zavřít

Ty to zvládneš.cz - NEPOZORNOST



Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Na Bořislavce bude stát umělecké dílo Federika Díaze

Kancelářské a obchodní centrum Bořislavka přinese letos Praze 6 nejen výraznou a světově…

Studium MBA přináší unikátní znalosti i šanci na vyšší plat

Vzdělání je v dnešní době jedním ze stavebních kamenů úspěšného a plnohodnotného života.…

Pořiďte si levně produkty Apple

Značka Apple je pro výjimečné, iPhony mají styl, iMACy dokonalou grafiku, vše se…

 Stavba železničního koridoru
Stavba železničního koridoru
Autor: čtk

Podepsáno: začínají první práce na vysokorychlostní dráze

 Weikert 04. května 2018, 14:23  -  Petr Weikert
 Stavba železničního koridoru
Stavba železničního koridoru
Autor: čtk
04. května 2018, 14:23

Jestli bude provoz na vysokorychlostní železnici tak svižný, jako přípravy na její stavbu, měli by se cestující obrnit trpělivostí. S osmiměsíčním zpožděním právě teď začínají práce na studii kudy a jak železnici vést mezi Prahou, Brnem a Břeclaví. Na vypracování studie má její autor, společnost Sudop, dalších 29 měsíců. Za vysokorychlostní železnice chce v příštích 40 letech Česko utratit až 650 miliard korun.

V Česku jsou naplánovány zatím dvě trati, studii ke každé z nich připravuje jiná firma. Zatímco z Prahy směrem do Drážďan je to Cedop, nyní Správa železniční a dopravní cesty podepsala smlouvu s firmou Sudop na studii z Prahy na východ.

Dokumenty napoví, která trasa bude pro novou trať nejvhodnější, jak rychle se na ní bude jezdit nebo kudy zaústí do Prahy či Brna. Z tohoto pohledu je pro vysokorychlostní trať výhodnější přesun brněnského nádraží, protože k tomu stávajícímu by se musely stavět tunely. Osmiměsíční zdržení nastalo kvůli stížnosti konkurenční firmy a následném posuzování Úřadu a ochranu hospodářské soutěže.

Co se týká trasy železnice, Správa železniční cesty má už první odhady. U výjezdu z Prahy se spíše počítá se směrem na Poříčany než na Benešov. „Tato trať je využitelná později jak pro trať do Brna, tak pro trať do polské Vratislavi,“ řekl před několika dny na konferenci v Brně Martin Švehlík ze SŽDC. Projektanti se však musejí vypořádat ještě s modernizací pražského uzlu a také s průjezdem přes Klánovický les, který je součástí evropsky významných lokalit Natura 2000.


Analýza Miroslava Zámečníka: Vysokorychlostní tratě se v Česku nevyplatí aneb Proč aritmetika vítězí nad politikou


A co bude výsledkem? Vysokorychlostní vlaky by po nových tratím mohly jezdit i více než 300kilometrovou rychlostí. V současnosti je možné v Česku jet nejvýš 160kilometrovou rychlostí. Cesta z Prahy do Brna má trvat jednu hodinu, stejně jako z Brna do Ostravy, což je další výhledová trasa rychlodráhy. Z Prahy do Ústí nad Labem se má jezdit půl hodiny a z Prahy do Plzně (další výhledová trasa) 45 minut. Do Drážďan by se mělo jezdit hodinu z Prahy.

Sudop, vyhrál výběrové řízení s požadovanou cenou zhruba 17 milionů korun. Kromě něj se soutěže účastnily společnosti Af Cityplan, Prodex a sdružení Centra pro efektivní dopravu (Cedop) a francouzské projekční firmy Egis Rail. Sdružení skončilo druhé s požadavkem na 29 milionů, nejvyšší nabídka pak byla za 44 milionů.

Dále čtěte:

Dráha ze zlata. Jak bude fungovat vysokorychlostní železnice za stovky miliard?

Hledá se rychlý krtek

A vidíte, to jsem si ani nevšim’ aneb Miliardy v českých rychlotratích



Čtěte také

Praha  Nemocnice Na Bulovce, ilustrační foto

Praha chce se státem směnit majetek za miliardy. Jde například o budovy nemocnice Na Bulovce

Hlavní město má nemovitosti za několik miliard korun, který by chtělo směnit za pozemky a…

před 5 hodinami

 Peníze, ilustrační foto

Mzdy v Česku: pomaleji, ale ještě porostou

Zvyšování mezd v Česku se jen tak nezastaví, leda by přišla hluboká recese.

před 5 hodinami

 Zásobník plynu MND

Komentář: Šmejdi křičí, chyťte šmejda

Na ten telefonát lze jen těžko zapomenout. Podle hlasu volal mladý muž, místy se zajíkal…

před 5 hodinami

 Vídeňské plány. Letiště ve Vídni patří mezi největší v regionu. Přesto investuje do svého dalšího rozvoje.

Letiště ve středu Evropy investují stovky miliard. Praha chytá konec provazu

Když premiér Andrej Babiš a ministryně financí Alena Schillerová před časem představovali…

před 5 hodinami

 Letiště Karlovy Vary

Přecpaná Ruzyně? Ztrátová regionální letiště cítí jednu z posledních šancí

Těch třiatřicet sytě červených zetorů na promrzlé a opuštěné ploše nejde přehlédnout.…

před 5 hodinami

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 10 | Průměrné hodnocení: 3.60

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Vrácení daní 2020 - kdy dostanete daňový přeplatek?
Kdy budou pololetní prázdniny v roce 2020?
Zdravotní pojištění u zaměstnance, OSVČ a při práci na dohodu v roce 2020
Fintech a proměna bankovního světa
Nemusíte si náhodou tento rok vyměnit řidičák?
Auta
Němci vyrábí nejméně aut za čtvrt století. Vláda už plánuje…
Škoda už prodává Octavii liftback. Jak si stojí proti konkurenci i Golfu?
Ministr dopravy si maloval dálnice. Hezký obrázek, Vladimíre, ale teď zpátky k domácím úkolům
Hennessey potvrdil 1200 koní pro Corvette C8. Největším oříškem prý bude převodovka a ECU
BMW 320d bude standardně mild-hybrid. Stejný pohon dostanou i modely X3 a X4
Hry pro příležitostné hráče