Vraťte naftu. Správce Viktoriagruppe vyhrožuje Česku žalobou

11. prosince 2017, 11:45 - čtk
11. prosince 2017, 11:45

Insolvenční správce zkrachovalé společnosti Viktoriagruppe Mirko Möllen chce od Česka vrátit naftu za miliardu korun, která byla uložena ve skladu v německém Kraillingu a kterou Správa státních hmotných rezerv (SSHR) teprve nedávno přivezla s jeho souhlasem do České republiky. Řekl to dnes předseda SSHR Pavel Švagr. Möllen poslal správě předžalobní výzvu, ve které po Česku požaduje, aby uznalo, že nafta patří jemu jako správci. Lhůtu pro vydání nafty nebo její náhrady stanovil na 27. prosince.

„Mohu potvrdit, že jsme předžalobní výzvu dostali a ve stanoveném termínu na ni insolvenčnímu správci odpovíme. Nicméně chci připomenout, že tato nafta je součástí nouzových zásob a podle zákona o SSHR je ve výlučném vlastnictví České republiky. Řádně jsme za ni zaplatili a můžeme to doložit fakturami,“ uvedl Švagr.

K naftě v Bavorsku se Česko po vyhlášení insolvence firmy Viktoriagruppe v roce 2014 nemohlo skoro dva roky dostat. Loni v červenci podepsala SSHR s novým majitelem skladu, firmou Krailling Oils Development, a insolvenčním správcem smlouvu, na jejímž základě ČR získala naftu zpět. Möllen však české vlastnictví nafty nikdy neuznal.

Transport nafty začal loni v říjnu, poslední šedesátý vlak přijel zpět do Česka letos v listopadu. Doprava stála 47 až 48 milionů korun. Teď ovšem Möllen tvrdí, že pokud mu SSHR naftu nevrátí, tak podá žalobu na určení vlastnictví této nafty, dodala správa.

„Nikde jsem neviděl, že by insolvenční správce zároveň na náš účet poslal i tu miliardu korun, kterou Česká republika za tu naftu zaplatila. Když zaplatíte třeba stavební firmě za to, že vám postaví dům a ona pak tvrdí, že vám nepatří, tak by vám přeci měla vrátit peníze. Nemůže si nechat oboje. Nevím, jak v Německu, ale v České republice se takovému jednání pořád ještě říká podvod,“ podotkl Švagr.


Velká naftová loupež. Šéf hmotných rezerv o podivných okolnostech v kauze Viktoriagruppe


V případě, že by insolvenční správce případný soud vyhrál, Česko by nejspíš nevozilo naftu zpět do Německa. Umožnilo by pouze její vyzvednutí ve skladech státního distributora paliv Čepro.

Insolvenční správce Viktoriagruppe už dříve podal žalobu na to, že skladovací poplatky, které SSHR platila v Německu za skladování nafty, byly příliš nízké. „Skladovací poplatky přeci platíte, jen když vám ta skladovaná věc patří. Takže insolvenční správce si docela protiřečí. Když se mu to hodí, tak je nafta naše a skladovací poplatky jsou příliš nízké a jindy zase chce vrátit naftu, protože si myslí, že je jeho,“ dodal Švagr. Už v červenci 2016 správce uznal SSHR pohledávku na 6,3 milionu litrů nafty, která ze skladu v Kraillingu zmizela.

Insolvenční správce také podal žalobu na Česko na zrušení zástavního práva u skladu společnosti Viktoriagruppe v Chlumci nad Cidlinou, kde mu katastrální úřad dosud nevymazal zástavní práva, a blokuje tím dotažení prodeje tohoto skladu.

Česko mohlo mít část zásob nafty uskladněnu v Německu na základě dodatku smlouvy o skladování specifických zásob z roku 2004. Dodatek v roce 2010 uzavřela SSHR, předsedou správy byl Ladislav Zabo.

Česko mělo naftu v Německu od roku 2004

2004 - Správa státních hmotných rezerv (SSHR) uzavřela s německou firmou Viktoriagruppe smlouvu o skladování části zásob paliv; podle původního kontraktu firma skladovala pohonné hmoty v zásobnících v Česku. Koncem roku 2004 byla podepsána mezinárodní smlouva o skladování nouzových zásob mezi Českou republikou a Německem.

