Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Protext Video: Konference CyberCon Brno 2019

Moderní technologie jako nástroj vládnutí, sociální inženýrství, novinky z oblasti…

Pronajaté auto vás může vyjít levněji než vlastní

Dvě třetiny Čechů si pořizují vozy maximálně za 200 000 korun. Volí tedy často starší…

Jak absolventi hodnotí náplň MBA studia? Zjistili jsme v unikátním průzkumu!

Jsou absolventi MBA studia spokojeni s jeho obsahovou náplní? Jak hodnotí odbornou a…

Razící stroj pro tunel.
Razící stroj pro tunel.
Autor: TELT

Tunel za půl bilionu: Itálie zastavila práce na nejdražším železničním projektu v Evropě

01. dubna, 11:13  -  František Novák
Razící stroj pro tunel.
Razící stroj pro tunel.
Autor: TELT
01. dubna, 11:13

Vysokorychlostní železniční projekt za 25 miliard eur (645 miliard korun) má problémy. Italská vláda výstavbu pozastavila. Tunel pod Alpami, jenž je součástí výstavby, měl původně stát 9 miliard eur, italský ministr dopravy náklady odhaduje až na 20 miliard eur (516 miliard korun). Evropská komise slíbila, že projekt bude financovat z 50 procent. Tunel má výrazně snížit počet kamionů projíždějících mezi Itálii a Francií. Kritici tvrdí, že náklady jsou neúměrně vysoké.

Mezi městy Turín a Lyon mají jezdit vysokorychlostní vlaky rychlostí až 220 kilometrů v hodině. Kdy ale bude nejdražší železniční projekt v Evropě hotov, je ve hvězdách. Výstavbu projektu pozastavila italská vláda.

Trasa je dlouhá 270 kilometrů a součástí plánu je i vybudování tunelu pod Alpami v délce 58 kilometrů, což by jej řadilo k nejdelším železničním tunelům světa.

Italský premiér Giuseppe Conte projekt kvůli bobtnajícímu rozpočtu 10. března zastavil. V roce 2015 byl schválen rozpočet na 25 miliard eur (645 miliard korun), samotný tunel má stát 9 miliard eur (232 miliard korun). Italský ministr dopravy Danilo Toninelli z Hnutí pěti hvězd ale varuje, že náklady na výstavbu tunelu mohou dosáhnout až 20 miliard eur (516 miliard korun).

na objednávku Škoda Kodiaq RS
Nafta
Automatická
Motor:
2.0 TDI 176 kW 4x4 DSG
Výbava:
RS
1 094 708 Kč
s DPH
na objednávku Volvo XC60
Nafta
Manuální
Motor:
D3
Výbava:
Momentum
984 777 Kč
s DPH
na objednávku Hyundai Tucson
Benzín
Manuální
Motor:
1.6 T-GDi 130 kW
Výbava:
TRIKOLOR
6 872 Kč
s DPH
na objednávku Škoda Kamiq
Benzín
Manuální
Motor:
1.0 TSI/70 kW
Výbava:
Ambition
360 905 Kč
s DPH
na objednávku Peugeot Rifter
Nafta
Manuální
Motor:
1.5 BlueHDI 96kw
Výbava:
Active
445 000 Kč
s DPH
na objednávku BMW X7
Nafta
Automatická
Motor:
xDrive30d AT
Výbava:
Sériové provedení
2 063 685 Kč
s DPH
na objednávku Mazda 3 hatchback
Hybrid
Manuální
Motor:
2.0 Sky-G/90 kW
Výbava:
G122
510 482 Kč
s DPH
na objednávku Volkswagen Passat
Benzín
Manuální
Motor:
1.5 TSI 110 kW
Výbava:
Business
585 810 Kč
s DPH
na objednávku Hyundai i30 kombi
Benzín
Manuální
Motor:
1.4i CVVT 73 kW
Výbava:
Entry
379 990 Kč
s DPH
skladem Audi Q7
Nafta
Automatická
Motor:
50 TDI quattro 210 kW
Výbava:
Q7
2 179 830 Kč
s DPH
skladem Hyundai Tucson
Benzín
Manuální
Motor:
1.6 GDi 97 kW
Výbava:
TUCSON
499 990 Kč
s DPH
na objednávku Hyundai ix20
Benzín
Manuální
Motor:
1.6i
Výbava:
Trikolor Plus
279 990 Kč
s DPH

Mapa projektu vysokorychlostní železnice mezi Lyonem a Turínem. ( Autor: TELT )

Mapa projektu vysokorychlostní železnice mezi Lyonem a Turínem. Zdroj: TELT

Evropská unie se měla původně podílet na nákladech 40 procenty, francouzská ministryně dopravy Elisabeth Borneová uvedla, že Brusel souhlasí se zvýšením účasti na 50 procent. Itálie a Francie mají zaplatit rovným dílem druhou polovinu.

