Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Průmysl není jen továrna s komínem

Proběhla konference k tématu podpora kulturních a kreativních průmyslů.

Potřebujete pro své plány peníze skutečně rychle? Rychlá půjčka to umí

Rychlá půjčka bývá obvykle spojována spíše s mini úvěry na pár dnů, které sjednáte online…

Vychází druhý díl sběratelské lahůdky Kronika první republiky 1919

Na půdě České národní banky byla slavnostně představena Kronika první republiky, díl 1919…

Místo útoku na nádraží ve Frankfurtu nad Mohanem, ilustrační foto
Místo útoku na nádraží ve Frankfurtu nad Mohanem, ilustrační foto
Autor: Frank Rumpenhorst/dpa/ Profimedia

Náklady nehrají roli: Němci řeší, jak zabezpečit 5700 nádraží a stanic

06. srpna, 16:09  -  František Novák
Místo útoku na nádraží ve Frankfurtu nad Mohanem, ilustrační foto
Místo útoku na nádraží ve Frankfurtu nad Mohanem, ilustrační foto
Autor: Frank Rumpenhorst/dpa/ Profimedia
06. srpna, 16:09

Případy smrtelných útoků na nevinné oběti, které útočníci strčili z nástupiště pod projíždějící vlak, vyprovokovaly německého ministra vnitra Horsta Seehofera k zavedení opatření, jež zvýší bezpečnost cestujících na německých nádražích. Náklady v tomto případě nehrají roli, řekl ministr. Podle expertů jsou ale technická opatření v současné železniční infrastruktuře prakticky neproveditelná.

Zástupci vlády, německých drah a bezpečnostních orgánů mají rychle přijmout kroky, jež povedou ke zvýšení bezpečnosti na německých nádražích. Účastníci zatím nechtějí prozradit podrobnosti, drážní experti uvádějí, že řešení není mnoho.

V zásadě se jedná o čtyři opatření, která může Německo přijmout, aby lépe ochránilo své občany. Nicméně to nebude jednoduché ani rychlé. Jde o přístupové turnikety na nástupiště, dělící stěny mezi vlaky a perónem, více bezpečnostních pracovníků a instalace bezpečnostních kamer. To jsou přístupy, které se již nyní ve světě uplatňují.

Měla by ČR zavést přísnější bezpečnostní opatření na vlakových nádržích?

Většina opatření ale není proveditelná kvůli struktuře německé železnice, zní podle deníku Die Welt od expertů na bezpečnost. „Systém nemůže být o moc bezpečnější. Nemůžete poslat policisty všude, nemůžete všude dát mříže,“ neskrývá skepsi Karl-Peter Naumann ze železničního sdružení Pro Bahn. Stejně tak nelze chránit obyvatele před všemi projíždějícími autobusy nebo nákladními auty.

Ministr vnitra Horst Seehofer nicméně zdůrazňuje, že je třeba posílit bezpečnost na německé železnici bez ohledu na náklady. Nabízí se řešení například ze Španělska nebo Francie pro vysokorychlostní vlaky. Na nástupiště se nedostane nikdo bez platného lístku, musí projít bezpečnostními turnikety. Podobně jako je tomu u vstupů do metra na mnoha místech světa.


Vlaky místo letadel. Němečtí Zelení prosazují zrušení vnitrostátních letů


Na vlakových nádražích v Japonsku zase používají na nástupištích bezpečnostní bariéry, které jsou uzavřeny do té doby, než vlak ve stanici zastaví. Podobný systém funguje i v Číně. V Německu je zaveden na některých letištích, kde vlaky přepravují cestující mezi terminály. Na železnici to ale není možné, protože vlaky nejsou řízeny digitálním systémem, aby vždy zastavily na stejném místě na nástupišti. Navíc by se musel unifikovat vozový park.

