Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Průmysl není jen továrna s komínem

Proběhla konference k tématu podpora kulturních a kreativních průmyslů.

Potřebujete pro své plány peníze skutečně rychle? Rychlá půjčka to umí

Rychlá půjčka bývá obvykle spojována spíše s mini úvěry na pár dnů, které sjednáte online…

Vychází druhý díl sběratelské lahůdky Kronika první republiky 1919

Na půdě České národní banky byla slavnostně představena Kronika první republiky, díl 1919…

 Stavba železničního koridoru
Stavba železničního koridoru
Autor: čtk

Podepsáno: začínají první práce na vysokorychlostní dráze

 Weikert 04. května 2018, 14:23  -  Petr Weikert
 Stavba železničního koridoru
Stavba železničního koridoru
Autor: čtk
04. května 2018, 14:23

Jestli bude provoz na vysokorychlostní železnici tak svižný, jako přípravy na její stavbu, měli by se cestující obrnit trpělivostí. S osmiměsíčním zpožděním právě teď začínají práce na studii kudy a jak železnici vést mezi Prahou, Brnem a Břeclaví. Na vypracování studie má její autor, společnost Sudop, dalších 29 měsíců. Za vysokorychlostní železnice chce v příštích 40 letech Česko utratit až 650 miliard korun.

V Česku jsou naplánovány zatím dvě trati, studii ke každé z nich připravuje jiná firma. Zatímco z Prahy směrem do Drážďan je to Cedop, nyní Správa železniční a dopravní cesty podepsala smlouvu s firmou Sudop na studii z Prahy na východ.

Dokumenty napoví, která trasa bude pro novou trať nejvhodnější, jak rychle se na ní bude jezdit nebo kudy zaústí do Prahy či Brna. Z tohoto pohledu je pro vysokorychlostní trať výhodnější přesun brněnského nádraží, protože k tomu stávajícímu by se musely stavět tunely. Osmiměsíční zdržení nastalo kvůli stížnosti konkurenční firmy a následném posuzování Úřadu a ochranu hospodářské soutěže.

Co se týká trasy železnice, Správa železniční cesty má už první odhady. U výjezdu z Prahy se spíše počítá se směrem na Poříčany než na Benešov. „Tato trať je využitelná později jak pro trať do Brna, tak pro trať do polské Vratislavi,“ řekl před několika dny na konferenci v Brně Martin Švehlík ze SŽDC. Projektanti se však musejí vypořádat ještě s modernizací pražského uzlu a také s průjezdem přes Klánovický les, který je součástí evropsky významných lokalit Natura 2000.


Analýza Miroslava Zámečníka: Vysokorychlostní tratě se v Česku nevyplatí aneb Proč aritmetika vítězí nad politikou


A co bude výsledkem? Vysokorychlostní vlaky by po nových tratím mohly jezdit i více než 300kilometrovou rychlostí. V současnosti je možné v Česku jet nejvýš 160kilometrovou rychlostí. Cesta z Prahy do Brna má trvat jednu hodinu, stejně jako z Brna do Ostravy, což je další výhledová trasa rychlodráhy. Z Prahy do Ústí nad Labem se má jezdit půl hodiny a z Prahy do Plzně (další výhledová trasa) 45 minut. Do Drážďan by se mělo jezdit hodinu z Prahy.

Sudop, vyhrál výběrové řízení s požadovanou cenou zhruba 17 milionů korun. Kromě něj se soutěže účastnily společnosti Af Cityplan, Prodex a sdružení Centra pro efektivní dopravu (Cedop) a francouzské projekční firmy Egis Rail. Sdružení skončilo druhé s požadavkem na 29 milionů, nejvyšší nabídka pak byla za 44 milionů.

Dále čtěte:

Dráha ze zlata. Jak bude fungovat vysokorychlostní železnice za stovky miliard?

Hledá se rychlý krtek

A vidíte, to jsem si ani nevšim’ aneb Miliardy v českých rychlotratích



Čtěte také

 Logo Britské národní loterie

Branson, Dánové a Komárek. Sazka chce naskočit do souboje o britskou národní loterii

V příštím roce vypíše britská komise pro hazardní hry nový tendr na provozování národní…

před 6 hodinami

Výstavba větrného parku, ilustrační foto

Bod zlomu: dánský Ørsted staví pro Němce první větrný park bez státní pomoci

První větrný park na moři, který se staví bez státní podpory, má být hotov v roce 2025.…

10. prosince 2019

 Předsedkyně TOP 09 Markéta Pekarová Adamová

TOP 09 chce prošetřit dotace pro Agrofert, podala podnět na Vrchní státní zastupitelství

TOP 09 dnes podala podnět Vrchnímu státnímu zastupitelství v Praze, aby prošetřilo, zda…

10. prosince 2019

Praha  Demonstrace za odstoupení premiéra

Milion chvilek chystá v Praze další demonstraci, pozve zástupce opozice

Spolek Milion chvilek, který pořádá dnešní demonstraci na pražském Václavském náměstí,…

10. prosince 2019

 Liberecký provoz výrobce biopaliv Temperatior

Nadšení střídá kocovina. Investice do biopaliv se zastavily

Biolíh z kukuřice nebo cukrové řepy a řepková bionafta. To jsou nejznámější zástupci…

10. prosince 2019

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 10 | Průměrné hodnocení: 3.60

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Zkrácený úvazek je „in“
Elektřina budoucnosti
Kdy vám o Vánocích dorazí balíček?
Přehled slev u stavebních spořitelen: Vyplatí se vůbec?
Výše alimentů se mění s věkem dítěte. Jak a kde o ně žádat?
Auta
Kvíz: Poznáte dopravní letadla doby současné i relativně…
I váš Jaguar I-Pace může dostat dojezd delší o 20 km. Automobilka zužitkovala zkušenosti ze série eTrophy
Další řidič Tesly zjistil, že Autopilot není autopilot, když kontroloval psa vzadu
Jak se liší řidiči aut se spalovacím motorem a řidiči elektrifikovaných vozů? Ti druzí jsou ohleduplnější. Zatím…
Audi uvádí další elektrifikovaný model. S nulovými lokálními emisemi ujede Q7 TFSI e až 43 km
Hry pro příležitostné hráče