Nepřehlédněte

 ČD Cargo, ilustrační foto

Babiš odmítl privatizaci ČD Cargo. Stát podle něj své firmy řídí dobře

podcast týdeníku Euro 43/18

Poslouchejte Euro!

Praha  Ředitel pražského Institutu plánování a rozvoje Ondřej Boháč (vlevo) a jeho moravský protějšek Michal Sedláček z Kanceláře města Brna

Zakonzervovat sídliště by byla chyba, shodli se územní plánovači Prahy a Brna

Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Technologie ARISTON pomohou v Grónsku rozkrýt globální oteplování

Společnost Ariston zůstává věrná svému cíli přinášet pohodlí každému a oznámila úspěšné…

Jak si připomenout 100. výročí založení Československé republiky? Svatováclavským dukátem!

Právě dnes slavíme snad nejvýznamnější výročí, jaké naše republika dosud zažila. Je jím…

Zbrojaři mají pomocníka na ministerstvu obrany. Už čtvrtý rok

Firmám podává pomocnou ruku odboru průmyslové spolupráce. Jeho úkolem je, aby se české…

A pak to spadlo. 90 let od tragického zřícení domu v ulici Na Poříčí

 Drchal 07. října, 09:00  -  Václav Drchal
07. října, 09:00

Brzy uplyne 90 let od zřícení domu v pražské ulici Na Poříčí, kde pod sutinami zemřelo 46 lidí. Šlo o největší stavební neštěstí za první republiky.

Jiří Nováček kráčel 9. října 1928 několik minut po třetí hodině odpolední pražskou ulicí Na Poříčí. Pojednou uslyšel za „zády nahoře rachot“, instinktivně se otočil k novostavbě na křižovatce s Biskupskou ulicí a viděl, že jeho „dolejší stěny pukly a že se hroutí směrem do ulice“. Uskočil stranou, ale stejně ho udeřilo letící prkno do ruky. „Vidím stále představu šedivého, vzdmutého prachu,“ popisoval tragédii Národní politice. Další očitý svědek - jakýsi Mudra - tvrdil, že „nejdříve praskaly střední betonové pilíře“, poté se prolomila střecha a dům se začal bortit. Dělníci vyskakovali z oken a lidé na chodníku „zmizeli v lavině řítících se trosek“.

Hrdinou okamžiku se stal strážník Antonín Daněk. Duchapřítomně skočil před přijíždějící tramvaj a v posledním okamžiku ji zastavil. „A pak to spadlo. Dostal jsem ránu do hlavy a už jsem ležel pod troskami.“ Tekla mu krev, ale vytáhl ještě ze suti dva lidi a běžel telefonovat o pomoc. Na místo přiběhly stovky vojáků, hasičů a zřízenců elektrických drah, kteří se několik příštích dní pokoušeli ze změti betonu a dřev vyhrabat někoho živého.


Kolben, Škoda, Baťa. Podnikatelské dynastie to měly ve 20. století těžké


Noviny byly příští dny plné sténání, uražených končetin, rozdrcených lebek, mrtvolného puchu a silných příběhů. Lidové noviny psaly třeba o dělníkovi „Cízlerovi od Domažlic“, kterého rozbolely zuby, a tak se zachránil, ale také o šestnáctiletém Jaroslavu Hirnšalovi, kterého vzal otec - klempíř - toho dne poprvé na stavbu.

Podiv budila rovněž „žena zasypaného kočího“ ze Žižkova, která „nikoho si nevšímá, nemluví, nepláče“, jen - „jako šílená“- spolu s vojáky „pracuje bez oddechu, nakládá sutiny, odnáší dřeva“. Co se stalo s jejím kočím, těžko zjistíme, několik zavalených ale opravdu vyvázlo. Po mnoha hodinách například záchranáři narazili na škvíru s uvězněným zámečníkem Rudolfem Zychem, který v šoku stále dokola opakoval - „já mám hlad a ženu“ -, a tak mu aspoň - než otvor dostatečně rozšířili - podali do „jeho hrozného vězení šunku a koňak“.

Takových šťastných náhod bylo však málo a pod sutinami celkem zemřelo 46 lidí.

Stavební úplavice

Viník katastrofy se začal hledat hned ten den, ovšem na jednoho člověka se ukázat nedalo.

