Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

 ilustrační foto
ilustrační foto
Autor: Profimedia.cz

Miliony cestujících navíc bez nových kolejí. Digitalizace drah má Němce stát bilion korun

12. července 2018, 15:09 - tre
 ilustrační foto
ilustrační foto
Autor: Profimedia.cz
12. července 2018, 15:09

Obří investici 35 miliard eur (910 miliard korun) má spolknout zavádění nového systému řízení provozu na německých kolejích. Ten má zefektivnit provoz železnice a zvýšit přepravní kapacitu o 20 procent.

Pilotní projekt se chystá v Hamburku a na starosti ho má šéf infrastruktury Deutsche Bahn Ronald Pofalla. O smysluplnosti masivní investice chce přesvědčit nejen spolkovou vládu, ale také evropské politiky, před něž předstoupí dnes v Bruselu.

Několik linek S-bahnu v Hamburku má ukázat funkčnost bezpečnostního drážního systému ETCS, kterým by vzápětí měly být vybaveny páteřní trať od severu k jihu a dopravní uzel u Stuttgartu. Celý program zvaný Digitální koleje má financovat stát s pomocí EU.

Podle profesora Technické univerzity Berlín Markuse Hechta bude železnice vybavená tímto systémem nejen výkonnější, ale i spolehlivější. Právě spolehlivost je tím, co se z německých kolejí v posledních letech vytrácí, když průměrné zpoždění na dálkových tratích aktuálně dosahuje rekordních hodnot, píše web deníku Handelsblatt.


Vodík se vrací do dopravy. Comeback alternativního paliva ale naráží na problémy


Francouzský výrobce Alstom, který na německé koleje dodal 176 rychlovlaků ICE, již své soupravy vybavil odpovídající technikou. Také pro výrobce rychlovlaků je ETCS základem digitalizačního programu.

Systém ETCS má oproti stávajícím řídicím soustavám několik předností. Obejde se například bez signalizace na tratích. Zároveň je schopen integrovat 20 různých bezpečnostních systémů fungujících v Evropě, což zrychlí příhraniční dopravu. Největší výhodou je ale možnost vypouštět vlaky v kratších intervalech.

Náklady na Digitální koleje pro spolkové ministerstvo dopravy vyčíslila společnost PwC. Zpráva ještě není hotova, ale vládní kruhy již skloňují částku 35 miliard eur. „Byly by to dobře vynaložené peníze,“ řekl Handelsblattu Pofalla. Výstavba konvenčních kolejí s adekvátním rozšířením přepravní kapacity by totiž podle Pofally byla dražší – vyšla by na 50 miliard.

Nasazení systému na první tři zmíněné drážní úseky má stát tři miliardy eur a v běhu má být od roku 2025. Důležité je plné zatížení zvolených tratí, aby ETCS mohl ukázat svou výkonnost.

Podle expertů je digitální zabezpečení provozu správným krokem. Přesto se objevuje i drobná kritika. Ačkoli to vypadá jako rázný krok vpřed, podle Hechta je ETCS systém ozkoušený a připravený k využití již 25 let.

Dále čtěte:

Výstavba vybraných dálnic či železnic zrychlí. Usnadní se i vyvlastňování pozemků

Nové dálkové vozy pro České dráhy. Národní dopravce jich objednal 50 za tři miliardy

Podepsáno: začínají první práce na vysokorychlostní dráze

Velké srovnání evropských železnic: České dráhy mají nejlepší jídlo



Čtěte také

Kryptoměny  Facebook, ilustrační foto

Obavy z digitální ekonomiky: ministři G7 vyzvali k přísné kontrole kryptoměn

Digitální měny, jako je i plánovaná libra od Facebooku, vyvolávají vážné obavy a musejí…

před 8 hodinami

Praha  Spalovna Malešice, ilustrační foto

Více odpadků do Malešic. Pražské služby chtějí navýšit kapacitu spalovny

Správně se jim má říkat zařízení na energetické využití odpadu neboli ZEVO, mezi lidmi…

před 8 hodinami

 Jan Brož

Mistři trafikanti

Kdo žije v představě, že politické výměnky jsou ryze českou specialitou, nechť se podívá…

před 8 hodinami

 Ministr vnitra Jan Hamáček a premiér Andrej Babiš

Babiš k vládní krizi: Buď najdeme řešení příští týden, nebo až po prázdninách

Pokud se situace na ministerstvu kultury nevyřeší na schůzce s prezidentem Milošem…

před 10 hodinami

 Dobíjecí stanice ČEZ, ilustrační foto

ČEZ zrychluje na poli elektromobility. Za rok zdvojnásobil počet rychlodobíjecích stanic na 100

Energetická firma ČEZ za poslední rok zdvojnásobila počet rychlodobíjecích stanic pro…

před 10 hodinami

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 1 | Průměrné hodnocení: 5.00

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Nemějte strach z předmanželské smlouvy
Kolik stojí tepelná čerpadla?
Jak vysoký je v roce 2019 příspěvek na živobytí?
Zkuste mít dovolenou bez problémů
Získejte zpět daň z příjmu při odchodu do důchodu během roku
Auta
Video: Srovnání nového BMW M135i se starší M140i názorně…
Šestikolová monstra stále táhnou, Hennessey představuje už druhé takové auto. Říká mu Goliáš
Také Mercedes-AMG GLC 43 prošel faceliftem. Přeplňovaný šestiválec teď nabídne 390 koní
Test Kawasaki Versys 1000: Hit the Road Jack!
Právě vychází časopis Motocykl 7+8/2019
Hry pro příležitostné hráče