Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Protext Video: Konference CyberCon Brno 2019

Moderní technologie jako nástroj vládnutí, sociální inženýrství, novinky z oblasti…

Pronajaté auto vás může vyjít levněji než vlastní

Dvě třetiny Čechů si pořizují vozy maximálně za 200 000 korun. Volí tedy často starší…

Jak absolventi hodnotí náplň MBA studia? Zjistili jsme v unikátním průzkumu!

Jsou absolventi MBA studia spokojeni s jeho obsahovou náplní? Jak hodnotí odbornou a…

Autonomní dodávka Mercedes-Benz upravená firmou Bosch v roce 1993.
Autonomní dodávka Mercedes-Benz upravená firmou Bosch v roce 1993.
Autor: Bosch

Autonomní mercedes jezdil už v roce 1993. Vývoj byl ukončen kvůli nákladnosti

16. srpna 2018, 06:02  -  frn
Autonomní dodávka Mercedes-Benz upravená firmou Bosch v roce 1993.
Autonomní dodávka Mercedes-Benz upravená firmou Bosch v roce 1993.
Autor: Bosch
16. srpna 2018, 06:02

O samořiditelných automobilech se hovoří jako o budoucím trendu automobilového průmyslu. Na jejich vývoji se pracovalo již na přelomu 80. až 90. letech v západní Evropě. V roce 1993 byla testována autonomní dodávka Mercedes-Benz upravená firmou Bosch. Projekt byl ale kvůli neúměrné finanční zátěži pozastaven.

Na vývoji automobilu bez řidiče se s přestávkami pracuje už několik desetiletí. Firma Bosch na konci července zveřejnila ze svého archivu testovací jízdu přestavby dodávky Mercedes-Benz 410 z roku 1993, která křižuje německé silnice bez toho, aby se řidič dotýkal volantu. Na tomto projektu inženýři pracovali od roku 1990.

Cílem bylo, aby se vůz udržel na silnici a nezpůsobil kolizi s ostatními vozy. Firma Bosch už v roce 1989 představila navigační systém Travelpilot IDS, který byl svého druhu prvním v Evropě. Využíval radarové senzory a kompas. Experimentální počátky vývoje autonomního řízení se u firmy Bosch datují už do začátku 70. let minulého století.

Autonomní dodávka z roku 1993

Použité technologie v 90. letech byly oproti dnešku velmi objemné. Navigační přístroj byl velký jako cestovní kufřík, kamery jako balení kávy. Jejich záběry zpracovával palubní počítač, jenž zabíral většinu zavazadlového prostoru dodávky. Systém se orientoval podle obrubníků a silničního značení. Speciální elektronika měla identifikovat jednotlivé dopravní značky.

Přestavba dodávky, která kromě jízdy na dálnici a sjezdu z ní na běžnou silnici, bezproblémově zvládla i kruhový objezd, vyšla na sto tisíc marek (při tehdejším kurzu 17 korun za marku by to znamenalo částku 1,7 milionu korun). „Technika byla z obchodního i ekonomického hlediska příliš drahá,“ vysvětlil časopis Wired, proč byl projekt ukončen.

Do vývoje nových technologií zajišťující bezpečnější provoz mezi roky 1986 a 1994 evropské firmy a instituce investovaly v rámci projektu Prometheus v přepočtu 749 milionů eur (podle dnešního kurzu to je 19,2 miliardy korun).

Jedním z výsledků byla i autonomní jízda upraveného vozu Mercedes třídy S z Mnichova do Kodaně. Během jízdy nemusel člověk zasahovat do řízení v úseku v délce 158 kilometrů.

Dále čtěte:

Renesance dieselu. Bosch slibuje nejčistší naftový motor všech dob

Trumpův svět: špinavá auta zachrání tisíce životů

Cíl bavorského premiéra: Budeme mocností autonomního létání

Čínský Musk chce porazit Teslu. Prodává o polovinu levněji, bankrotu se nebojí

Světová premiéra: mezi Mnichovem a Norimberkem jezdí autonomní kamiony



Čtěte také

ilustrační foto

Pokud operátor změnil podmínky, klient nemůže zůstat u těch původních, upozornil telekomunikační úřaad

Český telekomunikační úřad řeší stále častěji stížnosti vůči operátorům, kteří mění…

19. září 2019

Týdeník Euro Exkluzivně
 České dráhy, ilustrační foto

Česká nádraží a koleje jsou v exekuci. Kvůli pár desítkám tisíc

Správa železniční dopravní cesty, které patří koleje a nádraží v celé České republice, je…

19. září 2019

 Dřevo - ilustrační foto

Přebytek dřeva rozložil trh. Ceny dřevostaveb a nábytku ale neklesají

Na trhu je obrovské množství dřeva. Ceny dřevostaveb, nábytku a dalších výrobků však…

19. září 2019

ilustrační foto

Dejte si #denoffline i od práce. Umět se odpojit je stále těžší

V sobotu 21. září pořádá magazín Flowee #denoffline, záměrně v sobotu, s ohledem na…

19. září 2019

 Podzimní roadshow agentury CzechTrade, ilustrační foto

Noví ředitelé zahraničních kanceláří agentury CzechTrade se v rámci roadshow představují v regionech

Představit exportní příležitosti zástupcům podnikatelské a vědecké sféry v jednotlivých…

19. září 2019

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 3 | Průměrné hodnocení: 3.67

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
9 mýtů ohledně dluhu na zdravotním pojištění
Porušení zákazu předjíždění: Jaké jsou sankce, kolik bodů a hrozí zákaz řízení?
Abyste nebyli u pracovního pohovoru překvapeni…
Státní svátky 2019 - jak vycházejí podzimní svátky a Vánoce?
Kdy klesnou ceny bytů v ČR ve městech a na venkově
Auta
Další automobilka přichází s koloběžkou. „Mercedes mezi…
Srovnávací test H-D FXDR 114 vs. Ducati Diavel 1260 S: Mistři sprintu
Tesla už se na Nürburgringu cítí jako doma. Nejen že je (asi) rychlejší než Taycan, ale má tu i své nabíječky
Fiat o víkendu oslaví 120. výročí výstavou v Trojském zámku. Těšte se na nejméně 300 aut
Mazda do Tokia přiveze svůj první elektromobil. A to hned se dvěma typy pohonu
Hry pro příležitostné hráče