Potraviny spolu s nealkoholickými nápoji jsou položky, za které lidé v tuzemsku nejvíce utrácejí. Na druhém místě jsou to pak vydání za bydlení a dopravu, výdaje za zařízení bytu a domácnosti, dále pak za odívání a obuv. Nejčastěji navštěvovanými typy obchodů jsou pak hypermarkety, hobbymarkety a prodejny elektroniky.
Vyplývá to z analýzy nákupů u vybraných obchodníků, které v rámci soutěže GE Capital Multiservis Obchodník roku 2003 provedla společnost GE Capital Multiservis. Z jejich údajů doplněných o statistiky společnosti Incoma je zřejmé, že v hypermarketech nakupuje téměř čtyřicet procent české populace. Nejčastěji kupují právě potraviny, dále drogistické zboží, ale rostou i nákupy oblečení a elektroniky. Dalším oblíbeným místem nákupu jsou hobbymarkety, kde loni zákazníci utratili přibližně dvacet miliard korun. To jsou zhruba 3 % z celkových maloobchodních tržeb v ČR. „Průměrná česká rodina utratila loni za zboží pro domácnost, dílnu a zahradu osmnáct tisíc korun,“ uvedl generální ředitel GE Capital Multiservis Jiří Pathy. Dalšími místy nejčastějších nákupů jsou například prodejny elektra, oblečení, drogistického zboží a nábytku. U 43 zkoumaných společností nejčastěji nakupují lidé v hotovosti. V tuzemsku zákazníci zaplatili vloni platební kartou přibližně osm až deset procent obchodních tržeb.