Čeští zbrojaři ostrouhají. Obrana ruší zakázku na modernizaci děl za 1,27 miliardy

Ondřej Stratilík 05. února, 10:35  -  Ondřej Stratilík
05. února, 10:35

Třiatřicet houfnic DANA, které měla zmodernizovat firma Tatra Trucks spolu s STV Group, vojsko do opraven nepošle. Místo toho se soustředí na nákup zbrusu nových děl s ráží NATO.

“Systémy DANA neodpovídají ráži a dostřelem standardům NATO. Modernizovat je jen kvůli zásobám munice ve skladech - jak je mi odůvodňováno - není řešení ani to neopravňuje případnou veřejnou zakázku,” sdělila Euru ministryně obrany Karla Šlechtová (za ANO). Jedním dechem dodala, že na současných, tedy nemodernizovaných houfnicích, je možné i dál cvičit a munici tak stále využívat.

Modernizační zakázku přitom česká vláda posvětila už loni v červenci. Projekt za 1,27 miliardy korun měla zastřešit firma Tatra Trucks napojená na miliardáře Jaroslava Strnada. Díky úpravám měly houfnice DANA získat větší palebnou rychlost, delší dostřel a počítalo se i se zvýšením bezpečnosti a balistické ochrany posádky.

„Na základě kvalifikovaného odborného posouzení a marketingového průzkumu, v rámci kterého byly osloveny domácí společnosti, bude veřejná zakázka zadána společnosti Tatra Trucks,“ stálo tehdy v dokumentu ministerstva obrany pro kabinet.


Armáda bez výdělku: český „Air Force One“ půjde do muzea


Nicméně nyní Karla Šlechtová tvrdí, že tohle řešení není nejlepší: “Pokud chceme mít moderní armádu, musí být moderní i její výzbroj. Nebráním se nákupu většího počtu nových děl splňujících standardy NATO.”

Ministerstvo obrany tak předvádí už několikátý výkrut. Zatímco v Koncepci výstavby Armády ČR (KVAČR), která vznikala po nástupu Martina Stropnického do čela resortu, se mluví o nákupu zbrusu nových samohybných děl, po několika měsících resort tenhle plán změnil. Kvůli nedostatku financí se rozhodl pro modernizaci systémů DANA. A nyní se tedy opět vrací ke kompletnímu přezbrojení.

„Potvrzujeme, že jsme obdrželi od Ministerstva obrany ČR informaci o zrušení zakázky na modernizaci houfnic DANA,“ reaguje Andrej Čírtek, mluvčí Tatra Trucks. Zároveň dodal, že pokud by obrana chtěla dělo s ráží a dostřelem podle parametrů NATO, i tuhle modernizaci dokážou české a slovenské firmy propojené v Czechoslovak Group nabídnout.

Přečtěte si komentáře Ondřeje Stratilíka:

Sázka na správného koně

Martin, král jednoprocentní

Umanutý jestřáb versus zdravá holubice

Bude únor přelomový?

Karlino novoroční poselství

Když chybí tah na branku

Armáda jako personální agentura

Velká Bíteš v Dubaji

Rozpuštěný a vyvanutý



Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Počet hodnocení: 3 | Průměrné hodnocení: 5.00

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Čtěte také

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
6 zásadních rozdílů mezi předčasným důchodem a předdůchodem
Kolik peněz si vyděláte, až odjedete na dovolenou?
Co je dobré vědět o operativním leasingu?
4 věci, co nás naučila tento týden poradna
V oblíbených destinacích je litr benzínu dražší až o 9 korun. Kde natankovat na cestě k moři?
Auta
Retro: BMW M1 po 40 letech stále marně čeká na duchovního…
15 věcí, které o Facebooku možná nevíte, ale Zuckerberg o vás ano
BMW řady 8 má digitální kokpit, pohon všech kol a karbonovou konstrukci
Proč auta používají dvě hlavní světla? A proč se nechytlo ani řešení z Tatry 603?
Galerie: Nejúspěšnější závodní auta v 24 h Le Mans
Technologie
Steam Link přichází na Android TV. Streamuje hry ve 4K při 60 snímcích
Nekompatibilita na socketu AM4: z některých desek zmizí podpora starších procesorů
Nvidia začala s výrobci karet chystat vydání nové generace GeForce. Možná umí HDMI 2.1
Osm hodin spánku nestačí. Lidé by si měli zdřímnout i v práci
NZXT H200: elegantní mITX skříň (uživatelská recenze)
Hry pro příležitostné hráče