Německé dráhy chtějí zkrátit zpoždění. Chybějí jim na to miliardy eur - Euro.cz

Předplatné

  • 49x týdeník Euro
  • 30x Speciál
  • Přístup k premium článkům
  • Web bez reklam
  • Týdeník v elektronické podobě
Výhody předplatného

Přihlášení

Německé dráhy chtějí zkrátit zpoždění. Chybějí jim na to miliardy eur

,
Německé dráhy chtějí zkrátit zpoždění. Chybějí jim na to miliardy eur
Zdroj: Sebastian Kahnert/dpa-Zentralbild/dpa / Profimedia

Německá železnice Deutsche Bahn plánuje investovat do personálu, vlaků i kolejí, aby spoje jezdily přesněji a nenabíraly zpoždění. Investice v příštích pěti letech se má navýšit o 5 miliard eur. Většinu z této sumy ale koncern nemá. Pravděpodobná je částečná privatizace některých částí společnosti. Spekuluje se o prodeji dceřiné firmy Arriva.

Německému železničnímu státnímu přepravci Deutsche Bahn chybí na investice do roku 2023 přibližně 4 miliardy eur (103 miliard korun), uvedl německý deník Süddeutsche Zeitung s odkazem na informace dozorčí rady společnosti.

Firma přitom v letech 2019 až 2023 plánuje zvýšit investice o 5 miliard eur (129 miliard korun) do personálu, nových vlaků i tratí, aby zlepšila své služby, zejména dochvilnost vlaků, ale také navýšila objem nákladní dopravy.

Bez výrazných úspor ale nebude možné plány realizovat, napsal deník. Z vlastních zdrojů může zajistit jen jednu pětinu. Kde vezme zbytek, je otevřené. Spoléhat na zvýšení dotace od německé vlády nemůže, je to nepravděpodobný scénář. Navýšit dluh je také nepravděpodobné, protože již nyní se zadlužení Deutsche Bahn pohybuje okolo 20 miliard eur (516 miliard korun).


Německé dráhy míří do vesmíru. Stačilo by, aby vlaky nehořely a jezdily včas, stěžují si kritici

Požár vlaku ICE 3 nedaleko města Montabaur omezil provoz na vysokorychlostní trati.


Nabízí se částečná privatizace koncernu, například dceřiné firmy Arriva, která působí také v České republice. Prodej ziskových částí koncernu nicméně kritizuje vládní strana SPD.

Na rok 2018 německé dráhy plánovaly investovat do infrastruktury a nových železničních koridorů 9,3 miliardy eur (232 miliard korun). Meziročně to bylo o 800 milionů eur více.

Německé dráhy jsou stále častěji kritizovány za zpoždění vlaků. V listopadu se přesnost vlaků snížila na 70,4 procenta, v říjnu to bylo 71,8 procenta.

Mnoha zákazníků drah se dotkla také výstražná stávka zaměstnanců Deutsche Bahn v pondělí 10. prosince. Čtyřhodinová stávka vedla ke zpoždění nebo zrušení 1400 vlaků, včetně vlaků spojujících Berlín a Prahu. Železniční odbory požadují růst platů o 7,5 procenta a nevylučují další stávky.

Dále čtěte:

Nákladní vlak budoucnosti má jet rychlostí 400 km/h. Zboží z Číny přiveze za tři dny

Ve Velimi testují nové vlaky pro Anglii. Jezdí na naftu i elektřinu

Drážní gigant se pere i o silnice. Zákazníky Deutsche Bahn vozí elektrotaxíky

Velké srovnání evropských železnic: České dráhy mají nejlepší jídlo

 Jídelní vůz Českých drah

Ohodnoťte tento článek
Diskuze