České dráhy použily predátorské ceny. Za zneužití postavení dostaly pokutu 368 milionů

21. prosince 2017, 10:49 - čtk
21. prosince 2017, 10:49

České dráhy dostaly od Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) nepravomocnou pokutu 368 milionů korun. Zneužily dominantní postavení v soutěžích o rychlíky na tratích Pardubice - Liberec a Plzeň - Most, kde jezdily podle smlouvy do roku 2014. ČD s rozhodnutím nesouhlasí a podají rozklad.

Z Pardubic do Liberce jezdily ČD podle uzavřené smlouvy od roku 2005, z Plzně do Mostu od roku 2006. „Předložily ministerstvu dopravy bez objektivně ospravedlnitelných důvodů nabídku s nepřiměřeně nízkou předpokládanou výší prokazatelné ztráty. Díky této nabídce České dráhy nabídkové řízení vyhrály. Poté začaly poskytovat služby, u nichž úhrada prokazatelné ztráty spolu s dalšími výnosy z poskytování uvedených služeb nepokrývala vyhnutelné náklady na jejich poskytování,“ uvedl předseda ÚOHS Petr Rafaj. Vyhnutelné náklady jsou takové, které by ČD nemusely vynaložit, kdyby na trati nejezdily.

Podle antimonopolního úřadu se jednalo o uplatňování zakázaných predátorských cen, kdy si dominant způsobuje ztrátu za účelem uzavření trhu nebo vytlačení konkurence z trhu.


Poslední bílá místa. Tisíce kilometrů dálnic a železnic není kam umístit


Na obou tratích se o provoz ucházela také společnost Viamont, která dnes funguje pod názvem GW Train Regio a provozuje dopravu na několika regionálních tratích v Česku. O trať Pardubice - Liberec se ucházela ještě společnost Connex Česká železniční. Založena byla v roce 2004, aby provozovala železniční dopravu, což se nepodařilo, a v roce 2008 vstoupila do likvidace.

Při ukládání sankce ÚOHS zohlednil, že se jednalo o velmi závažný a dlouhodobý vylučovací delikt na trhu, na němž byla zahájena liberalizace, a který mohl mít dopad na širší skupinu spotřebitelů.

České dráhy zatím jezdí na všech rychlíkových trasách v Česku. Ministerstvo dříve zrušilo výběrové řízení na trať Olomouc - Krnov - Ostrava a část rychlíků na trati Plzeň - Most loni zadala napřímo společnosti GW Train Regio. Jelikož na trati jezdí s rychlíky oba dopravci, kteří si vzájemně neuznávají jízdenky, vytvořilo zde ministerstvo pro cestující nekomfortní situaci.

Přečtěte si také:

Boj o vysokorychlostní tratě začíná. Ve hře je 650 miliard

Rakouské dráhy vydělávají na nočních spojích. Budou jezdit i z Prahy

Svéráz pražského územního plánování. Česko čelí arbitráži kvůli pozemkům pro železnici



Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Čtěte také

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Tři čtvrtiny z nás miluje „šopingování“
Cestovní pojištění na dovolenou: ano, nebo ne?
Jak legálně pracovat s manželkou ve vlastním podniku
Jak se počítá náhrada mzdy během pracovní neschopnosti?
Prodlužujete studium? Kdy zaplatíte až 56 300 Kč?
Auta
BMW řady 8 se dočká také kabrioletu a sedanu, prozrazují…
Právě vychází časopis Auto motor a sport 7/2018
Volkswagen a Ford navazují spolupráci. Chtějí společně vyvíjet dodávky
Galerie: Ojetiny s investičním potenciálem, na kterých neproděláte
Proč kopačky Lionela Messiho vypadají na různých televizorech jinak?
Technologie
Justin Sun, tvůrce „nového internetu“, kupuje BitTorrent za více než 100 milionů dolarů
Samsung pokračuje ve vývoji vlastního GPU. Míří s ním i na AI a samořiditelná auta
Google Podcasty sází na integraci a chytré doporučování pořadů
Microsoft vyvinul vlastní procesorovou architekturu, běží na ní Windows i Linux
Valve je velkorysé. Podporu Steamu pro Windows XP a Vista ukončí až v lednu 2019
Hry pro příležitostné hráče