ceny + první jízdní dojmy)
Jaguar E-Type, Range Rover a Land Rover Series I: Za volantem britských klasiků
Technologie
Skype 8 nabídne pokročilejší správu stavových zpráv a jasnější indikaci aktivity
31,5″ 4K monitor od Philipsu s DisplayHDR 600 a USB-C dokovací stanicí. Má i Ethernet
Chrome 69 už části adres URL neskrývá. Chrome 70 s tím znovu začne, komunita nesouhlasí
Intel oživuje 22nm proces. Čipset H310C bude asi přeznačený křemík H110
Smartphony mají všichni, OnePlus se pouští do výroby televizorů
Hry pro příležitostné hráče