zavřít

Ty to zvládneš.cz - NEPOZORNOST



Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Británie představí na EXPO 2020 interaktivní Pavilon poezie

Britský pavilon se na světové výstavě EXPO 2020 v Dubaji stane místem, z něhož…

Rozhovor: K čemu je dobré vzdělání LL.M. a MBA?

Tituly MBA či LL.M. za jménem poutají pozornost. Absolvováním profesního vzdělání si…

Vybíráte vysokozdvižné vozíky? Prověřte si, jak je to s jejich servisem

Dobré zařízení nestačí. U manipulační techniky to platí rovněž. Důležitý je i kompletní…

 Stavba železničního koridoru
Stavba železničního koridoru
Autor: čtk

Podepsáno: začínají první práce na vysokorychlostní dráze

 Weikert 04. května 2018, 14:23  -  Petr Weikert
 Stavba železničního koridoru
Stavba železničního koridoru
Autor: čtk
04. května 2018, 14:23

Jestli bude provoz na vysokorychlostní železnici tak svižný, jako přípravy na její stavbu, měli by se cestující obrnit trpělivostí. S osmiměsíčním zpožděním právě teď začínají práce na studii kudy a jak železnici vést mezi Prahou, Brnem a Břeclaví. Na vypracování studie má její autor, společnost Sudop, dalších 29 měsíců. Za vysokorychlostní železnice chce v příštích 40 letech Česko utratit až 650 miliard korun.

V Česku jsou naplánovány zatím dvě trati, studii ke každé z nich připravuje jiná firma. Zatímco z Prahy směrem do Drážďan je to Cedop, nyní Správa železniční a dopravní cesty podepsala smlouvu s firmou Sudop na studii z Prahy na východ.

Dokumenty napoví, která trasa bude pro novou trať nejvhodnější, jak rychle se na ní bude jezdit nebo kudy zaústí do Prahy či Brna. Z tohoto pohledu je pro vysokorychlostní trať výhodnější přesun brněnského nádraží, protože k tomu stávajícímu by se musely stavět tunely. Osmiměsíční zdržení nastalo kvůli stížnosti konkurenční firmy a následném posuzování Úřadu a ochranu hospodářské soutěže.

Co se týká trasy železnice, Správa železniční cesty má už první odhady. U výjezdu z Prahy se spíše počítá se směrem na Poříčany než na Benešov. „Tato trať je využitelná později jak pro trať do Brna, tak pro trať do polské Vratislavi,“ řekl před několika dny na konferenci v Brně Martin Švehlík ze SŽDC. Projektanti se však musejí vypořádat ještě s modernizací pražského uzlu a také s průjezdem přes Klánovický les, který je součástí evropsky významných lokalit Natura 2000.


Analýza Miroslava Zámečníka: Vysokorychlostní tratě se v Česku nevyplatí aneb Proč aritmetika vítězí nad politikou


A co bude výsledkem? Vysokorychlostní vlaky by po nových tratím mohly jezdit i více než 300kilometrovou rychlostí. V současnosti je možné v Česku jet nejvýš 160kilometrovou rychlostí. Cesta z Prahy do Brna má trvat jednu hodinu, stejně jako z Brna do Ostravy, což je další výhledová trasa rychlodráhy. Z Prahy do Ústí nad Labem se má jezdit půl hodiny a z Prahy do Plzně (další výhledová trasa) 45 minut. Do Drážďan by se mělo jezdit hodinu z Prahy.

Sudop, vyhrál výběrové řízení s požadovanou cenou zhruba 17 milionů korun. Kromě něj se soutěže účastnily společnosti Af Cityplan, Prodex a sdružení Centra pro efektivní dopravu (Cedop) a francouzské projekční firmy Egis Rail. Sdružení skončilo druhé s požadavkem na 29 milionů, nejvyšší nabídka pak byla za 44 milionů.

Dále čtěte:

Dráha ze zlata. Jak bude fungovat vysokorychlostní železnice za stovky miliard?

Hledá se rychlý krtek

A vidíte, to jsem si ani nevšim’ aneb Miliardy v českých rychlotratích



Čtěte také

 Předseda palestinské samosprávy Mahmúd Abbás

Jeruzalém a práva Palestinců nejsou na prodej, vzkázal Abbás

Předseda palestinské samosprávy Mahmúd Abbás označil za konspiraci mírový plán pro Blízký…

před 3 hodinami

 Apple, ilustrační foto

Bezdrátová sluchátka i iPhony. Zisk i výnosy Applu překonaly očekávání

Zisk i výnosy americké společnosti Apple ve fiskálním prvním čtvrtletí překonaly…

před 3 hodinami

Prezident Nigérie Muhammadu Buhari a britský premiér Boris Johnson

Britské pokrytectví. Investiční summit s Afrikou dává 90 procent peněz do fosilních projektů

I když Spojené království slíbilo, že bude v Africe podporovat přechod k čistým energiím,…

před 3 hodinami

Ředitel firmy IQ Structures Tomáš Těthal s nanočočkou

Chceme uspět i na bankovkách v Evropě, říká šéf IQ Structures o bezpečnostních hologramech

Ředitel firmy IQ Structures Tomáš Těthal je považován za guru vývoje hologramů v České…

před 3 hodinami

 Strojírenský výrobce Ostroj, ilustrační foto

Ostroj zahloubený na Balkáně. Opavská strojírenská firma zmodernizuje srbské doly

Majiteli slezského strojírenského výrobce Ostroj Vladimíru Trochtovi se podařilo…

před 3 hodinami

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 10 | Průměrné hodnocení: 3.60

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Kam na finanční úřad? Pod který finanční úřad spadáte?
Kdy se příjmy z autorských honorářů uvádí v daňovém přiznání?
Zdanění přivýdělku z dohody o provedení práce pro rok 2020
Kdy si budete muset v roce 2020 doplatit zdravotní pojištění z vlastní kapsy?
Kalendář státních svátků 2020, kdy budou mít obchody zavřeno?
Auta
Seat ukázal nový Leon. Je hybridní, má styl a umí pozdravit
U Bentley postavili speciál pro závod na ledě. Bude ho řídit žena
První elektrické Ferrari bude sportovní GT. Ukázalo se na technických skicách
Dáváte nohy na palubní desku? Airbag vám je zpřeráží, ukazuje rentgen
Mercedes pokořil výškový rekord. Jeho Unimog se dostal do 6700 metrů nad mořem
Hry pro příležitostné hráče