Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Pomozte ochránit uživatele internetu a zachovat svobodný internet

12. září se bude v Evropském parlamentu hlasovat o evropské směrnici o autorském právu.…

Konference o coworkingu TechoCon 2018

Kanceláře se čím dál rychleji mění, práce v nich stejně tak. Jak funguje moderní…

Konec výmluvám a začátek mluvení anglicky se blíží!

Lidský druh je mistrem ve vymlouvání se. Vymlouváme se na počasí, na únavu, na děti, na…

V Troji se zřítila lávka. Dva lidé jsou těžce zranění

02. prosince 2017, 18:08 - čtk
02. prosince 2017, 18:08

U Trojského zámku v Praze se dnes odpoledne zřítila do Vltavy betonová lávka pro pěší. Při pádu se zranili čtyři lidé, z toho dva těžce. Šedesátiletý muž je v umělém spánku, o tři roky starší žena má stejně jako on mnohačetná poranění. Další dva muži nejsou zraněni vážně, uvedli na twitteru záchranáři. Prostřednictvím starosty Prahy 7 Jana Čižinského požádali veřejnost, aby nyní na místo nechodila.

Lávka dlouhá 260 metrů, která vede od Trojského zámku na Císařský ostrov, spadla kolem 13:30. „Část lávky se zřítila, částečně hrozí pádem,“ popsal mluvčí hasičů Martin Kavka. Na místo byl povolán statik. Technická správa komunikací (TSK), která má pražské mosty na starosti, konstatovala už v roce 2014, že lana lávky jsou výrazně oslabena kvůli korozi.

„U spadlé lávky v Troji jsme ošetřili čtyři zraněné,“ informovali dvě hodiny po zřícení konstrukce záchranáři s tím, že zranění byli zajištěni a převezeni do pražských nemocnic. Šedesátiletý muž skončil na anesteziologicko-resuscitačním oddělení, vážně zraněná žena je na jednotce intenzivní péče. Třiačtyřicetiletý muž má pohmožděná záda, čtyřiatřicetiletý muž si poranil nohu a zápěstí.

Městská policie ohradila páskami oba konce zlomené lávky, a to zhruba v padesátimetrové vzdálenosti od konstrukce. Udržuje tak v dostatečné vzdálenosti řadu zvědavců, které neštěstí přilákalo. Na místě zůstala jen část hasičských i policejních aut, v řece už záchranné práce nepokračují. Předtím Vltavu prohledávali lidé v neoprenech, na břehu byli také služební psi a na vodě hasičský člun. S pátráním po případných dalších zraněných pomáhali i kanoisté z nedalekého oddílu.

Starosta Čižinský na facebooku připomněl, že přes lávku tekla při povodních v roce 2002 voda. „Večer se uvidíme s magistrátními radními a budeme žádat přívoz jako náhradní dopravu a co nejrychlejší nahrazení novou, architektonickou soutěží vybranou lávkou,“ uvedl. Lávku využívali například lidé, kteří míří do pražské zoologické zahrady.

Primátorka svolala kvůli pádu lávky v Troji mimořádné jednání
Pražská primátorka Adriana Krnáčová (ANO) svolala na dnešní večer mimořádné jednání kvůli pádu lávky. Bude požadovat jednak co nejrychlejší prošetření dnešního neštěstí, jednak i detailní prověření ostatních lávek a mostních konstrukcí v hlavním městě.

„Zjišťujeme, proč se to stalo. Lávka byla pravidelně kontrolována a podle toho, co bylo na papíru, měla být v pořádku, což očividně nebyla,“ uvedla primátorka. Jednání by mělo začít v 19:00 nejspíš na magistrátu. Účastnit by se ho měl kromě Krnáčové i náměstek Petr Dolínek, který má Technickou správu komunikací (TSK) v gesci, a statik.

„Obratem žádám mimořádné jednání dozorčí rady Technické správy komunikací za účasti pracovníků zodpovědných za mosty a lávky,“ doplnil zástupce starosty a pražský zastupitel Ondřej Mirovský.

TSK prováděla v roce 2014 geodetické měření průhybů lávky. Přes provedení nutných prací v roce 2011 a dalších opatření tehdy odhadovala životnost lávky při běžném provozu na pět až sedm let. Pražští Piráti dnes v tiskové zprávě napsali, že TSK věděla o špatném stavu lávky už od roku 2009. Vyplývá to podle nich z materiálu, který loni v dubnu schvalovali pražští radní. Piráti tvrdí, že TSK péči o mosty dlouhodobě zanedbává.

Visutá lávka, která sloužila výhradně pro pěší a cyklisty, spojovala pražskou čtvrť Troja s Císařským ostrovem od července 1984. Na jejím místě stál od roku 1976 provizorní pontonový most, který ovšem v létě 1981 strhla povodeň. Stavbu lávky projektoval profesor Jiří Stráský, jeden z nejvýznamnějších českých autorů mostních konstrukcí. Stavěna byla netradiční technologií, při níž mostovku tvořily panelové segmenty navlečené jako „korálky“ na silných ocelových lanech, konstrukce pak byla zavěšena na opěrné bloky na obou březích.



Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Čtěte také

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Jak vypadají SPZ na autech v Evropě?
Platíte víc za vlak kvůli slevě pro studenty a důchodce?
Za černý odběr elektřiny jsou vysoké pokuty. Jak se mu vyhnout?
Kdy vzroste rodičovská o 40 tisíc? A koho se zvýšení bude týkat?
Kdy se v ČR zakáží zvířata v cirkusech?
Auta
Retro: Vyzkoušeli jsme, jak se řídí Buick Series 40 Sedan (…
Škoda Octavia G-Tec je rychlejší. Tisíc kilometrů s ní ale už na jedno tankování nedáte
IAA Hannover 2018: Budoucnost užitkových aut? Hybridní, elektrická a autonomní
Euro NCAP: Volkswagen Touareg a Audi A6 za pět, Tourneo za čtyři a Jimny pouze za tři
Kvíz: Víte, kolik dostanete bodů za tyto přestupky?
Technologie
Zneužívá Amazon monopolní postavení? Evropská komise rozjíždí zkoumání
Platíte víc za vlak kvůli slevě pro studenty a důchodce?
Už nebudeme závidět Americe levný hardware. Většinu komponent zdraží Trumpova cla
Nový výrobce pamětí Flash pro SSD. Macronix chystá 3D NAND, která bude o 30 % levnější
Asus ROG Strix Fusion 700: bezdrátová sluchátka pro hráče (uživatelská recenze)
Hry pro příležitostné hráče