Vlaky pro Berlín. Plzeňská Škoda bojuje s čínským gigantem o miliardovou zakázku - Euro.cz

Předplatné

  • 49x týdeník Euro
  • 30x Speciál
  • Přístup k premium článkům
  • Web bez reklam
  • Týdeník v elektronické podobě
Výhody předplatného

Přihlášení

Vlaky pro Berlín. Plzeňská Škoda bojuje s čínským gigantem o miliardovou zakázku

,
Vlaky pro Berlín. Plzeňská Škoda bojuje s čínským gigantem o miliardovou zakázku
Zdroj: Jivee Blau / CC BY-SA 3.0

Zájem o velkou zakázku na dodání vlakových souprav pro městskou dráhu S-Bahn v Berlíně mají firmy z Německa, Česka, Španělska, Francie, Kanady a Číny. Mezi uchazeči je i plzeňská firma Škoda Transportation.

Berlínská radnice diskutuje o parametrech obří investice do veřejné dopravy ve výši 28,1 miliardy eur (725 miliard korun) do roku 2035. Jedním ze stavebních kamenů je rozšíření sítě městské dráhy S-Bahn.

Zakázka na nové městské vlaky se má pohybovat v řádu jednotek miliard eur, mělo by se jednat o dodávku až 1380 souprav během let 2026 až 2033, napsal deník Berliner Zeitung. Jedním z klíčových parametrů pro dodavatele nových vlaků je i to, zda se má zvýšit rychlost souprav až na 120 kilometrů za hodinu. Vlastníkem nových vlaků má být město Berlín.


Podepsáno: začínají první práce na vysokorychlostní dráze

 Stavba železničního koridoru


Mezi zájemci o zakázku jsou kromě současného provozovatele S-Bahn Berlin, také německé firmy Siemens a Schienenfahrzeuge Export – Import, francouzský výrobce vlaků Alstom, kanadský Bombardier, španělské firmy CAF a Talgo, česká Škoda Transportation nebo firma CRRC ZELC Verkehrstechnik, což je dceřiná firma čínského výrobce vlaků China Railway Rolling Stock Corporation (CRRC). CRRC je největším výrobcem vlaků na světě, vyrábí i vysokorychlostní vlaky s maximální rychlostí 350 kilometrů v hodině.

Vedení Berlína se také zabývá otázkou, zda se má stejnosměrná síť pro S-Bahn změnit ze 750 voltů na 1200 voltů, jako je tomu v Hamburku. To by znamenalo možné potíže pro firmu Siemens, která vlaky pro takové napětí v současnosti nevyrábí, upozornil berlínský deník.

Konečnou podobu zakázky bude posuzovat speciální pracovní skupina. Zelení navrhují, aby výrobce vlaků a provozovatel sítě nebyli ze stejné stáje. Naopak SPD a Levice požadují, aby se jednalo o stejnou firmu. To by nahrávalo německým společnostem.

Nyní systém berlínské městské dráhy provozuje státní Deutsche Bahn prostřednictvím dceřiné firmy S-Bahn Berlin GmbH. Současná síť je nejstarší městkou dráhou v Německu, měří 332 kilometrů a má 166 stanic.

Související články:

Policie a celníci zasahují kvůli daňovým únikům kolem Škody Plzeň

Škoda Transportation dodá lotyšské Rize tramvaje se zpožděním, má zaplatit pokutu

Škoda Transportation dodá Plzni až 22 tramvají. Hodnota kontraktu má přesáhnout miliardu korun

Zakázka za 6,5 miliardy. Škoda Transportation dodá 45 vlaků metru ve Varšavě

Škoda Transportation dodá do Německa 80 tramvají za sedm miliard

Škoda Transportation usiluje o tendr za 17 miliard, ilustrační foto

Ohodnoťte tento článek
Diskuze