Nová trať má cestu mezi Lyonem a Turínem zkrátit ze čtyř hodin na dvě. Spojení mezi Paříží a Milánem by se zkrátilo ze sedmi na čtyři. Příznivci stavby tvrdí, že se výrazně sníží počet kamionů a aut, které jezdí mezi oběma zeměmi.

Mafie a padající mosty v Itálii

Kritici naopak hovoří o škodách na unikátní přírodě při stavbě a také o neúměrně vysokých nákladech. Tyto peníze by se mohly vynaložit lépe na modernizaci současné infrastruktury, která je zejména v Itálii v katastrofálním stavu. Největší tragédií byl pád dálničního mostu v Janově loni v srpnu, kdy zemřelo 43 lidí.

Most v Janově Polcevara Viadukt v roce 2010. ( Autor: Davide Papalini / CC BY-SA 3.0 )

Most v Janově Polcevara Viadukt v roce 2010. V srpnu 2018 se zřítil. Davide Papalini / CC BY-SA 3.0

Od roku 2004 spadlo v Itálii už 12 mostů. Za špatný stav dopravní infrastruktury může údajně mafie a její firmy, které často získávají státní zakázky. „Firmy napojené na italskou mafii obecně používají ošizené materiály a také špatně provádějí stavební práce. Jejich cílem je rychlý zisk,“ tvrdí John Dickie z University College London, autor řady knih o italské mafii.

Italská vláda uvedla, že by byl provoz tunelu z dlouhodobého hlediska ztrátový. Francouzsko-italská společnost Tunnel Euralpin Lyon Turin (Telt), jež se podílí na železničním projektu, zdůraznila, že bude pokračovat v přípravných pracích na francouzské straně tunelu, aby zabránila ztrátě finančních prostředků z EU.

Debata o projektu začala již před 30 lety. Jako termín dokončení se uvádí rok 2030. Většina ze 112 obcí, které leží na trase stavby, s ní nesouhlasí.

Související články:

Vlaky pro Berlín. Plzeňská Škoda bojuje s čínským gigantem o miliardovou zakázku

Podepsáno: začínají první práce na vysokorychlostní dráze


Čtěte také

ilustrační foto

Pokud operátor změnil podmínky, klient nemůže zůstat u těch původních, upozornil telekomunikační úřaad

Český telekomunikační úřad řeší stále častěji stížnosti vůči operátorům, kteří mění…

19. září 2019

Týdeník Euro Exkluzivně
 České dráhy, ilustrační foto

Česká nádraží a koleje jsou v exekuci. Kvůli pár desítkám tisíc

Správa železniční dopravní cesty, které patří koleje a nádraží v celé České republice, je…

19. září 2019

 Dřevo - ilustrační foto

Přebytek dřeva rozložil trh. Ceny dřevostaveb a nábytku ale neklesají

Na trhu je obrovské množství dřeva. Ceny dřevostaveb, nábytku a dalších výrobků však…

19. září 2019

ilustrační foto

Dejte si #denoffline i od práce. Umět se odpojit je stále těžší

V sobotu 21. září pořádá magazín Flowee #denoffline, záměrně v sobotu, s ohledem na…

19. září 2019

 Podzimní roadshow agentury CzechTrade, ilustrační foto

Noví ředitelé zahraničních kanceláří agentury CzechTrade se v rámci roadshow představují v regionech

Představit exportní příležitosti zástupcům podnikatelské a vědecké sféry v jednotlivých…

19. září 2019

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 11 | Průměrné hodnocení: 5.00

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
9 mýtů ohledně dluhu na zdravotním pojištění
Porušení zákazu předjíždění: Jaké jsou sankce, kolik bodů a hrozí zákaz řízení?
Abyste nebyli u pracovního pohovoru překvapeni…
Státní svátky 2019 - jak vycházejí podzimní svátky a Vánoce?
Kdy klesnou ceny bytů v ČR ve městech a na venkově
Auta
Další automobilka přichází s koloběžkou. „Mercedes mezi…
Srovnávací test H-D FXDR 114 vs. Ducati Diavel 1260 S: Mistři sprintu
Tesla už se na Nürburgringu cítí jako doma. Nejen že je (asi) rychlejší než Taycan, ale má tu i své nabíječky
Fiat o víkendu oslaví 120. výročí výstavou v Trojském zámku. Těšte se na nejméně 300 aut
Mazda do Tokia přiveze svůj první elektromobil. A to hned se dvěma typy pohonu
Hry pro příležitostné hráče