Chytře propojuje školku s rodiči. Aplikaci Twigsee využívají tisíce rodin v Česku a budou i ve světě - Euro.cz

Přihlášení

Chytře propojuje školku s rodiči. Aplikaci Twigsee využívají tisíce rodin v Česku a budou i ve světě

,
Chytře propojuje školku s rodiči. Aplikaci Twigsee využívají tisíce rodin v Česku a budou i ve světě
Zdroj: Twigsee
  • Vanda Horáčková Seidelová založila aplikaci Twigsee, která propojuje učitelky s rodiči. Posbírala s ní už několik cen

  • V tuzemsku aplikaci už používá 150 školek a 10 tisíc rodičů, běžně přes ni proběhne 100 tisíc aktivit denně

  • Zakladatelka se díky CzechInvestu během pár týdnů přesouvá do Singapuru, kde hodlá založit místní zastoupení a dobýt Asii i trhy jako Mexiko, Keňu nebo Turecko

Kdysi se ztrácela v informacích ze školky svého syna. Karneval a instrukce k němu? Nedohledatelné. Že se na výlet odjíždí v jiný čas, než je obvykle příchod do školky? To řekly učitelky jen ve dveřích instituce manželovi, a ten už to dál nestihl řešit. Vanda Horáčková Seidelová (na titulním snímku) zjistila, že někde mezi dveřmi od školky a od domova je problém, a později pochopila, že ho nemá sama.

S řešením nakonec přišla sama. Její aplikace Twigsee není okrajová záležitost: za rok a čtvrt svého fungování už stihla vyrůst více než 10krát a letos očekává obrat ve výši pěti milionů korun. Příští rok by to mělo být 12.

Aktuálně využívá Twigsee naplno okolo 150 školek, což znamená asi sedm tisíc dětí a deset tisíc jejich rodičů. Dalších 30 školek, tedy 2500 dětí, se pomalu začleňuje. Ani příliš nevadí, že za aplikaci se musí platit nebo že jsou teď školky zavřené. Jen za dopoledne, kdy jsme si se zakladatelkou povídaly, přibylo v systému 823 notifikací a stovky fotek. Běžně, v plném provozu, je to ovšem přes 100 tisíc aktivit od rodičů i učitelek a něco přes 2 000 fotek denně.

„I v této době sloužíme jako primární komunikační nástroj, kdy školky potřebují aktivně informovat rodiče o tom, co se děje,“ vysvětluje Vanda Horáčková Seidelová, tvůrkyně myšlenky a zakladatelka projektu.

Twigsee stihlo oslovit řadu školek v Česku, začalo se rozšiřovat na Slovensko a jeho zakladatelka se právě rozhodla, že teď naučí jednoduše komunikovat také instituce v Asii. Horáčková Seidelová totiž za pár týdnů odjíždí na tři měsíce práce v Singapuru, kam ji posílá CzechInvest v rámci programu CzechAccelerator. V asijském městském státě hodlá otevřít místní zastoupení. Zatím se tu bude učit, jak zaujmout na zahraničních trzích.

V hledáčku Twigsee je však nejen jihovýchodní Asie: předdomluvené jsou už první školky v Mexiku, Keni nebo Turecku, další jednání pak probíhají i se zeměmi Beneluxu. „Chtěla bych, aby na konci roku Twigsee fungovalo v deseti zemích na třech kontinentech,“ plánuje Horáčková Seidelová.

Čas s dětmi, nebo s papíry

Mobilní aplikace Twigsee má spojit učitele ve školce a rodiče dětí, které do ní chodí. Nejde jen o komunikaci. Kombinuje docházku, objednávky obědů, školkovné i stravné, zápisy, omluvenky i celkovou matriku dítěte. Jde o oblasti, které doteď některé školky v digitální podobě využívaly. Ale ne všechny na jednom místě.

„Učitelky se mají věnovat dětem, ale zároveň řeší spoustu administrativní agendy okolo. Jsou to papíry, které jsou úplně stejné jako před 30 lety. Mají tiskopisy, kam ručně zapisují docházku. Potřebují vědět, jaká dnes je, aby daly správné množství jogurtů. Do toho jim stále chodí rodiče. Pak někdo vezme tiskopisy a přepíše je do papírové třídní knihy. Hospodářka následně přepisuje do svého docházkového listu, aby vypočítala, kolik obědů se má zaplatit. Potřetí čárkuje tutéž věc,“ popisuje Horáčková Seidelová jeden z příkladů toho, co má její Twigsee nahradit.

Nemyslí si, že technologie je všespásná. „Myslím, že má spojovat, pomáhat a sloužit lidem, zjednodušovat a zrychlovat. Vnímáme, jak strašně důležitá role učitelek a ředitelek je. Mají se věnovat tomu, na co mají nejvyšší kvalifikaci a v čem jsou nejdůležitější – čas s dětmi. Papíry a administrativu může dělat technologie.“

Aplikace usnadňuje komunikaci mezi školkou a rodiči, zároveň ale pomůže učitelkám s interní administrativou. Foto: Twigsee

Aby Horáčková Seidelová přesně věděla, co školky trápí, občas si jde do nějaké třeba na den sednout a sledovat ruch. Některé problémy školky nahlásí, mnoho si jich samy ani neuvědomí. „Pro dítě přišel dědeček, který ve školce do té doby nebyl. Učitelka musela odběhnout ze třídy, nechat děti samotné, pak zas zabouchnout před dědečkem a běžela hledat klíč od skříněk s GDPR údaji. Tam vyhrabala šanon školního roku, třídy, pak konkrétního dítěte, daný list a na něm ‚povolení k vyzvedávání‘, s papírem zas ke dveřím a zkontrolovat občanku. Pak zas zabouchla a šla dítě obléct. Vždycky to tak dělaly. Ani je nenapadne, že by to šlo jinak,“ popisuje.

