Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Můžeme od nového roku očekávat zdražení povinného ručení?

Povinné ručení se díky mnoha změnám v pojišťovnictví bude nejspíše nadále zdražovat.…

Výměna výtahu a potřebná povolení

Životnost výtahu v bytových domech je 15–25 let (doba životnosti je ovlivněna prováděnou…

Víte, jak sedět, aby vám práce nezničila zdraví?

Nedostatek pohybu a špatné pracovní podmínky vážně ohrožují naše zdraví. To sice všichni…

Autonomní mercedes jezdil už v roce 1993. Vývoj byl ukončen kvůli nákladnosti

16. srpna, 06:02  -  frn
16. srpna, 06:02

O samořiditelných automobilech se hovoří jako o budoucím trendu automobilového průmyslu. Na jejich vývoji se pracovalo již na přelomu 80. až 90. letech v západní Evropě. V roce 1993 byla testována autonomní dodávka Mercedes-Benz upravená firmou Bosch. Projekt byl ale kvůli neúměrné finanční zátěži pozastaven.

Na vývoji automobilu bez řidiče se s přestávkami pracuje už několik desetiletí. Firma Bosch na konci července zveřejnila ze svého archivu testovací jízdu přestavby dodávky Mercedes-Benz 410 z roku 1993, která křižuje německé silnice bez toho, aby se řidič dotýkal volantu. Na tomto projektu inženýři pracovali od roku 1990.

Cílem bylo, aby se vůz udržel na silnici a nezpůsobil kolizi s ostatními vozy. Firma Bosch už v roce 1989 představila navigační systém Travelpilot IDS, který byl svého druhu prvním v Evropě. Využíval radarové senzory a kompas. Experimentální počátky vývoje autonomního řízení se u firmy Bosch datují už do začátku 70. let minulého století.

Autonomní dodávka z roku 1993

Použité technologie v 90. letech byly oproti dnešku velmi objemné. Navigační přístroj byl velký jako cestovní kufřík, kamery jako balení kávy. Jejich záběry zpracovával palubní počítač, jenž zabíral většinu zavazadlového prostoru dodávky. Systém se orientoval podle obrubníků a silničního značení. Speciální elektronika měla identifikovat jednotlivé dopravní značky.

Přestavba dodávky, která kromě jízdy na dálnici a sjezdu z ní na běžnou silnici, bezproblémově zvládla i kruhový objezd, vyšla na sto tisíc marek (při tehdejším kurzu 17 korun za marku by to znamenalo částku 1,7 milionu korun). „Technika byla z obchodního i ekonomického hlediska příliš drahá,“ vysvětlil časopis Wired, proč byl projekt ukončen.

Do vývoje nových technologií zajišťující bezpečnější provoz mezi roky 1986 a 1994 evropské firmy a instituce investovaly v rámci projektu Prometheus v přepočtu 749 milionů eur (podle dnešního kurzu to je 19,2 miliardy korun).

Jedním z výsledků byla i autonomní jízda upraveného vozu Mercedes třídy S z Mnichova do Kodaně. Během jízdy nemusel člověk zasahovat do řízení v úseku v délce 158 kilometrů.

Dále čtěte:

Renesance dieselu. Bosch slibuje nejčistší naftový motor všech dob

Trumpův svět: špinavá auta zachrání tisíce životů

Cíl bavorského premiéra: Budeme mocností autonomního létání

Čínský Musk chce porazit Teslu. Prodává o polovinu levněji, bankrotu se nebojí

Světová premiéra: mezi Mnichovem a Norimberkem jezdí autonomní kamiony



Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Počet hodnocení: 3 | Průměrné hodnocení: 3.67

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Čtěte také

Komentáře

Finance
10 příkladů, kdy vám může vzniknout dluh na zdravotním pojištění
Jaké změny musíte hlásit na finanční úřad?
Zvýšení nemocenského pojištění pro OSVČ v roce 2019
7 zlozvyků, kterými škodíte svému autu
Na co všechno pamatovat při změně práce
Auta
Scania předala společnosti TQM 6 nových vozidel
Test Peugeot Rifter GT Line: Rodinný lev
Nový dealer DAF na východním Slovensku
Pozor! Zlý pes. Mack Super Liner 1985
Iveco vítá osvobození vozidel na zemní plyn od dálničního mýta v Německu
Technologie
Zimní vs. letní pneumatiky: Jak se liší brzdění z rychlosti 200 km/h?
Modem pro 5G sítě už má i Intel. Nabídne rychlost až 6 Gb/s
Levnější nikdy nebyl. Xbox One X se dvěma hrami jen za 9999 Kč [Black Friday]
Exynos 9820 představen. Galaxy S10 díky němu bude rychlejší a nabídne 8K video
Radeony budou také umět ray tracing, potvrdil šéf grafické divize AMD. Jen nevíme kdy
Hry pro příležitostné hráče