zavřít

Ty to zvládneš.cz - MOTORKÁŘI - ZRÁDNÁ RYCHLOST



Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Británie představí na EXPO 2020 interaktivní Pavilon poezie

Britský pavilon se na světové výstavě EXPO 2020 v Dubaji stane místem, z něhož…

Rozhovor: K čemu je dobré vzdělání LL.M. a MBA?

Tituly MBA či LL.M. za jménem poutají pozornost. Absolvováním profesního vzdělání si…

Na Bořislavce bude stát umělecké dílo Federika Díaze

Kancelářské a obchodní centrum Bořislavka přinese letos Praze 6 nejen výraznou a světově…

 Rychlovlak ICE
Rychlovlak ICE
Autor: CC0 via Pixabay

Železnici v Německu čekají největší změny za 180 let. Jízdné výrazně zlevní

25. září 2019, 16:05  -  František Novák
 Rychlovlak ICE
Rychlovlak ICE
Autor: CC0 via Pixabay
25. září 2019, 16:05

Německý klimatický balíček se má ve velkém promítnout do fungování německých drah. Šéf Deutsche Bahn Richard Lutz slibuje výrazné zlevnění jízdného od ledna 2020. Změny včetně investic mají být největší ve 180leté historii německé železnice. Například od roku 2023 má být uvedeno do provozu 30 nových vysokorychlostních vlaků. Odbory zvýšení investic nepovažují za dostatečné. Zdvojnásobení počtu pasažérů na 260 milionů do roku 2030 je podle nich utopií.

Německý státní podnik Deutsche Bahn (DB) má být jedním z největších příjemců financí v rámci nových opatření klimatické politiky německé vlády. Kromě miliard eur navíc se má jednat také o snížení DPH. V případě dálkové dopravy to znamená snížení sazby daně z 19 procent na 7 procent. Snížená sazba už platí pro využívání taxislužby nebo pro městskou hromadnou dopravu.

Generální ředitel DB Richard Lutz tvrdí, že díky vládním opatřením by ceny jízdenek od nového roku mohly klesnout o deset procent. V rámci vysokorychlostních spojů ICE by nejlevnější jízdenka stála od 13,40 eura, což by znamenalo, že se nejnižší nástupní cena (s kartou BahnCard) sníží na úroveň před rokem 1994 zdůraznil Lutz. Bez karty pak jízdenka bude stát od 17,90 eura místo dnešních 19,90 eura. Firma ustupuje od původního plánu zdražovat jízdné od nového roku.

Vládní iniciativa by měla drahám do roku 2030 přinést 20 miliard eur (517,2 miliardy korun). Dopravce je chce využít k uskutečnění největších změn ve 180leté historii železnice na území Německa. Mimo jiné na nákup 30 nových souprav rychlovlaků do roku 2023 a celkovou expanzi firmy.

Začali byste jezdit častěji vlakem, pokud by zlevnilo jízdné?

Snížení cen jízdného má vést ke zvýšení počtu pasažérů, kteří tak budou méně používat automobily. DB odhaduje, že by to mohlo být od příštího roku o 5 milionů pasažérů ročně víc.

Odborové svazy i dopravní experti ovšem pochybují, že se podaří splnit cíl vlády zdvojnásobit počet přepravených do roku 2030. To by znamenalo zvýšení na 260 milionů cestujících ročně. „To, co vláda představila, nebude stačit,“ řekl šéf největšího odborového svazu na železnici EVG Alexander Kirchner. Železniční infrastruktura podle odborů vyžaduje vládní injekci nejméně 70 až 80 miliard eur (až 2,1 bilionu korun), aby bylo možné dosáhnout tohoto cíle.

V dlouhodobém plánu je výstavba nových vysokorychlostních tratí a obnova a modernizace stávající sítě, včetně digitalizace lokomotiv a tratí, aby bylo možné zvýšit kvalitu služeb na dráze a omezit častá zpoždění vlaků. Další financování zůstává podle odborníků nejasné.

K tomu se přidává i kritika soukromých železničních firem, kterým se nelíbí, že finanční podporu dostane jen státní firma. „Železniční systém netvoří jen Deutsche Bahn,“ ozval se spolek Mofair, jenž bojuje za férové a konkurenční prostředí na drahách. Podle jeho zástupců miliardy eur navíc pro DB mohou znamenat výrazné narušení hospodářské soutěže.

Dále čtěte:

Konec zpožděním: Němci investují přes dva biliony korun do železniční sítě

Náklady nehrají roli: Němci řeší, jak zabezpečit 5700 nádraží a stanic

Vlaky místo letadel. Němečtí Zelení prosazují zrušení vnitrostátních letů

Německé dráhy míří do vesmíru. Stačilo by, aby vlaky nehořely a jezdily včas, stěžují si kritici

Vlaky pro Berlín. Plzeňská Škoda bojuje s čínským gigantem o miliardovou zakázku

Podepsáno: začínají první práce na vysokorychlostní dráze

Tunel za půl bilionu: Itálie zastavila práce na nejdražším železničním projektu v Evropě


Čtěte také

 Pavel Koutný z prostějovské oděvní firmy Koutný

Jehly, nitě, miliony. Módní byznys přinesl Prostějovu šedesátimilionovou investici

Oděvní firma Koutný z Prostějova spouští investici ve výši 60 milionů korun. Jde o jeden…

před 2 hodinami

Kryptoměny  Venezuelský prezident Nicolás Maduro představuje kryptoměnu petro

Maduro má plán na záchranu Venezuely. Otevře luxusní kryptoměnové kasino

Venezuelský prezident Nicolás Maduro se dál snaží zachránit ekonomickými problémy…

před 2 hodinami

 Kandidáti na předsedu KDU-ČSL: europoslanec Tomáš Zdechovský, předseda lidoveckého poslaneckého klubu a místopředseda strany Jan Bartošek a poslanec Marian Jurečka,

Hledá se krizový manažer. Dva veteráni a nováček se utkají o post šéfa lidovců

KDU-ČSL volí nového předsedu. Střetnou se poslanci Marian Jurečka, Jan Bartošek a…

před 8 hodinami

Praha Ilustrační foto

Mariánský sloup se zřejmě vrátí na Staroměstské náměstí, návrh podpořili zastupitelé

Na pražské Staroměstské náměstí se zřejmě vrátí Mariánský sloup v podobě repliky, kterou…

23. ledna 2020

 Ministr obrany Lubomír Metnar

Metnar nechá prověřit nákup radarů. Místo 780 milionů korun mají stát 1,5 miliardy

Ministr obrany Lubomír Metnar nechá prověřit kvůli spekulacím o ceně nákup pasivních…

23. ledna 2020

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 6 | Průměrné hodnocení: 3.67

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Pravděpodobné pojistné je opět vyšší
Růst průměrné mzdy - co všechno ovlivní v roce 2020?
Zaměstnanci a daně: roční zúčtování a slevy
Sociální pojištění u zaměstnance, OSVČ a při práci na dohodu v roce 2020
Jak se daní příjmy z kapitálového majetku
Auta
Škoda Kodiaq vozí záchranáře nejen u nás, ale i v Británii
Nový ředitel Renault Trucks pro ČR a SR
Skladem, ale za tři čtvrtě milionu. Suzuki Jimny je nedostatek, z Evropy asi odejde
Hyundai i10 nové generace dorazil na český trh. Následovat bude dalších 7 novinek včetně konkurence pro ID.3
Toyota: Elektromobily se v Evropě nevyplatí, budeme se držet hybridů
Hry pro příležitostné hráče