Aplikace proto obsahuje všechno, co dává pro děti i učitelky smysl: údaje o dítěti, alergie, možnosti vyzvedávání, docházku i objednávání obědů. Pro rodiče jsou v něm nástěnky, kde vidí důležité informace a budoucí akce. Jedním klikem tak potvrdí třeba výlet, na který by jinak museli odepisovat e-mailem. „Máme změřené, že za den můžeme ušetřit zaměstnanci hodinu. V průměrné školce v Česku ušetříme těsně přes 100 hodin měsíčně,“ shrnuje Horáčková Seidelová.

Jakákoliv zpráva z Twigsee se rodičům objeví na mobilu ve formě notifikace. Startup má ověřeno, že víc než dvě třetiny rodičů na ni kliknou do půl hodiny a skoro každý do konce dne. „Rodič ví, že přišlo něco konkrétně k jeho dítěti,“ vysvětluje zakladatelka.

Země s potenciálem

Vanda Horáčková Seidelová se k Twigsee dostala po dvou restartech kariéry, zkušenostech v diplomacii i v technologickém prostředí, kde nahlížela tomu, jak se vyvíjejí mobilní aplikace. Prvním krokem k ‚dětským‘ tématům bylo založení komunitní platformy pro matky Mom4Moms s narozením syna. S Twigsee přišla v roce 2019 a ke startu si přizvala kamaráda Daniela Meda.

„Scházeli jsme se po kavárnách, kde jsme pracovali. Do toho ale přišel kovid a neměli jsme kde pracovat. Doma nám to nešlo, tak jsme zvolili neutrální půdu: bubenickou zkušebnu, Dan je totiž bubeník,“ usmívá se Horáčková Seidelová. V létě si pak mohli dovolit najmout kancelář, pak druhou a třetí. Dnes jich Twigsee má hned několik v Karlíně a v týmu je dohromady přes 20 lidí.

Vývoj aplikace doteď stál osm milionů a další ještě spolkne. První polovinu zakladatelka do Twigsee hned na začátku vložila sama, s dalšími výdaji a přípravou na zahraniční expanzi jí pomáhají investoři. Těmi jsou podnikatel Jiří Hlavenka, první investor Kiwi.com a zakladatel jednoho z prvních českých e-shopů Vltava.cz, a Jan Sláma, mladý český podnikatel a zakladatel aplikace FaceUp, platformy pomáhající školám po celém v boji proti šikaně.

Home office jí svědčí. Safetica vloni vyrostla o polovinu, její software chrání data skoro 400 tisíc zařízení

Mezitím Horáčková Seidelová s Twigsee zvítězila v soutěži Women Startup Competition 2021 a byla zařazena do žebříčku Innovators20, tedy mezi dvacítku nejlepších inovátorů loňského roku. Investoři jí teď mají pomoct i s aktuální expanzí do zahraničí.

Výběr zemí od Asie po Jižní Ameriku se na první pohled zdá trochu nestandardní, ale zakladatelka ho má pečlivě promyšlený. „Jde o ty, kde si velcí hráči nechtějí ušpinit ruce, ale zároveň mají největší potenciál. Země, které přeskočily dobu desktopu, ale každý má nyní smartphone. V ‚našem‘ – západním – světě bojují technologické firmy s tím, že se snaží přenášet technologie z počítačů do mobilů, a ne pro každého je komfortní zařizovat věci přes chytrý telefon. Ale tyhle státy, kde počítače běžně neměli počítače ani internet, paradoxně mají síťové pokrytí lepší. Mnohdy jejich první síťový internet byl rovnou 4G, mají dostupné smartphony a všichni si je koupili. A třeba banky si tyto země vybírají pro piloty svých mobilních aplikací. Ti lidi dělají s mobilem v ruce všechno,“ vysvětluje Horáčková Seidelová.

Školka není hlídání

Celkově teď Twigsee podle Seidelové nahradí 80 procent školkové agendy. Ideálně to má být 95 procent. „Spousta rodičů si myslela, že dítě dáváte do školky, aby vám ho tam prostě pohlídali. Já jsem si to myslela taky. Až teď dokážu docenit, jak promyšlený systém to je. Že má rámcový vzdělávací program, že za každou aktivitou, jako třeba výuka psaní, jsou jasné postupy a instrukce do nejmenších podrobností, že učitelky třeba hlídají, jaký sklon má tužka, kterou dítě drží. Že když děti cvičí, hledí se na to, aby se podporoval střed těla a tak dále,” vyjmenovává Horáčková Seidelová.

Informační technologie jako základ do života: Jak se učí na škole, která gymnazistům pomáhá k programování

Podle ní je v aplikaci velká přidaná hodnota: rodiče nyní umějí docenit pedagogy svých dětí. “Dostáváme se tam, kde jsme byli ve 20. letech minulého století, kdy byl učitel vážená osoba,” myslí si. Jen s dodatkem technologií: k rychlým fotkám mají v průběhu letoška přibýt třeba i rychlá videa.