V Německu bývají nádraží, podobně jako v Česku, velmi otevřená. Na nástupiště se dá dostat snadno. Zástupci německých drah na této flexibilitě dosud trvali.

Přísnější režim, který funguje na letištích, prosazoval bývalý šéf Deutsche Bahn Hartmut Mehdorn, jenž drahám šéfoval v letech 1999 až 2009. Narazil ale na odpor veřejnosti i politiků. Všechny dosavadní pokusy omezit volný přístup na nástupiště narazily. Provozovatel berlínského metra rovněž v minulosti odmítl zavádění turniketů při vstupech jako příliš nákladné řešení.


Tunel za půl bilionu: Itálie zastavila práce na nejdražším železničním projektu v Evropě


Státní společnost Deutsche Bahn vlastní a provozuje 5700 nádraží a stanic, takže jakákoliv systémová změna přístupu na nádraží nebo nástupiště by byla velmi časově i finančně nákladná. Celá infrastruktura by se musela přestavět. I kdyby se k tomu německá vláda odhodlala, stejně by případnému útočníkovi stačila platná jízdenka, aby se na nástupiště dostal. Naumann varuje před tím, že taková opatření by odradila mnoho lidí od cestování vlakem.

Zbývá nasadit vyšší počet policistů a železničního personálu nebo inteligentní kamerové systémy. To je asi nejrychlejší řešení, které může vláda nařídit. Kamerové systémy by mohly spustit poplach v případě, že se cestující na nástupišti začnou chovat nestandardně a agresivně. Bohužel ale nemohou zabránit útokům, k jakým došlo ve Frankfurtu nad Mohanem a městě Voerde.

Související články:

Vlaky pro Berlín. Plzeňská Škoda bojuje s čínským gigantem o miliardovou zakázku

Podepsáno: začínají první práce na vysokorychlostní dráze


Čtěte také

 Rudy Giuliani a Donald Trump

Trumpův muž Giuliani zesiluje tlak na Ukrajinu. Vydal se do Kyjeva pro nové informace

Navzdory proceduře ústavní žaloby, kterou zahájili opoziční demokraté v americkém…

před 6 hodinami

 Ilustrace k eseji Za čest elit

Esej: Za čest elit

Trestný čin pomluvy slouží v Česku k ochraně představitelů státní moci a autorit obecně.…

před 6 hodinami

 Právník Ondřej Dostál

Autor ústavní stížnosti Dostál: Systém financování zdravotní péče je potřeba zbořit

Ondřej Dostál se podílel na ústavní stížnosti skupiny senátorů na úhradovou vyhlášku,…

před 6 hodinami

 Domov důchodců, ilustrační foto

Poločas rozpadu: vláda selhává i v tom, co považuje za své priority

Babišův kabinet je v půlce běhu. Ve dvou letech vládnutí stihl rozdat sociální dárky a…

před 6 hodinami

 Nicola Sturgeonová

Sturgeonová chce další referendum o skotské nezávislosti. Johnson to odmítá

Skotská první ministryně Nicola Sturgeonová chce příští týden podniknout první kroky k…

před 7 hodinami

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 2 | Průměrné hodnocení: 5.00

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Jak ochránit kryptoměny?
Vstupenky jako dárek? Pozor na překupníky
Jsou čeští hokejisté v NHL na ústupu?
Nemám dovolenou, ale firma ji nařídila. Co teď?
Jak na zimu zabezpečit chalupu
Auta
Továrna v Düsseldorfu začala výrobu eSprinterů
Video: Nový VW Passat Variant (ne)prošel losím testem. Vykázal až příliš velkou chuť k přetáčivosti
Škoda Fabia R5 evo odchází z MS. Na rozloučenou nás v ní svezl šampion Kalle Rovanperä
BMW konečně nabídne také Android Auto. Hned to ale nebude
Takto bzučí elektrický VW ID.3, aby varoval chodce. Zvuk navrhoval hudební skladatel
Hry pro příležitostné hráče