Únor 2010 - Byl uzavřen dodatek smlouvy, podle které mohla česká pobočka Viktoriagruppe začít skladovat část zásob v Německu. Už tehdy tisk upozornil na to, že není veřejně znám vlastník Viktoriagruppe (spekulovalo se o napojení na ruský Lukoil). Firma později podle médií majetkovou strukturu sdělila SSHR.

Červenec 2014 - Kontrola ve skladu Viktoriagruppe v bavorském Kraillingu ukázala, že chybí 700.000 litrů nafty z českých zásob. Palivo musela firma doplnit, což SSHR zkontrolovala. Správa firmě navíc udělila půlmilionovou pokutu a snížila částku za skladování.

Září 2014 - České pobočce Viktoriagruppe měly být kvůli dluhům na daních (podle Aktuálně.cz 350 milionů korun) obstaveny účty, finanční úřad ale zjistil, že konta jsou prakticky prázdná.

8. prosince 2014 - Mateřská společnost Viktoriagruppe na sebe v Německu podala insolvenční návrh.

23. ledna 2015 - Švagr informoval, že insolvenční správce Viktoriagruppe neuznal, že nafta uložená v Kraillingu patří Česku.

21. dubna 2015 - Insolvenční správce Mirko Möllen před soudem předběžně popřel všechny pohledávky ČR vůči Viktoriagruppe. Sobotka řekl, že Česko se bude o naftu soudit.

18. února 2016 - Mluvčí SSHR uvedl, že si Česká republika může ze skladu v Kraillingu odvézt zásoby nafty, stanovený termín 30. dubna ale správa označila za nereálný. Důvodem byl špatný stav vlečky.

12. července 2016 - Česko se na jednání s Möllenem a novým majitelem areálu dohodla na vrácení nafty ze skladu v Kraillingu.

31. srpna 2016 - Sklad Viktoriagruppe v Kraillingu převzal nový vlastník, společnost Krailling Oils Development.

13. října 2016 - Do skladu Čepro v Třemošné u Plzně dorazil první vlak s českou naftou z Kraillingu.

9. března 2017 - Šéf SSHR Švagr informoval, že polovina české nafty je zpět v Česku. Poslední vlak z Kraillingu vyjel koncem listopadu. SSHR za dopravu zaplatila 47 až 48 milionů korun.

Dále čtěte:

Blbeček. Babiš poškodil pozici Česka ve sporu o naftu z Kraillingu

Poučení z kauzy české ropy? Správa rezerv chce přenést rozhodnutí na vládu

Provozovatel čerpacích stanic MOL dodá naftu do státních rezerv



Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Čtěte také

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
6 zásadních rozdílů mezi předčasným důchodem a předdůchodem
Kolik peněz si vyděláte, až odjedete na dovolenou?
Co je dobré vědět o operativním leasingu?
4 věci, co nás naučila tento týden poradna
V oblíbených destinacích je litr benzínu dražší až o 9 korun. Kde natankovat na cestě k moři?
Auta
1000 km s Jaguarem XJR575: Nürburgring, Race Taxi a…
Retro: BMW M1 po 40 letech stále marně čeká na duchovního nástupce
15 věcí, které o Facebooku možná nevíte, ale Zuckerberg o vás ano
BMW řady 8 má digitální kokpit, pohon všech kol a karbonovou konstrukci
Proč auta používají dvě hlavní světla? A proč se nechytlo ani řešení z Tatry 603?
Technologie
Steam Link přichází na Android TV. Streamuje hry ve 4K při 60 snímcích
Nekompatibilita na socketu AM4: z některých desek zmizí podpora starších procesorů
Nvidia začala s výrobci karet chystat vydání nové generace GeForce. Možná umí HDMI 2.1
Osm hodin spánku nestačí. Lidé by si měli zdřímnout i v práci
NZXT H200: elegantní mITX skříň (uživatelská recenze)
Hry pro příležitostné hráče