Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Utáhněte opratě Facebooku a YouTube, žádá většina Čechů

Technologičtí obři Google nebo Facebook profitují na úkor umělců, jejichž díla masově…

Posuvné dveře: do pouzdra, nebo na stěnu?

Současný trh s interiérovými dveřmi je opravdu rozmanitý. Sáhnout můžete nejen po…

Vesnice v rychlosti připojení k internetu stále zaostává za městem

Myslíte si, že je česká společnost připravena na práci z domova, neboli na tzv. home…

Nový most přes Rýn má být z čínské oceli. Pro místní špatný vtip

10. ledna 2018, 06:18  -  frn
10. ledna 2018, 06:18

Výstavba nového klíčového mostu přes Rýn v Leverkusenu, který je součástí dálnice vedoucí do Kolína nad Rýnem, má být z velké části provedena z čínské oceli. To se nelíbí místním odborům ani zástupcům německého ocelářského průmyslu, kteří mají tradičně v Porúří velký vliv.

Více než kilometr dlouhý most z roku 1965 je v katastrofálním stavu. Proto na něj od roku 2012 nemohou jezdit kamióny, pouze vozy do 3,5 tuny. V roce 2016 byly na most umístěny zábrany, aby na něj nemohly vjíždět vozy těžší 3,5 tuny a širší 2,3 metru.

To způsobuje dopravní zácpy. Měl by být postaven nový most, s pěti jízdními pruhy v každém směru. První část má být hotova v roce 2020, druhá v roce 2024.

Omezení na mostě komplikují dopravu v hustě obydlené aglomeraci na západě Německa

Zakázku na stavební práce vyhrála rakouská firma Porr. Její výše je 362 milionů eur (9,2 miliardy korun). Investorem je firma Straßen NRW. Celkem má stavba stát 740 milionů eur (18,9 miliardy korun).

Proč v Porýní ocel z Číny?

Současný více než padesátiletý most je symbolem chátrající infrastruktury v západních částech Německa, napsal deník Süddeutsche Zeitung.

Pro obyvatele spolkové země Severní Porýní – Vestfálsko je nejvíce znepokojující skutečnost, že most nemá být postaven z místní oceli, ale z materiálu pocházejícího z Číny. „Mosty v Porýní mají být postaveny z oceli z Porýní,“ zlobí se Knut Giesler, místní šéf odborů IG Metall, jež mají přes dva miliony členů.

Stejně hovoří i zástupce ocelářských firem sdružených do asociace Bauforumstahl Bernhard Hauke. Podle něj bylo výběrové řízení ministerstva dopravy spolkové země Severní Porýní – Vestfálsko nedostatečně precizní. Hauke tvrdí, že nový most potřebuje kvalitní německou ocel, nikoliv levnější variantu z Číny.

I když nechce říct, že by most mohl mít konstrukční vady, ocel s označením „Made in Germany“ podle něj zvyšuje pravděpodobnost, že mostní konstrukce vydrží déle.

Poloha mostu přes Rýn

Minimálně dvě třetiny z 32 tisíc tun oceli mají pocházet z Číny, což podle legislativy EU neporušuje zákony o veřejných zakázkách. Hauke ale tvrdí, že zadavatel nepožadoval, aby byla kvalita oceli ta nejvyšší, tedy Q1, kterou vyžadují německé dráhy od svých subdodavatelů.

Pokud by ocel z Číny byla té nejvyšší kvality, jak tvrdí zemské ministerstvo, musela by být o 15 procent dražší. Lobbista Hauke chce, aby bylo vypsáno nové výběrové řízení na dodávku 22 tisíc tun oceli. Dražší německá ocel by byla podle něj z dlouhodobé perspektivy ekonomičtější. Navíc by dala práci lidem v německém průmyslu.

Aby toho nebylo málo, také další most přes Rýn u Duisburgu má být rekonstruován z levné asijské oceli. „To je snad vtip. Aby do evropského centra oceli byl dovážen materiál vzdálený 10 tisíc kilometrů. To žádný člověk nemůže pochopit. Jen to podporuje znechucení z politiky,“ zlobí se odborář Giesler.

Dále čtěte:

Tah Poldovkou: o zkrachovalou huť má zájem Rakušan Foltin

Nejdražší úsek „Bémovy cyklostezky“ zaujal Němce. Doma ale nic podobného neplánují

Konec padajících mostů? Lotyšský inovátor dobývá trh s revolučním betonem

EU přitvrdí v boji s dumpingem. Pravidla se mění kvůli Číně



Čtěte také

 Česká whisky

Investoři objevili lákadlo: českou whisky

To, co začalo před pár lety jako sen otevřít si v Třebíči vlastní bar, dnes ukazuje na…

před 2 hodinami

Kuřácký koutek Daniela Deyla

Spropitné pro Shylocka aneb Finanční žralok vegetariánem

Firma z Tennessee zkouší jemným psychologickým trikem balancovat na pomezí lichvy a…

před 3 hodinami

Ilustrační foto

Stát poskytoval neziskovkám dotace bez analýzy, zjistil NKÚ

Stát při poskytování dotací nestátním neziskovým organizacím nevycházel v letech 2016 až …

před 3 hodinami

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

ve spolupráci s
  • Posíláte peníze po Evropě a chcete se vyhnout vysokým…

  • Online platby, reklamace a clo. Co nepodcenit při nákupu…

  • Koruna se letos výrazně pod 25 CZK/EUR nepodívá

  • Připsání zahraniční platby v řádu minut? Jde to!

  • Strašák jménem volatilita

  • Začnou přibývat nezaměstnaní?

  • Jak to, že většina prognóz loni nevyšla?

Finance
Ekonomická svoboda v Česku je vysoká
Co dělat, když chcete v ČR volit slovenského prezidenta
Zásady volání na tísňovou linku? Nehádat se s operátorem a odpovídat věcně
K čemu slouží dohoda o hmotné odpovědnosti?
7 vychytávek, které máte v autě a vůbec je nepoužíváte
Auta
Zásady volání na tísňovou linku? Nehádat se s operátorem a…
Simply Clever nádržka ostřikovačů Škody Scala tu byla už v 90. letech. Podívejte se
Volkswagen Crafter 35 – Algema Blitzlader2
Land Rover „vyhrál“ spor s čínskou automobilkou kopírující Range Rover Evoque
eSprinter prošel zátěžovými testy za polárním kruhem
Hry pro příležitostné hráče