České dráhy použily predátorské ceny. Za zneužití postavení dostaly pokutu 368 milionů

21. prosince 2017, 10:49 - čtk
21. prosince 2017, 10:49

České dráhy dostaly od Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) nepravomocnou pokutu 368 milionů korun. Zneužily dominantní postavení v soutěžích o rychlíky na tratích Pardubice - Liberec a Plzeň - Most, kde jezdily podle smlouvy do roku 2014. ČD s rozhodnutím nesouhlasí a podají rozklad.

Z Pardubic do Liberce jezdily ČD podle uzavřené smlouvy od roku 2005, z Plzně do Mostu od roku 2006. „Předložily ministerstvu dopravy bez objektivně ospravedlnitelných důvodů nabídku s nepřiměřeně nízkou předpokládanou výší prokazatelné ztráty. Díky této nabídce České dráhy nabídkové řízení vyhrály. Poté začaly poskytovat služby, u nichž úhrada prokazatelné ztráty spolu s dalšími výnosy z poskytování uvedených služeb nepokrývala vyhnutelné náklady na jejich poskytování,“ uvedl předseda ÚOHS Petr Rafaj. Vyhnutelné náklady jsou takové, které by ČD nemusely vynaložit, kdyby na trati nejezdily.

Podle antimonopolního úřadu se jednalo o uplatňování zakázaných predátorských cen, kdy si dominant způsobuje ztrátu za účelem uzavření trhu nebo vytlačení konkurence z trhu.


Poslední bílá místa. Tisíce kilometrů dálnic a železnic není kam umístit


Na obou tratích se o provoz ucházela také společnost Viamont, která dnes funguje pod názvem GW Train Regio a provozuje dopravu na několika regionálních tratích v Česku. O trať Pardubice - Liberec se ucházela ještě společnost Connex Česká železniční. Založena byla v roce 2004, aby provozovala železniční dopravu, což se nepodařilo, a v roce 2008 vstoupila do likvidace.

Při ukládání sankce ÚOHS zohlednil, že se jednalo o velmi závažný a dlouhodobý vylučovací delikt na trhu, na němž byla zahájena liberalizace, a který mohl mít dopad na širší skupinu spotřebitelů.

České dráhy zatím jezdí na všech rychlíkových trasách v Česku. Ministerstvo dříve zrušilo výběrové řízení na trať Olomouc - Krnov - Ostrava a část rychlíků na trati Plzeň - Most loni zadala napřímo společnosti GW Train Regio. Jelikož na trati jezdí s rychlíky oba dopravci, kteří si vzájemně neuznávají jízdenky, vytvořilo zde ministerstvo pro cestující nekomfortní situaci.

Přečtěte si také:

Boj o vysokorychlostní tratě začíná. Ve hře je 650 miliard

Rakouské dráhy vydělávají na nočních spojích. Budou jezdit i z Prahy

Svéráz pražského územního plánování. Česko čelí arbitráži kvůli pozemkům pro železnici


Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Prezidentské volby 2018: vše, co potřebujete vědět o druhém kole
7 důvodu, proč nevolit Miloše Zemana
Na co si dát pozor při vyplňování přehledu pro zdravotní pojišťovnu?
Kolik si odkládat na penzi?
7 důvodu, proč nevolit Jiřího Drahoše
Auta
Retro: Preston Tucker byl Elon Musk své doby. Z jeho auta…
Audi RS 3 je lidový supersport. Podívejte se, jak při sprintu potrápí Porsche, RS 5 a další
Wankel od Mazdy míří jako generátor do autonomních elektromobilů Toyota
Nissan Design Europe slaví 15 let. Toto je 15 nejlepších aut, která zde vznikla
Mercedes končí s vidlicovými šestiválci. Přejde jen na ty řadové
Technologie
Jak je to s opravami chyby Spectre. Aktualizace mikrokódu, operačního systému a důsledky
Letí na vás raketa! Chyba operátora poplašného softwaru způsobila na Havaji paniku
Cnews FM: Prodali byste svou digitálně vlastněnou hru? Robot Cache to umožní [podcast]
Restarty po opravách díry Spectre se týkají i dalších CPU Intel, problém s AMD vyřešen
Pohodlí je důležitější než bezpečnost. Dvoufázové ověření účtů používá jen 10 % uživatelů Googlu
Hry pro příležitostné hráče