Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Technologie ARISTON pomohou v Grónsku rozkrýt globální oteplování

Společnost Ariston zůstává věrná svému cíli přinášet pohodlí každému a oznámila úspěšné…

Jak si připomenout 100. výročí založení Československé republiky? Svatováclavským dukátem!

Právě dnes slavíme snad nejvýznamnější výročí, jaké naše republika dosud zažila. Je jím…

Zbrojaři mají pomocníka na ministerstvu obrany. Už čtvrtý rok

Firmám podává pomocnou ruku odboru průmyslové spolupráce. Jeho úkolem je, aby se české…

Komentář: Prostě to neuděláme

 Páral 14. dubna, 06:00  -  Pavel Páral
14. dubna, 06:00

Místo alibismu musí vedení Prahy najít způsob, jak s nepostradatelnými stavbami konečně pohnout. A netýká se to jen mostů.

Stavění, nebo přesněji nestavění v hlavním městě bude určitě klíčovým tématem podzimních komunálních voleb v Praze. To, jak se v posledním volebním období zcela zastavil rozvoj města, je až fascinující. A důsledky, které nyní na Pražany dopadají v podobě rostoucích dopravních problémů, mohou být teprve předehrou budoucí apokalypsy, pokud se poměry na magistrátu, ale i v jednotlivých pražských čtvrtích dramaticky nezmění k lepšímu.

Příběh Libeňského mostu a kolapsu dopravy v jedné části Prahy se může opakovat kdekoli. Současné mosty nejenže nedostatečná údržba dovedla k hodně mizernému technickému stavu, ale především je jich málo a těžko se hledají objízdné trasy. Je hezké, že je jich naplánováno dalších šest, nicméně je otázkou, kdy se začnou reálně stavět a zda vůbec. A jestli, když už se postaví, vyřeší vůbec nějaký problém. Například idea stavět most ze Smíchova do Podolí jen pro tramvaje, pěší a cyklisty nadchne možná pár zelených aktivistů a kolařů, ale každého, kdo ví, v jakém stavu je sousední Barrandovský most, který bude potřebovat rozsáhlou a dlouhotrvající rekonstrukci během pár let, musí přivádět ke stavu tiché zuřivosti.

Jde o pozoruhodný způsob našeho územního plánování, v němž má na jedné straně magistrát tendenci rozhodovat o tom, kde bude na Zbraslavi pískoviště pro děti, ale městské části mají dost kompetencí, aby zablokovaly budování klíčové dopravní infrastruktury pro celou metropoli, na kterou z definice vždy někdo musí doplatit, a tudíž se mu nelíbí. Praha 4 prostě nechce rušnou dopravu v Jeremenkově, tak holt budou muset auta padat z rozpadajícího se Barranďáku.


Praha počítá se šesti novými mosty. Na obzoru je jediný


Podobný, jen ještě vyhrocenější spor obcí, Prahy, Středočeského kraje a různých aktivistů o trasu Pražského okruhu dospěl k tomu, že na nejdůležitější dálniční stavbě v zemi se ještě nekoplo (o mostě v Suchdole ani nemluvě) a mnozí už přestali věřit, že se někdy kopne. Tyto případy poměrně jasně dokládají, že vše zdaleka neblokují jen ochránci broučků a památné pastoušky. Jde vždy v první řadě o zájmy politické a samozřejmě i byznysové.

Například pro developery je nepochybně super nápad, že se trasa metra D začne stavět z Kačerova do Písnice, protože to zhodnotí jejich parcely. Zájem Prahy, jímž by bylo postavit co nejdříve trasu z Kačerova na náměstí Míru, musel jít stranou. Takže Nuselský most, který také není zrovna v perfektním stavu, půjde jen těžko masivně rekonstruovat. A pokud dospěje do stavu toho Libeňského, bude možné se z jednoho konce Prahy na druhý dostat jen přes Brandýs nad Labem nějakou značně přeplněnou náhradní autobusovou linkou.

Lze tak jako současné vedení města rezignovat a smířit se s tím, že naše územní a stavební řízení patří k těm nejsložitějším a nejdelším na světě, jak opakovaně dokládají různé mezinárodní studie. Ale spíše by to chtělo i za těchto podmínek zapomenout na věčný alibismus a zjišťování, co všechno nejde, a zkusit s klíčovými stavbami konečně pohnout. A nejen s pražskými mosty.

Přečtěte si další komentáře Pavla Párala:

Přečtěte si další komentáře Pavla Párala:

Majdan nebude

Národohospodářský bizár

Rudá vlajka s lebkou

Andrej Budovatel

Ukrást stát jako firmu

Berní oko tě vidí

Práskač v Sofii

Se skandálem

Andrej v koutě



Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento komentář?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 3 | Průměrné hodnocení: 5.00

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Čtěte také

Komentáře

Finance
Jak prodat byt co nejdráže? Nepodceňujete profesionální fotky a home staging
Bez imunity nepřežijeme, proto si ji hýčkejme
Zpřísnění podmínek pro hypotéky se může dotknout i refinancování
Svátek Všech Svatých a Dušičky, aneb proč to není státní svátek?
Kdy budou dokončeny opravy na dálnicích?
Auta
Fungují u nás správně dobíjecí stanice? Česká obchodní…
Mlhovkáři, nízké slunce, námraza… Jste připraveni na podzimní nástrahy silnic?
Sedm užitečných prvků výbavy moderních aut, které nikdo nepoužívá
Spoluzakladatel Škody Václav Klement se narodil přesně před 150 lety
Nová Panamera konečně dostala verzi GTS. Nabídne 460 koní a sportovnější podvozek
Technologie
Pro iPady vyjde Photoshop CC, který se vyrovná verzi pro tradiční počítače
Huawei Mate 20 Pro: nejočekávanější smartphone je plný překvapení (video)
Chystá se nový formát SD karet pro smartphony. NM Card bude stejně velké jako nanoSIM
Palm se vrací s prťavým smartphonem, který má jedno velké ALE
Přehled: Kdy budou dokončeny opravy na dálnicích?
Hry pro příležitostné hráče