Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Jak náročné je MBA studium? Zjistili jsme za vás!

Jak náročné je MBA studium? Zvládnu ho při svém vyčerpávajícím zaměstnání či podnikání? A…

Kdy má MBA smysl?

Titul MBA (Master of Business Administration) není v zahraničí ani v České republice…

Trvalý pobyt – vše, co o něm potřebujete vědět

Získat trvalý pobyt je sice právo českého občana, ale není povinnost jej mít. I když si…

Razící stroj pro tunel.
Razící stroj pro tunel.
Autor: TELT

Tunel za půl bilionu: Itálie zastavila práce na nejdražším železničním projektu v Evropě

01. dubna, 11:13  -  František Novák
Razící stroj pro tunel.
Razící stroj pro tunel.
Autor: TELT
01. dubna, 11:13

Vysokorychlostní železniční projekt za 25 miliard eur (645 miliard korun) má problémy. Italská vláda výstavbu pozastavila. Tunel pod Alpami, jenž je součástí výstavby, měl původně stát 9 miliard eur, italský ministr dopravy náklady odhaduje až na 20 miliard eur (516 miliard korun). Evropská komise slíbila, že projekt bude financovat z 50 procent. Tunel má výrazně snížit počet kamionů projíždějících mezi Itálii a Francií. Kritici tvrdí, že náklady jsou neúměrně vysoké.

Mezi městy Turín a Lyon mají jezdit vysokorychlostní vlaky rychlostí až 220 kilometrů v hodině. Kdy ale bude nejdražší železniční projekt v Evropě hotov, je ve hvězdách. Výstavbu projektu pozastavila italská vláda.

Trasa je dlouhá 270 kilometrů a součástí plánu je i vybudování tunelu pod Alpami v délce 58 kilometrů, což by jej řadilo k nejdelším železničním tunelům světa.

Italský premiér Giuseppe Conte projekt kvůli bobtnajícímu rozpočtu 10. března zastavil. V roce 2015 byl schválen rozpočet na 25 miliard eur (645 miliard korun), samotný tunel má stát 9 miliard eur (232 miliard korun). Italský ministr dopravy Danilo Toninelli z Hnutí pěti hvězd ale varuje, že náklady na výstavbu tunelu mohou dosáhnout až 20 miliard eur (516 miliard korun).

Mapa projektu vysokorychlostní železnice mezi Lyonem a Turínem. ( Autor: TELT )

Mapa projektu vysokorychlostní železnice mezi Lyonem a Turínem. Zdroj: TELT

Evropská unie se měla původně podílet na nákladech 40 procenty, francouzská ministryně dopravy Elisabeth Borneová uvedla, že Brusel souhlasí se zvýšením účasti na 50 procent. Itálie a Francie mají zaplatit rovným dílem druhou polovinu.

Nová trať má cestu mezi Lyonem a Turínem zkrátit ze čtyř hodin na dvě. Spojení mezi Paříží a Milánem by se zkrátilo ze sedmi na čtyři. Příznivci stavby tvrdí, že se výrazně sníží počet kamionů a aut, které jezdí mezi oběma zeměmi.

Mafie a padající mosty v Itálii

Kritici naopak hovoří o škodách na unikátní přírodě při stavbě a také o neúměrně vysokých nákladech. Tyto peníze by se mohly vynaložit lépe na modernizaci současné infrastruktury, která je zejména v Itálii v katastrofálním stavu. Největší tragédií byl pád dálničního mostu v Janově loni v srpnu, kdy zemřelo 43 lidí.

Most v Janově Polcevara Viadukt v roce 2010. ( Autor: Davide Papalini / CC BY-SA 3.0 )

Most v Janově Polcevara Viadukt v roce 2010. V srpnu 2018 se zřítil. Davide Papalini / CC BY-SA 3.0

Od roku 2004 spadlo v Itálii už 12 mostů. Za špatný stav dopravní infrastruktury může údajně mafie a její firmy, které často získávají státní zakázky. „Firmy napojené na italskou mafii obecně používají ošizené materiály a také špatně provádějí stavební práce. Jejich cílem je rychlý zisk,“ tvrdí John Dickie z University College London, autor řady knih o italské mafii.

Italská vláda uvedla, že by byl provoz tunelu z dlouhodobého hlediska ztrátový. Francouzsko-italská společnost Tunnel Euralpin Lyon Turin (Telt), jež se podílí na železničním projektu, zdůraznila, že bude pokračovat v přípravných pracích na francouzské straně tunelu, aby zabránila ztrátě finančních prostředků z EU.

Debata o projektu začala již před 30 lety. Jako termín dokončení se uvádí rok 2030. Většina ze 112 obcí, které leží na trase stavby, s ní nesouhlasí.

Související články:

Vlaky pro Berlín. Plzeňská Škoda bojuje s čínským gigantem o miliardovou zakázku

Podepsáno: začínají první práce na vysokorychlostní dráze


Čtěte také

 Andrej Babiš a Ondřej Závodský

Býval to demokrat, řekl o Babišovi jeho někdejší náměstek. Knihu pokřtil řepkovým olejem

Premiér Andrej Babiš (ANO) se v době svého působení na ministerstvu financí změnil z…

26. června 2019

 Ministryně spravedlnosti Marie Benešová

Benešová: Babiš postupoval podle zákona, není co řešit

Premiér Andrej Babiš (ANO) ve vztahu k holdingu Agrofert podle ministryně spravedlnosti…

26. června 2019

 Miloš Zeman,

Zeman: Článek Hitler je gentleman se nenašel, proti jiným Peroutkovým byl ale nevinný

Článek "Hitler je gentleman", jehož autorem by byl novinář Ferdinand Peroutka, se podle…

26. června 2019

Události  Aktivisté Greenpeace přerušili valnou hromadu ČEZ

Aktivisté Greenpeace přerušili valnou hromadu ČEZ. Protestovali proti prodeji Počerad

Dnešní valnou hromadu energetické společnosti ČEZ přerušil na 45 minut protest aktivistů…

26. června 2019

Pavel Páral

Piráti v bulharském dresu

Tématem těchto dní je bezesporu to, jak Andrej Babiš škodí zemi a jak moc lidí by ho rádo…

26. června 2019

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 11 | Průměrné hodnocení: 5.00

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Ve kterých zemích není minimální mzda ani 6 000 Kč?
Poplatek za vklad do katastru nemovitostí se zdvojnásobí
Jak dlouho trvá vystavení rodného listu dítěte?
Led se v létě příliš nedoporučuje
12 věcí, které byste měli vědět, než zažádáte o starobní důchod
Auta
PEMA převzala 15 555. vozidlo Schmitz Cargobull
BMW M1 se vrací jako hybrid Vision M Next s výkonem 600 koní
Audi Q7 dostalo tvář ve stylu Q8, dotykové displeje a výhradně hybridní motorizace
Autem do Chorvatska 2019: Dejte si pozor na desítky nových kamer a vysoké pokuty
Jak složité je ovládat moderní auto? Vyzkoušeli jsme to na třech seniorech a třicátníkovi
Hry pro příležitostné hráče