Happening za otevření jižního vstupu do stanice metra Budějovická
Happening za otevření jižního vstupu do stanice metra Budějovická
Autor: čtk

Komentář: Prostě to neuděláme

 Páral 14. dubna 2018, 06:00  -  Pavel Páral
 Happening za otevření jižního vstupu do stanice metra Budějovická
Happening za otevření jižního vstupu do stanice metra Budějovická
Autor: čtk
14. dubna 2018, 06:00

Místo alibismu musí vedení Prahy najít způsob, jak s nepostradatelnými stavbami konečně pohnout. A netýká se to jen mostů.

Stavění, nebo přesněji nestavění v hlavním městě bude určitě klíčovým tématem podzimních komunálních voleb v Praze. To, jak se v posledním volebním období zcela zastavil rozvoj města, je až fascinující. A důsledky, které nyní na Pražany dopadají v podobě rostoucích dopravních problémů, mohou být teprve předehrou budoucí apokalypsy, pokud se poměry na magistrátu, ale i v jednotlivých pražských čtvrtích dramaticky nezmění k lepšímu.

Příběh Libeňského mostu a kolapsu dopravy v jedné části Prahy se může opakovat kdekoli. Současné mosty nejenže nedostatečná údržba dovedla k hodně mizernému technickému stavu, ale především je jich málo a těžko se hledají objízdné trasy. Je hezké, že je jich naplánováno dalších šest, nicméně je otázkou, kdy se začnou reálně stavět a zda vůbec. A jestli, když už se postaví, vyřeší vůbec nějaký problém. Například idea stavět most ze Smíchova do Podolí jen pro tramvaje, pěší a cyklisty nadchne možná pár zelených aktivistů a kolařů, ale každého, kdo ví, v jakém stavu je sousední Barrandovský most, který bude potřebovat rozsáhlou a dlouhotrvající rekonstrukci během pár let, musí přivádět ke stavu tiché zuřivosti.

Jde o pozoruhodný způsob našeho územního plánování, v němž má na jedné straně magistrát tendenci rozhodovat o tom, kde bude na Zbraslavi pískoviště pro děti, ale městské části mají dost kompetencí, aby zablokovaly budování klíčové dopravní infrastruktury pro celou metropoli, na kterou z definice vždy někdo musí doplatit, a tudíž se mu nelíbí. Praha 4 prostě nechce rušnou dopravu v Jeremenkově, tak holt budou muset auta padat z rozpadajícího se Barranďáku.


Praha počítá se šesti novými mosty. Na obzoru je jediný


Podobný, jen ještě vyhrocenější spor obcí, Prahy, Středočeského kraje a různých aktivistů o trasu Pražského okruhu dospěl k tomu, že na nejdůležitější dálniční stavbě v zemi se ještě nekoplo (o mostě v Suchdole ani nemluvě) a mnozí už přestali věřit, že se někdy kopne. Tyto případy poměrně jasně dokládají, že vše zdaleka neblokují jen ochránci broučků a památné pastoušky. Jde vždy v první řadě o zájmy politické a samozřejmě i byznysové.

Například pro developery je nepochybně super nápad, že se trasa metra D začne stavět z Kačerova do Písnice, protože to zhodnotí jejich parcely. Zájem Prahy, jímž by bylo postavit co nejdříve trasu z Kačerova na náměstí Míru, musel jít stranou. Takže Nuselský most, který také není zrovna v perfektním stavu, půjde jen těžko masivně rekonstruovat. A pokud dospěje do stavu toho Libeňského, bude možné se z jednoho konce Prahy na druhý dostat jen přes Brandýs nad Labem nějakou značně přeplněnou náhradní autobusovou linkou.

Lze tak jako současné vedení města rezignovat a smířit se s tím, že naše územní a stavební řízení patří k těm nejsložitějším a nejdelším na světě, jak opakovaně dokládají různé mezinárodní studie. Ale spíše by to chtělo i za těchto podmínek zapomenout na věčný alibismus a zjišťování, co všechno nejde, a zkusit s klíčovými stavbami konečně pohnout. A nejen s pražskými mosty.

Přečtěte si další komentáře Pavla Párala:

Přečtěte si další komentáře Pavla Párala:

Majdan nebude

Národohospodářský bizár

Rudá vlajka s lebkou

Andrej Budovatel

Ukrást stát jako firmu

Berní oko tě vidí

Práskač v Sofii

Se skandálem

Andrej v koutě



Čtěte také

 Premiér Andrej Babiš

Babiš: Rozhodnutí Ústavního soudu o restitucích respektujeme, příjmy se ale mají danit

Premiér Andrej Babiš (ANO) trvá na tom, že církevní restituce byly předražené o 54…

před 4 hodinami

Události  Smog nad Prahou, ilustrační foto

Špinavý vzduch dál zabíjí. V Česku zemře předčasně více než 10 tisíc lidí ročně

V České republice každý rok předčasně zemře v důsledku znečištěného ovzduší 10 190…

před 4 hodinami

Letecký motor, ilustrační foto

Amoniak místo benzínu: letecký průmysl hledá zelenější palivo

Letecká doprava představuje pro životní prostředí významnou zátěž. V Norsku vědci…

před 5 hodinami

 OKD, ilustrační foto

V OKD zatím dobrý. Těžební společnosti se nebývale daří

OKD po krachu nebývale vydělává. Záměr těžit až do roku 2030 vsak patři spíše do říše…

před 5 hodinami

 Rýžové pole - ilustrační foto

Co s přebytečnou rýžovou slámou: britští vědci z ní dělají biopalivo

Pálením přebytečné slámy vzniklé při pěstování rýže znečišťují především asijští farmáři…

před 5 hodinami

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento komentář?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 3 | Průměrné hodnocení: 5.00

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Policie ani „havarijko“ nic nevyřeší, poškození auta na parkovišti lze ale předejít. Jak na to?
5 příkladů, kdy nemusíte platit daň z nabytí nemovitosti
Jak na výměnu nebo reklamaci dálniční známky
Co je dobré vědět o ochranné lhůtě?
Elektrická energie zdražuje: O kolik si domácnosti připlatí a vyplatí se změna dodavatele?
Auta
Země elektromobilů. V Norsku mizí čerpací stanice
Kvalitní moderní ojetý vůz šetří vaši kapsu a je bezpečnější
Fiat Talento modelový rok 2020
Kupé Škoda 763 bylo rychlejší než auta VB. Skončilo fiaskem, přispělo však ke vzniku Favoritu
DB Schenker posiluje pozici v logistice pro automobilový průmysl
Hry pro příležitostné hráče