V polovině 20. let se československé ekonomice dařilo a Praha sužovaná chronickým nedostatkem bytů zažila horečný stavební boom. Stavělo se hodně, všude a hlavně rychle. Poté, co v březnu 1928 začal platit nový zákon o stavebním ruchu, jenž daňově znevýhodnil všechny novostavby dokončené po 31. prosinci 1928, vypukla - jak to pojmenoval Karel Čapek - „stavební úplavice“, kterou provázely nejrůznější nehody. Kromě řady menších se toho roku v Praze stalo minimálně pět velkých stavebních neštěstí: v květnu se zřítilo při stavbě budovy Pojišťovny Praha lešení, o měsíc později spadla novostavba v Revoluční ulici, týden před zřícením domu Na Poříčí se propadl strop na stavbě na Florenci a pouhých pár dní po něm se zbortil rozestavěný dům v Libni.


Zapomenutá epidemie. Španělské chřipce padali za oběť umělci i státníci


Tři dědičky velkoobchodníka s kávou a zbožím koloniálním Josefa Jakesche podaly žádost o povolení stavby moderního sedmipatrového obchodního paláce na křižovatce ulic Na Poříčí a Biskupská v prosinci 1927. Dnes to zní neuvěřitelně, ale na začátku února příštího roku povolení měly, v březnu byl starý dvoupatrový dům srovnán se zemí a 15. května se inženýr Rudolf Mondl ze stavební firmy Pražák a Moravec (ta musila stavbu dokončit do konce roku, jinak jí hrozila půlmilionová pokuta) pustil do statických výpočtů. Na konci července už stavba dosahovala úrovně chodníku a na začátku října - tedy těsně před katastrofou - se začala dělat fasáda.

Chyba byla ve výpočtu

Hlavní příčinou neštěstí byly - tedy kromě šizeného betonu - chybné Mondlovy výpočty. Jenže mladý inženýr za ně tak úplně nemohl: bylo mu sedmadvacet, neměl prakticky žádné zkušenosti, a kdyby se tenkrát v Praze nestavělo jak o život, nikdy by podobnou práci nezískal. Soudní znalec navíc mínil, že „na normální výpočet bylo by třeba aspoň dvou měsíců a s plány (…) půl roku“. Soud byl proto shovívavý a Mondl i Vlastimil Pražák - bratr spolumajitele firmy, který měl výpočty kontrolovat - dostali roční podmínku.

Situaci v Lidových novinách dokonale vystihl Karel Čapek. Skutečným viníkem byla podle něj zmíněná spekulační štvanice: „Letos stůj co stůj dokončit stavbu, dokud nevyprší jednoletý present stavebních výhod; vymrskávat dělníky akordní prací, štvát stavitele milionovými penály, stavět ze syrového dříví, z mizerných latěk, z drobivých cihel, z méněcenného betonu, protože se nestačí vyrábět řádný materiálů.

Dále čtěte:

Za první republiky nahrazovaly pekaře i uzenáře průmyslové podniky

Když smrt neznala slitování: záznamy z kronik jsou dokonalou anatomií neúrody a hladu

Válka o bagouny aneb Cla za velké hospodářské krize

Soudružka žena aneb Emancipace žen za socialismu

Na jasném čele lehký stín. Stalina i Gottwalda odvezli na lafetě


Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Čtěte také

Komentáře

Finance
Kdy začít nakupovat na Vánoce?
Zájem o úvěry na bydlení v září lámal rekordy
Ceny elektřiny se domácnostem prodraží až o 15 %. Kdy můžete odejít k jinému dodavateli?
Podporu z pracáku nedostanete vždy a její součástí mohou být poukázky (2)
Nové zálohy pro OSVČ v roce 2019: kolik a kdy si změnit platební příkazy?
Auta
Retro: Podívejte se, jak se během let měnil vzhled SPZ na…
Huawei Mate 20 Pro: nejočekávanější smartphone je plný překvapení (video)
Sedm chyb při předjíždění, kterými můžete i někoho zabít
Test asistovaného řízení: Žádné dnešní auto nenabízí autonomní řízení. Ani Tesla ne
Kvíz: Poznáte správně model auta podle fotografie?
Technologie
Génius kontra byrokracie. Jak úřady zkrotily Elona Muska
GeForce GTX 1060 s pamětí GDDR5X potvrzena Nvidií. Prý je založená na čipu GP104
Cnews FM: Óda na Windows 10 October „ještě to není dokonalé“ Update [podcast]
Biostar Racing X470GT8 – vyplatí se dát šanci Biostaru? (uživatelská recenze)
Vyšly testy Core i9-9900K, i7-9700K a i5-9600K. Jaká je pájka, OC, spotřeba a výkon?
Hry pro příležitostné hráče