Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Víte, jak sedět, aby vám práce nezničila zdraví?

Nedostatek pohybu a špatné pracovní podmínky vážně ohrožují naše zdraví. To sice všichni…

Podzimní novinky na silnici od 1.10.2018

Přichází podzim a měli bychom připravit naše vozidlo na studenější období. Kromě změny…

Podnikání s s.r.o. s sebou přináší mnohé výhody

Jestliže už nějaký ten pátek podnikáte jako osoba samostatně výdělečná činná, možná je…

Praha uzavře Libeňský most. Je v havarijním stavu

18. ledna, 17:17 - čtk
18. ledna, 17:17

Vedení hlavního města dnes v noci uzavře do odvolání pro automobily i tramvaje Libeňský most. Část soumostí je v havarijním stavu, v plánu je jeho celková rekonstrukce.

Most bude uzavřen v jednu hodinu po půlnoci. Most je dlouhodobě ve velmi špatném stavu, jeho část nyní byla na základě aktuálních měření přesunuta do kategorie havarijní. Nejde přímo o úsek vedoucí přes řeku, ale o část soumostí na břehu směrem k Palmovce. Město plánuje celkovou rekonstrukci, nyní čeká na vyjádření ministerstva kultury, které posuzuje památkovou ochranu kubistického mostu. Podle informací Technické správy komunikací (TSK) jsou v havarijním stavu v Praze tři mosty, další desítky jsou ve špatném stavu. Loni se zřítila lávka v Troji.

Pražské zastupitelstvo celkovou rekonstrukci soumostí schválilo předloni. V minulosti ho pro špatný technický stav chtěl magistrát zbourat a postavit nový, proti se postavila část odborné veřejnosti i obyvatelé. Zastupitelé nakonec bourání odmítli a schválili opravu. Zakázku chtějí radní schválit v následujících týdnech. Praha již v minulosti omezila provoz tramvají na mostu, nyní na něm může být jenom jedna souprava.

Čeká se na technické podklady

Ministerstvo v současnosti zkoumá, zda jde o kulturní památku. Nyní čeká na technické podklady, které by měl magistrát zaslat do konce měsíce. Pro rozhodnutí je nutné zhodnotit i technický stav, architektonická hodnota kubistického soumostí je prý již prokázána.

O stavu pražských mostů se začalo více mluvit na konci loňského roku, kdy se zřítila lávka přes Vltavu v Troji. Při nehodě se zranili čtyři lidé. V Praze se nachází přes 700 mostů a lávek různých velikostí, z nich 122 je podle informací TSK ve špatném stavu. I s částí Libeňského soumostí jsou čtyři v havarijním stavu. Mezi ty patří třeba železniční most mezi Smíchovem a Výtoní. Město se chystá opravovat také například Hlávkův most, který se nachází po proudu od Libeňského. Zde by měla oprava začít nejdříve v roce 2020.

Praha má přes celou Vltavu 18 mostů

- V Praze donedávna bylo 32 mostů, můstků či lávek přes Vltavu nebo její část, 18 mostů vede přes celou řeku. O jedno přemostění Vltavy metropole přišla poté, co se loni 2. prosince zřítila Trojská lávka z Troje na Císařský ostrov.

- Poprvé byl přes Vltavu na území dnešní Prahy postaven dřevěný most nejspíš již v 10. století. Nejstarším mostem v Praze je Karlův most ze 14. století. Podruhé byla Vltava v metropoli přemostěna až v roce 1841, kdy byl zbudován most císaře Františka I. (nyní most Legií), o devět let později následoval železniční Negrelliho viadukt a pak v letech 1868 a 1869 dva visuté řetězové mosty, předchůdci nynějšího Štefánikova mostu (most císaře Františka Josefa I.) a Mánesova mostu (Železná lávka).

- Z 18 mostů přes celý tok Vltavy je 13 silničních, osm tramvajových, čtyři železniční a jeden pouze pro pěší.

- Zatím poslední pražský most přes Vltavu, Trojský most, byl zprovozněn jako součást tunelového komplexu Blanka v říjnu 2014. Trojský most nahradil Trojský tramvajový mostě z roku 1981, přezdívaný „rámusák“, jehož provoz byl slavnostně ukončen 7. října 2013 jízdou muzejní tramvaje.

- Nejkratším mostem v Praze přes Vltavu je se 169 metry Čechův most, nejdelším s 2291 metry Radotínský most (součást obchvatu Prahy D0), který je též nejdelším mostem v ČR. Dva mosty (Barrandovský a Holešovický železniční) jsou šikmé.

- Celkem 13 můstků a lávek vede v Praze přes rameno Vltavy na nějaký ostrov. Donedávna se k nim řadila i Trojská lávka pro pěší z Císařského ostrova do Troji, která bývá někdy řazena k mostům přes celou Vltavu. Tato 156 metrů dlouhá lávka byla zprovozněna byla 7. července 1984 na místě, kde od roku 1976 stál provizorní pontonový most, který byl v červenci 1981 stržen povodní. Loni v prosinci se zřítila.

Dále čtěte:

Praha slaví čtvrt století v UNESCO. A hledá cestu, jak dál

Nejdražší úsek „Bémovy cyklostezky“ zaujal Němce. Doma ale nic podobného neplánují

Šéf Hochtiefu Koranda: Chceme stavět D4 do Písku

Nový most přes Rýn má být z čínské oceli. Pro místní špatný vtip



Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Čtěte také

Komentáře

Finance
Samoplátci budou platit více na zdravotním pojištění
8 nejčastějších chyb při vytápění, které zvyšují účet za teplo
Co je dobré vědět o příspěvku na bydlení?
Dnes slavíme 17. listopadu, obchody zůstanou otevřené
Hypoteční sazby letí nahoru. Ceny bytů poprvé vystoupaly nad 3 miliony
Auta
Jawa Made in India: z východu se vrací kývačka i pérák
Test Mercedes-Benz eSprinter: Vysoké napětí
Octavia Cup trochu jinak. Lamborghini připravuje seriál pro závodní verzi modelu Urus
Jak řídit na sněhu: Představujte si, že vám vůbec nefungují brzdy
Jak funguje pohon všech kol? Existuje 6 různých koncepcí
Technologie
Kilogram už nebude jako dřív. Vědci změnili jeho definici
Unikl Ryzen 7 3700U. APU Picasso je refresh Raven Ridge, nebude mít architekturu Zen 2
Office 2019 a Office 365 pro domácnosti za nejnižší ceny [Black Friday]
Lepší kontrola nad aktualizacemi a snímání oken [Windows Insider]
Velký přehled slev na Černý pátek 2018 (průběžně aktualizováno)
Hry pro příležitostné hráče