Svéráz pražského územního plánování. Česko čelí arbitráži kvůli pozemkům pro železnici

 Boříková 10. prosince 2017, 18:07  -  Hana Boříková
10. prosince 2017, 18:07

Podnikatel Sebastian Pawlowski vede proti Česku arbitráž za zmařenou investici kvůli pozemkům, na kterých má vést železniční trať.

Švýcarský podnikatel Sebastian Pawlowski se proslavil především svým obchodem se Škodovým palácem, který za legendárního pražského primátora Pavla Béma v roce 2006 pronajal radnici za spornou cenu. Dnes vede Pawlowski proti Česku arbitráž o 2,6 miliardy korun za zmařenou investici kvůli pozemkům, kde nemůže stavět, protože tudy má vést v budoucnu železniční trať.

Kauza Benice má svůj původ právě v územním plánovaní budoucích tratí. Pawlowski si v roce 2007 pořídil v katastru malé městské části Benice s pětistovkou obyvatel 30 hektarů polí s vidinou, že na nich postaví sídliště pro tři tisíce lidí. A skutečně v roce 2010 pražští zastupitelé odhlasovali, že se pole mohou změnit ve stavební parcely. A to přesto, že v zásadách územního rozvoje (dokument nadřazený územnímu plánu) prostředkem pole vedla budoucí železniční trať na Benešov.


Poslední bílá místa. Tisíce kilometrů dálnic a železnic není kam umístit


Stavět zároveň trať a sídliště ovšem nejde, podle Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) není možné vést trať jinudy, případně by se vlak musel zanořit pod zem do tunelu, což by stát vyšlo až o dvě miliardy dráž. Když ovšem Pawlowskému trať překážela a SŽDC mu odmítla dát pro stavbu bytů razítko z celkem logického důvodu – trať byla zakreslena v nadřazené plánovací dokumentaci dřív než stavební pozemky v územním plánu – nechal ji podnikatel prostřednictvím správní žaloby vymazat. Jenomže se probudily i Benice, kde se mezitím změnilo obsazení obecního úřadu. V roce 2012 zažalovaly vlastní změnu územního plánu, kterou se z Pawlowského pole v jejich katastru staly stavební parcely. Nová starostka se obávala, že by malá obec bez školky a pořádné silnice zhruba pětinásobný nárůst obyvatel nezvládla. I Benicím soud vyhověl a změnu polí na stavební parcely zrušil. Rozsudek ještě potom potvrdil Nejvyšší správní soud.

Pawlowski dnes tvrdí, že mu byly pozemky de facto vyvlastněny, když mu zůstalo zase jen pole, a po státu žádá ve Washingtonu „bolestné“.

Přečtěte si také:

Boj o vysokorychlostní tratě začíná. Ve hře je 650 miliard

Trať na letiště a do Kladna povede částečně pod zemí. Město dalo souhlas

Železnice chtějí bourat nádraží


Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Počet hodnocení: 1 | Průměrné hodnocení: 3.00

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Jedete autem na hory? Víte, na co si dát pozor?
Jak vysoké může být sociální pojištění za rok 2017?
Co dělat při ztrátě kartičky zdravotní pojišťovny?
Kdy budou jarní prázdniny ve vašem okrese?
Kdo vyhraje prezidentské volby: Zeman vs. Drahoš?
Auta
Jeep Grand Commander je velké sedmimístné SUV. Ale zatím…
Nejlepší dieselová ojetina? Škoda Yeti a Škoda Superb Combi, myslí si Britové
Kolik stojí nezávislé topení do auta? 24 tisíc, ale i dvojnásobek
Lada 2107 křížená s buldozerem uklízí v Rusku ulice
Pět dobrých, ale nesmírně rizikových ojetin, které vás mohou stáhnout z kůže
Technologie
Bitchcoin? Nevěstince v Nevadě budou přijímat platby v kryptoměně
MediaTek má nový SoC pro prémiové televizory Sony a Philips, bude o 50 % rychlejší
GDDR6 od Hynixu už je reálně dostupná, ale na nižších taktech. První karty na 14 GHz?
Google bude na mobilech od léta dávat přednost rychlejším webům
Chrome a Firefox trápí doplňky-malwary, jichž je skoro nemožné se zbavit
Hry pro příležitostné hráče