Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Pomozte ochránit uživatele internetu a zachovat svobodný internet

12. září se bude v Evropském parlamentu hlasovat o evropské směrnici o autorském právu.…

Konference o coworkingu TechoCon 2018

Kanceláře se čím dál rychleji mění, práce v nich stejně tak. Jak funguje moderní…

Konec výmluvám a začátek mluvení anglicky se blíží!

Lidský druh je mistrem ve vymlouvání se. Vymlouváme se na počasí, na únavu, na děti, na…

Autonomní mercedes jezdil už v roce 1993. Vývoj byl ukončen kvůli nákladnosti

16. srpna, 06:02  -  frn
16. srpna, 06:02

O samořiditelných automobilech se hovoří jako o budoucím trendu automobilového průmyslu. Na jejich vývoji se pracovalo již na přelomu 80. až 90. letech v západní Evropě. V roce 1993 byla testována autonomní dodávka Mercedes-Benz upravená firmou Bosch. Projekt byl ale kvůli neúměrné finanční zátěži pozastaven.

Na vývoji automobilu bez řidiče se s přestávkami pracuje už několik desetiletí. Firma Bosch na konci července zveřejnila ze svého archivu testovací jízdu přestavby dodávky Mercedes-Benz 410 z roku 1993, která křižuje německé silnice bez toho, aby se řidič dotýkal volantu. Na tomto projektu inženýři pracovali od roku 1990.

Cílem bylo, aby se vůz udržel na silnici a nezpůsobil kolizi s ostatními vozy. Firma Bosch už v roce 1989 představila navigační systém Travelpilot IDS, který byl svého druhu prvním v Evropě. Využíval radarové senzory a kompas. Experimentální počátky vývoje autonomního řízení se u firmy Bosch datují už do začátku 70. let minulého století.

Autonomní dodávka z roku 1993

Použité technologie v 90. letech byly oproti dnešku velmi objemné. Navigační přístroj byl velký jako cestovní kufřík, kamery jako balení kávy. Jejich záběry zpracovával palubní počítač, jenž zabíral většinu zavazadlového prostoru dodávky. Systém se orientoval podle obrubníků a silničního značení. Speciální elektronika měla identifikovat jednotlivé dopravní značky.

Přestavba dodávky, která kromě jízdy na dálnici a sjezdu z ní na běžnou silnici, bezproblémově zvládla i kruhový objezd, vyšla na sto tisíc marek (při tehdejším kurzu 17 korun za marku by to znamenalo částku 1,7 milionu korun). „Technika byla z obchodního i ekonomického hlediska příliš drahá,“ vysvětlil časopis Wired, proč byl projekt ukončen.

Do vývoje nových technologií zajišťující bezpečnější provoz mezi roky 1986 a 1994 evropské firmy a instituce investovaly v rámci projektu Prometheus v přepočtu 749 milionů eur (podle dnešního kurzu to je 19,2 miliardy korun).

Jedním z výsledků byla i autonomní jízda upraveného vozu Mercedes třídy S z Mnichova do Kodaně. Během jízdy nemusel člověk zasahovat do řízení v úseku v délce 158 kilometrů.

Dále čtěte:

Renesance dieselu. Bosch slibuje nejčistší naftový motor všech dob

Trumpův svět: špinavá auta zachrání tisíce životů

Cíl bavorského premiéra: Budeme mocností autonomního létání

Čínský Musk chce porazit Teslu. Prodává o polovinu levněji, bankrotu se nebojí

Světová premiéra: mezi Mnichovem a Norimberkem jezdí autonomní kamiony



Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Počet hodnocení: 3 | Průměrné hodnocení: 3.67

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Čtěte také

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Jak vypadají SPZ na autech v Evropě?
Platíte víc za vlak kvůli slevě pro studenty a důchodce?
Za černý odběr elektřiny jsou vysoké pokuty. Jak se mu vyhnout?
Kdy vzroste rodičovská o 40 tisíc? A koho se zvýšení bude týkat?
Kdy se v ČR zakáží zvířata v cirkusech?
Auta
Škoda Octavia G-Tec je rychlejší. Tisíc kilometrů s ní ale…
IAA Hannover 2018: Budoucnost užitkových aut? Hybridní, elektrická a autonomní
Euro NCAP: Volkswagen Touareg a Audi A6 za pět, Tourneo za čtyři a Jimny pouze za tři
Kvíz: Víte, kolik dostanete bodů za tyto přestupky?
Za volantem Alpine A110: Svezli jsme se autem, které v ČR jen tak nepotkáte
Technologie
Nový výrobce pamětí Flash pro SSD. Macronix chystá 3D NAND, která bude o 30 % levnější
Asus ROG Strix Fusion 700: bezdrátová sluchátka pro hráče (uživatelská recenze)
Další kontroverze CCleaneru. Aktualizoval se, ačkoli jste mu to zakázali
Renault, Nissan a Mitsubishi nahradí svůj infotainment Androidem
Nový ARM procesor pro servery jde na trh: 32jádra Ampere eMAG budou v serverech Lenovo
Hry pro příležitostné hráče